SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Överläggningar om sophämtningen fortsätter

Samtal. (NY UPPDATERING) Något genombrott i sopkonflikten i Stockholm har inte skett. I går påbörjade de strejkande sopgubbarna, Transport och arbetsgivaren Reno Norden överläggningar och de återupptogs i dag klockan fem på morgonen. Klockan 13 i dag väntas ett besked om arbetsgivarens ställningstagande.

Sopkonflikt, Reno Norden, Älvsjö
Stockholms sopgubbar är stridbara.

– Transports avdelning 5 i Stockholm fortsätter överläggningarna med arbetsgivaren och arbetsgivarorganisationen Biltrafikens arbetsgivareförbund, BA, i dag, säger Transports centrala ombudsman Joakim Guttman.

Efter ett uppehåll för lunch fortsätter samtalen klockan 13, berättar han.

– Ett dygns överläggningar måste betyda att bägge parterna är intresserade av att lösa den uppkomna situationen, anser han.

Transports syn är fortfarande att renhållarna vidtagit en olovlig stridshandling. I ett värsta scenario kan det leda till att de blir avskedade och skadeståndsskyldiga.

– Jag förstår frustrationen hos sopgubbarna. Företaget leker med andras pengar. Det påverkar personalens ekonomi och då förstår jag som medmänniska att man blir upprörd.

– Men, tillägger Joakim Guttman, de anställda har fortfarande arbetsplikt i och med att det senaste kollektivavtalet skrivits på. Vi kan som fackförbund inte acceptera att gubbarna går ut i strejk och har uppmanat dem att gå tillbaka och jobba.

Tidigt i går morse enades sopgubbarna på Reno Norden om att lägga ner arbetet, i protest mot den inventering av nycklar som företaget påbörjat, på uppdrag av Stockholm vatten.

Miljöarbetarna är missnöjda med att tvingas sänka sina löner och samtidigt arbeta mer, när Reno Norden tar över hanteringen av hushållssopor den 1 oktober i år. Att medverka vid inventeringen innebär att sopgubbarna förlorar sin unika kunskap och bidrar till att dumpa löner och byta ut personal, anser de.

Företaget svarade i går med att samla in alla nycklar till trakter och sopbilar, som fortfarande står uppställda på parkeringen medan de anställda väntar på besked från arbetsgivaren utanför arbetsplatsen i Älvsjö.

Under gårdagen var det omkring 10 000 hämtningar av hushållssopor i Stockholm som inte genomfördes. Fortsätter strejken hela dagen i dag handlar det om cirka 7 500 hämtningar som uteblir. Sopgubbarna själva uppger att varje sopbil tar omkring  fem till sex ton per trakt (område).

 

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.