SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Överläggningar om sophämtningen fortsätter

Samtal. (NY UPPDATERING) Något genombrott i sopkonflikten i Stockholm har inte skett. I går påbörjade de strejkande sopgubbarna, Transport och arbetsgivaren Reno Norden överläggningar och de återupptogs i dag klockan fem på morgonen. Klockan 13 i dag väntas ett besked om arbetsgivarens ställningstagande.

Sopkonflikt, Reno Norden, Älvsjö
Stockholms sopgubbar är stridbara.

– Transports avdelning 5 i Stockholm fortsätter överläggningarna med arbetsgivaren och arbetsgivarorganisationen Biltrafikens arbetsgivareförbund, BA, i dag, säger Transports centrala ombudsman Joakim Guttman.

Efter ett uppehåll för lunch fortsätter samtalen klockan 13, berättar han.

– Ett dygns överläggningar måste betyda att bägge parterna är intresserade av att lösa den uppkomna situationen, anser han.

Transports syn är fortfarande att renhållarna vidtagit en olovlig stridshandling. I ett värsta scenario kan det leda till att de blir avskedade och skadeståndsskyldiga.

– Jag förstår frustrationen hos sopgubbarna. Företaget leker med andras pengar. Det påverkar personalens ekonomi och då förstår jag som medmänniska att man blir upprörd.

– Men, tillägger Joakim Guttman, de anställda har fortfarande arbetsplikt i och med att det senaste kollektivavtalet skrivits på. Vi kan som fackförbund inte acceptera att gubbarna går ut i strejk och har uppmanat dem att gå tillbaka och jobba.

Tidigt i går morse enades sopgubbarna på Reno Norden om att lägga ner arbetet, i protest mot den inventering av nycklar som företaget påbörjat, på uppdrag av Stockholm vatten.

Miljöarbetarna är missnöjda med att tvingas sänka sina löner och samtidigt arbeta mer, när Reno Norden tar över hanteringen av hushållssopor den 1 oktober i år. Att medverka vid inventeringen innebär att sopgubbarna förlorar sin unika kunskap och bidrar till att dumpa löner och byta ut personal, anser de.

Företaget svarade i går med att samla in alla nycklar till trakter och sopbilar, som fortfarande står uppställda på parkeringen medan de anställda väntar på besked från arbetsgivaren utanför arbetsplatsen i Älvsjö.

Under gårdagen var det omkring 10 000 hämtningar av hushållssopor i Stockholm som inte genomfördes. Fortsätter strejken hela dagen i dag handlar det om cirka 7 500 hämtningar som uteblir. Sopgubbarna själva uppger att varje sopbil tar omkring  fem till sex ton per trakt (område).

 

Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.