Otrygg sommar för tidningsbuden

Överfall, rån och hot har drabbat tidningsbud i sommar. Ett tiotal händelser har rapporterats från hela landet.

I Falkenberg överfölls ett tidningsbud med både sparkar och slag.

– Vi såg till att killen kom till läkare. Sedan ringde jag och beställde överfallslarm till dem som jobbar
i centrala Falkenberg, berättar Svante Larsson på Västsvensk tidningsdistribution (VTD).

Men några larm kom inte fram.

– Det tog två veckor, säger Svante Larsson. Vi satte in enkla larm som tjuter högt i stället.

Efter en polisrazzia har flera unga män sedan anhållits misstänkta för en rad personrån i Falkenberg. Svante Larsson tror att de kan kopplas till överfallet.

Andra attacker mot tidningsbud har rapporterats från Lund, Malmö, Stockholm, Hörby, Solna och Sala.

I Trollhättan ringde en prenumerant till kundtjänst och hotade att strypa budet för att han inte hade fått någon tidning den morgonen.

– Vi drog omedelbart in mannens prenumeration på TTELA, säger Nettan Larsson, produktionschef på VTD i Trollhättan. Vi anmälde till polisen och till Arbetsmiljöverket och sedan gick buden dubbelt i den trappuppgången en period.

Carina Lövgren är Transports regionala skyddsombud i Östergötland. Hon, som själv har delat ut tidningar, konstaterar att något har hänt när det gäller tidningsbudens arbetsmiljö.

– Historiskt har buden varit en fredad grupp, säger hon. Möjligen kom det någon och tiggde en tidning.

I dag, berättar hon, utsätts tidningsbud oftare för oprovocerat våld.

– Samhällsklimatet har förändrats, säger Carina Lövgren.

Direkt efter attacken mot budet i Falkenberg informerade VTD Sebastian Eckersand, som är huvudskyddsombud på företaget i Halland.

– Det viktigaste är att budet får en möjlighet att prata igenom det som hände om han behöver det, säger han och funderar sedan på hur händelser som denna ska kunna undvikas:

– Ett sätt är att vi får enhetliga kläder så att det syns och uppfattas att vi är arbetare i tjänst, säger Sebastian Eckersand.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.