Här är förarna på Örntaxi med schemalagd jour: Peter Taleryd, David Gunnarsson, Kevin Porshage, Johanna Thorsson Tyrberg och Andreas Persson.
Close
Här är förarna på Örntaxi med schemalagd jour: Peter Taleryd, David Gunnarsson, Kevin Porshage, Johanna Thorsson Tyrberg och Andreas Persson.
Close

Örntaxiförare tvingas till jour

Passning – då taxiförare står på pass ifall de blir inringda för körning – avskaffades i förra avtalsrundan. Ändå tvingas chaufförer inom Örntaxi fortfarande jobba schemalagd jour. För låg eller ingen ersättning.

– Vi ska vara beredda att rycka ut. Precis som brandmän, fast utan betalning, utbrister en förare.

Passningen innebär att chaufförerna ska stå till tjänst och vänta på att telefonen ringer. Tjänsten ströks ur taxiföraravtalet när Transport senast kom överens om löner och villkor med Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA). Den försvann den 1 mars 2014.

– Står man till arbetsgivarens förfogande ska man ha betalt för den tiden. Och är man ledig så är man ledig. Det här är antagligen ett brott mot avtalet, säger Transports ombudsman Lars Mikaelsson.

Transports delegation, som var med och förhandlade fram taxi-
föraravtalet, tog tydligt avstånd från passningstjänsten, berättar Mikaelsson. Inställningen är densamma när förbundet, efter semestrarna, tar en ny match med arbetsgivarna i BA den 31 augusti.

Taxiföraravtalet löpte egentligen ut den sista juni i år, men fortsätter gälla tills parterna har kommit överens om ett nytt. Hittills har förhandlingarna kärvat.

Under tiden fortsätter taxiförarna, som kör för åkare anslutna till beställningscentralen Örntaxi i Örnsköldsvik, att jobba schemalagd jour. Vissa förare ersätts för två, tre och ibland fyra timmar – ifall taxiväxeln inte ringer. Får de däremot en körning ryker ersättningen och chaufförerna får i stället betalt för utfört arbete. Men vissa åkare betalar inget alls för jourtiden.

– Det blir som vanligt i taxibranschen, säger Lars Mikaelsson. Risken hamnar i chaufförernas knä, inte arbetsgivarnas.

Ofta är jourpassen schemalagda både före och efter ”vanlig” tjänst. Ibland sträcker de sig över en hel dag. Då ska chaufförerna vara beredda att ta längre körningar. Det innebär långa arbetsdagar, ibland från första morgonflyget i ottan till sent på kvällen.

– Ska man upp tidigt igen nästa dag känner man sig lite bakis, håller ögonen på vägen och orkar knappt prata, vittnar en förare.

Jourförarna skickas främst till järnväg och flyg. Övriga schemalagda täcker upp i stan. Fler än nödvändigt bokas upp för passning, anser chaufförerna. De är försiktiga med att uttala sig, av rädsla för repressalier:

– Jag vill inte bli av med jobbet, säger en anställd.

Men det framgår att både förarna och åkarna, som lägger scheman, tummar på lagstadgade vilotider.

– Arbetsgivarna leder och fördelar arbetet. De ansvarar för chaufförernas hälsa och säkerhet. Jag förstår att förarna behöver pengarna, men om de kör utmattade riskerar de både sitt körkort, sitt eget och andras liv. Är det värt det? Både åkare och chaufförer behöver skärpa sig, varnar Lars Mikaelsson.

Peter Taleryd är ordförande i taxiklubben på Örntaxi och sitter i Transports avtalsdelegation.

– Vi är nog de enda i landet som fortfarande har jour. Många är missnöjda och vi hoppas få i gång en förhandling med arbetsgivarna om ersättning.

Chaufförerna bestämmer själva var de vistas under passningen, men de har en inställelsetid på 20 minuter.

Några upplever inte jouren som
ett problem. Den passar med småbarn och fritid. Men flertalet
anställda, som Transportarbetaren talat med, känner sig uppbundna och är irriterade över att ”jobba gratis”.

– Man blir väldigt begränsad, kan som mest gå ut med hunden eller åka till affären. Frun har slutat vänta hemma med middagen, säger en anställd.

Kollegorna fyller i:

– Jag checkar hela tiden av med växeln, har taxibyxorna på och arbetskläderna beredda.

– Det här systemet skulle inte accepteras inom vården eller någon annan bransch. Vi ska ha betalt!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.