SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Överläggningar om sophämtningen fortsätter

Samtal. (NY UPPDATERING) Något genombrott i sopkonflikten i Stockholm har inte skett. I går påbörjade de strejkande sopgubbarna, Transport och arbetsgivaren Reno Norden överläggningar och de återupptogs i dag klockan fem på morgonen. Klockan 13 i dag väntas ett besked om arbetsgivarens ställningstagande.

Sopkonflikt, Reno Norden, Älvsjö
Stockholms sopgubbar är stridbara.

– Transports avdelning 5 i Stockholm fortsätter överläggningarna med arbetsgivaren och arbetsgivarorganisationen Biltrafikens arbetsgivareförbund, BA, i dag, säger Transports centrala ombudsman Joakim Guttman.

Efter ett uppehåll för lunch fortsätter samtalen klockan 13, berättar han.

– Ett dygns överläggningar måste betyda att bägge parterna är intresserade av att lösa den uppkomna situationen, anser han.

Transports syn är fortfarande att renhållarna vidtagit en olovlig stridshandling. I ett värsta scenario kan det leda till att de blir avskedade och skadeståndsskyldiga.

– Jag förstår frustrationen hos sopgubbarna. Företaget leker med andras pengar. Det påverkar personalens ekonomi och då förstår jag som medmänniska att man blir upprörd.

– Men, tillägger Joakim Guttman, de anställda har fortfarande arbetsplikt i och med att det senaste kollektivavtalet skrivits på. Vi kan som fackförbund inte acceptera att gubbarna går ut i strejk och har uppmanat dem att gå tillbaka och jobba.

Tidigt i går morse enades sopgubbarna på Reno Norden om att lägga ner arbetet, i protest mot den inventering av nycklar som företaget påbörjat, på uppdrag av Stockholm vatten.

Miljöarbetarna är missnöjda med att tvingas sänka sina löner och samtidigt arbeta mer, när Reno Norden tar över hanteringen av hushållssopor den 1 oktober i år. Att medverka vid inventeringen innebär att sopgubbarna förlorar sin unika kunskap och bidrar till att dumpa löner och byta ut personal, anser de.

Företaget svarade i går med att samla in alla nycklar till trakter och sopbilar, som fortfarande står uppställda på parkeringen medan de anställda väntar på besked från arbetsgivaren utanför arbetsplatsen i Älvsjö.

Under gårdagen var det omkring 10 000 hämtningar av hushållssopor i Stockholm som inte genomfördes. Fortsätter strejken hela dagen i dag handlar det om cirka 7 500 hämtningar som uteblir. Sopgubbarna själva uppger att varje sopbil tar omkring  fem till sex ton per trakt (område).

 

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?