Här är förarna på Örntaxi med schemalagd jour: Peter Taleryd, David Gunnarsson, Kevin Porshage, Johanna Thorsson Tyrberg och Andreas Persson.
Close
Här är förarna på Örntaxi med schemalagd jour: Peter Taleryd, David Gunnarsson, Kevin Porshage, Johanna Thorsson Tyrberg och Andreas Persson.
Close

Örntaxiförare tvingas till jour

Passning – då taxiförare står på pass ifall de blir inringda för körning – avskaffades i förra avtalsrundan. Ändå tvingas chaufförer inom Örntaxi fortfarande jobba schemalagd jour. För låg eller ingen ersättning.

– Vi ska vara beredda att rycka ut. Precis som brandmän, fast utan betalning, utbrister en förare.

Passningen innebär att chaufförerna ska stå till tjänst och vänta på att telefonen ringer. Tjänsten ströks ur taxiföraravtalet när Transport senast kom överens om löner och villkor med Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA). Den försvann den 1 mars 2014.

– Står man till arbetsgivarens förfogande ska man ha betalt för den tiden. Och är man ledig så är man ledig. Det här är antagligen ett brott mot avtalet, säger Transports ombudsman Lars Mikaelsson.

Transports delegation, som var med och förhandlade fram taxi-
föraravtalet, tog tydligt avstånd från passningstjänsten, berättar Mikaelsson. Inställningen är densamma när förbundet, efter semestrarna, tar en ny match med arbetsgivarna i BA den 31 augusti.

Taxiföraravtalet löpte egentligen ut den sista juni i år, men fortsätter gälla tills parterna har kommit överens om ett nytt. Hittills har förhandlingarna kärvat.

Under tiden fortsätter taxiförarna, som kör för åkare anslutna till beställningscentralen Örntaxi i Örnsköldsvik, att jobba schemalagd jour. Vissa förare ersätts för två, tre och ibland fyra timmar – ifall taxiväxeln inte ringer. Får de däremot en körning ryker ersättningen och chaufförerna får i stället betalt för utfört arbete. Men vissa åkare betalar inget alls för jourtiden.

– Det blir som vanligt i taxibranschen, säger Lars Mikaelsson. Risken hamnar i chaufförernas knä, inte arbetsgivarnas.

Ofta är jourpassen schemalagda både före och efter ”vanlig” tjänst. Ibland sträcker de sig över en hel dag. Då ska chaufförerna vara beredda att ta längre körningar. Det innebär långa arbetsdagar, ibland från första morgonflyget i ottan till sent på kvällen.

– Ska man upp tidigt igen nästa dag känner man sig lite bakis, håller ögonen på vägen och orkar knappt prata, vittnar en förare.

Jourförarna skickas främst till järnväg och flyg. Övriga schemalagda täcker upp i stan. Fler än nödvändigt bokas upp för passning, anser chaufförerna. De är försiktiga med att uttala sig, av rädsla för repressalier:

– Jag vill inte bli av med jobbet, säger en anställd.

Men det framgår att både förarna och åkarna, som lägger scheman, tummar på lagstadgade vilotider.

– Arbetsgivarna leder och fördelar arbetet. De ansvarar för chaufförernas hälsa och säkerhet. Jag förstår att förarna behöver pengarna, men om de kör utmattade riskerar de både sitt körkort, sitt eget och andras liv. Är det värt det? Både åkare och chaufförer behöver skärpa sig, varnar Lars Mikaelsson.

Peter Taleryd är ordförande i taxiklubben på Örntaxi och sitter i Transports avtalsdelegation.

– Vi är nog de enda i landet som fortfarande har jour. Många är missnöjda och vi hoppas få i gång en förhandling med arbetsgivarna om ersättning.

Chaufförerna bestämmer själva var de vistas under passningen, men de har en inställelsetid på 20 minuter.

Några upplever inte jouren som
ett problem. Den passar med småbarn och fritid. Men flertalet
anställda, som Transportarbetaren talat med, känner sig uppbundna och är irriterade över att ”jobba gratis”.

– Man blir väldigt begränsad, kan som mest gå ut med hunden eller åka till affären. Frun har slutat vänta hemma med middagen, säger en anställd.

Kollegorna fyller i:

– Jag checkar hela tiden av med växeln, har taxibyxorna på och arbetskläderna beredda.

– Det här systemet skulle inte accepteras inom vården eller någon annan bransch. Vi ska ha betalt!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?