SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Överläggningar om sophämtningen fortsätter

Samtal. (NY UPPDATERING) Något genombrott i sopkonflikten i Stockholm har inte skett. I går påbörjade de strejkande sopgubbarna, Transport och arbetsgivaren Reno Norden överläggningar och de återupptogs i dag klockan fem på morgonen. Klockan 13 i dag väntas ett besked om arbetsgivarens ställningstagande.

Sopkonflikt, Reno Norden, Älvsjö
Stockholms sopgubbar är stridbara.

– Transports avdelning 5 i Stockholm fortsätter överläggningarna med arbetsgivaren och arbetsgivarorganisationen Biltrafikens arbetsgivareförbund, BA, i dag, säger Transports centrala ombudsman Joakim Guttman.

Efter ett uppehåll för lunch fortsätter samtalen klockan 13, berättar han.

– Ett dygns överläggningar måste betyda att bägge parterna är intresserade av att lösa den uppkomna situationen, anser han.

Transports syn är fortfarande att renhållarna vidtagit en olovlig stridshandling. I ett värsta scenario kan det leda till att de blir avskedade och skadeståndsskyldiga.

– Jag förstår frustrationen hos sopgubbarna. Företaget leker med andras pengar. Det påverkar personalens ekonomi och då förstår jag som medmänniska att man blir upprörd.

– Men, tillägger Joakim Guttman, de anställda har fortfarande arbetsplikt i och med att det senaste kollektivavtalet skrivits på. Vi kan som fackförbund inte acceptera att gubbarna går ut i strejk och har uppmanat dem att gå tillbaka och jobba.

Tidigt i går morse enades sopgubbarna på Reno Norden om att lägga ner arbetet, i protest mot den inventering av nycklar som företaget påbörjat, på uppdrag av Stockholm vatten.

Miljöarbetarna är missnöjda med att tvingas sänka sina löner och samtidigt arbeta mer, när Reno Norden tar över hanteringen av hushållssopor den 1 oktober i år. Att medverka vid inventeringen innebär att sopgubbarna förlorar sin unika kunskap och bidrar till att dumpa löner och byta ut personal, anser de.

Företaget svarade i går med att samla in alla nycklar till trakter och sopbilar, som fortfarande står uppställda på parkeringen medan de anställda väntar på besked från arbetsgivaren utanför arbetsplatsen i Älvsjö.

Under gårdagen var det omkring 10 000 hämtningar av hushållssopor i Stockholm som inte genomfördes. Fortsätter strejken hela dagen i dag handlar det om cirka 7 500 hämtningar som uteblir. Sopgubbarna själva uppger att varje sopbil tar omkring  fem till sex ton per trakt (område).

 

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).