Utanför Din Transportpartner Nordens verkstad i Göteborgs hamn.
Close
I Göteborgs hamn har åkeriet Din Transportpartner Norden sin verkstad. Ägaren sköter åkeriet och kör containrar, samtidigt som han är utflyttad och skriven i Danmark. Åkeriet, som i dag har chaufförer från främst Rumänien, vill anställa filippinska förare.
Close

Osäkra villkor för arbetskraften från andra världsdelar

Arbetskraftsinvandring. På ett år har Transport fått över 1 000 ansökningar från företag som vill ta in arbetskraft från länder utanför EU. Vi har granskat 500 av dem. Tre av tio migranter kommer till företag utan kollektivavtal. Vanligaste jobbet är tidningsbud.

Världskarta med migrantströmmarna till Sverige
Klicka på kartan så öppnas en större bild. Grafik: Rikard Söderström/TT Källa: Transportarbetarens genomgång av 500 ansökningar om arbetskraftsinvandring inom Transports yrken.

I EU är det fri rörlighet för arbetskraft. Men Sverige har också mycket liberala regler för rekrytering utanför unionen. Det är arbetsgivarna själva som avgör om det är brist på arbetskraft inom ett visst yrkesområde.

Det har lett till en omfattande arbetskraftsinvandring från andra världsdelar. Under årets första tio månader fick Migrationsverket in 42 000 ansökningar om arbetstillstånd för personer från ”tredje land”. Närmare 34 000 av dem har beviljats.

Facken får regelmässigt ansökningarna för yttrande. Men de berörda förbunden kan inte säga ja eller nej, utan bara upplysa myndigheten om ifall det finns kollektivavtal och försäkringar på arbetsplatsen.

Försäkringar och avtalsenlig lön är en förutsättning för att Migrationsverket ska godkänna en begäran.

Av de 500 ansökningar som Transportarbetaren gått igenom hävdar i princip alla arbetsgivare att det finns försäkringar. En stor majoritet av företagen utlovar också löner som ligger i nivå med Transports avtal.

Fast 141 av de granskade företagen saknar kollektivavtal. 111 av de 500 migrantarbetarna ska jobba som tidningsbud på något av de stora distributionsföretagen. Där är avtal en självklarhet.

Räknar man bort buden är det 36 procent av migranterna som inte får det löneskydd som ett kollektivavtal innebär.

En del arbetsgivare kryssar i att de har avtal, samtidigt som Transports kontroller visar att det saknas.

– En hel del arbetsgivare tecknar faktiskt hängavtal när jag tar kontakt med dem, säger Maria Legge, Transports handläggare för migrationsärenden.

I ansökningar lämnar företagen ibland tilläggsuppgifter. Exempelvis att jobbet går till en släkting.

På en del formulär finns kompletta svenska personnummer, en indikation på att de arbetssökande funnits i Sverige en tid och troligen haft andra jobb. På andra är det bara födelsedatum.

Pakistan och Irak leder överlägset nationsligan. Noterbart är att bara 14 personer kommer från Syrien och Afghanistan – två länder som miljontals flyktingar lämnat de senaste åren.

Jämställdheten känns avlägsen, över 96 procent av de sökande är män.

Cirkeldiagram, Kön och Kollektivavta
Grafik: Christina Ahlund

När det gäller yrke kommer bilvård – tvätt och så kallad rekonditionering – på andra plats, efter tidningsutbärning. Överraskande många företag söker lastbilschaufförer, totalt 63 personer. 17 av förarna är från Filippinerna.

För chaufförsgruppen kan körkort och yrkeskompetensbevis (YKB) bli ett problem.

En av tre jobbsökare kommer till småföretag. Storstäderna dominerar. Mer än hälften av arbetsgivarna finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Arbetskraftsinvandringen är omdebatterad. LO anser att reglerna är för generösa. Myndigheterna har också konstaterat att det förekommer fusk med ”luftjobb” och fall där migranterna tvingats betala mutor för att få jobberbjudanden.

Tillvaron blir också osäker för gästarbetarna. Blir de av med jobbet riskerar de utvisning. Det gör det svårt att stå upp för löner och en bra arbetsmiljö.

Varför rekryterar så många arbetsgivare personal utanför EU? Finns det inte arbetskraft att tillgå i Sverige, exempelvis bland unga, flyktingar och i förortsområden med hög arbetslöshet?

Svensk Hemleverans är ett företag som delar ut morgontidningar i Norrköping, Uppsala och på Gotland. Med 43 ansökningar ligger bolaget i topp bland distributionsföretagen. Jenny Björklund är budchef:

– Vi har svårt att hitta personal och när vi annonserar får vi många sökande från länder som Indien och Bangladesh. De flesta är här som högskolestudenter. Nattjobbet går bra att förena med pluggandet.

– Vi gör inga särskilda insatser för den här gruppen, utom att hjälpa till med anställningserbjudandet till Migrationsverket. Ett grundkrav är att de kan förstå svenska.

Hur många av Svensk Hemleverans bud kommer från tredje land?

– Det vet jag inte på rak arm. Men andelen är ganska konstant. Det är i vart fall en grupp som är duktiga. De vill verkligen lära sig språket och är sällan sjuka. Många svenskar är lite bekvämare.

Åkaren Johan Kullgren i Jönköping var en av talespersonerna i Här stannar Sverige, den uppmärksammade kampanjen mot regelbrott och lönedumpning på vägarna. Han har ansökt om att få anställa tre lastbilsmekaniker från Irak och Syrien:

– Mekaniker är svåra att få tag på. Svenskar har blivit så förbannat bortskämda. De vill jobba nio till tre och helst ha en miljon kronor i lön. Att jobba kvällar och helger är inte att tänka på.

– Det var därför jag provade andra vägar. En kompis från Irak hjälpte mig att hitta personal. Men det var ett tag sedan och ingen av dem är kvar. Den siste jag ansökte om dök aldrig upp när jobbet skulle starta.

Johan Kullgren har blandade erfarenheter av mekanikernas inhopp.

– Fördelen var att de var här för att jobba. Det spelade ingen roll om det var kväll eller helg, gick en lastbil sönder ryckte de ut. Störst problem var språket. Jag är rätt värdelös på engelska och mekanikerna var ännu värdelösare.

Hur blev reaktionen bland dina förare när migrantarbetarna kom?

– Det var väldigt delade meningar. En del förstod mitt rekryteringsproblem och uppskattade mekaniker som alltid var redo att sticka ut med jourbilen. Andra var negativa. Det berodde nog mest på språkproblemet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svenska sedlar

Så blir du blåst på pensionspengar

Pensionspremier. Tjänstepensionen ska ge trygghet efter arbetslivet. Men många företag betalar in för lite eller inget alls. Transportarbetaren har talat med drabbade och ombudsmän som kämpar mot medvetet fusk och ren okunskap.

Transportarbetarens logga

”Den som engagerar sig är dömd att avskedas”

Internationellt. I motvind försöker Transport och andra fackföreningar hjälpa iranska arbetare att organisera sig. Två iranska forskare vittnar om en svår situation.

Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Tonny Falk

Sophämtare lever i ständig otrygghet

Miljöarbetare. Tonny Falk väntar på lastkajen. Han tar emot farligt avfall, och han har en rak hälsning till Transports avtalsförhandlare: – Jobba hårt för oss här ute!

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

Granskning: Pensionsfusket
Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Granskning
Transport har 36 regionala skyddsombud

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Daniel Wallfors, RSO avd 25

RSO – ett jobb med olika roller

Arbetsmiljöarbete. – Trenden jag ser är att arbetsgivarna slimmar och slimmar. Det gäller alla våra branscher. Följden blir ökad stress, och i förlängningen fler arbetsolyckor. Tvärtemot vad samhället strävar efter, säger Daniel Wallfors.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

corona
coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Kultur
4 bokomslag

De förverkligade sin bokdröm

Böcker. Lastbilsresor på 1970-talet eller vilda kattdjur? En egen fantasyvärld eller realistiska eländesskildringar från den undre världen? Möt fyra transportarbetare som har gett ut sina egna böcker. Och hoppas att de ska hitta sina läsare.

Avtalsrörelsen
Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Mats Andersson

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på. Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, central ombudsman med ansvar för taxiavtalen.

Claudio Skubla

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Svenska Taxiförbundet. Svarttaxi med privatbilar och plattformsföretag som Uber. Det är de stora hoten mot den seriösa delen av taxibranschen, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.