Göran Arkler nu vd på Transportindustriförbundet.
Close
I somras lämnade Göran Arkler chefsjobbet på speditörsnätverket Onroad, som han varit med och byggt upp från början. Nu är han vd på Transportindustriförbundet.
Close

Orimligt ansvara för flera led

Han vill inte att företag ska kunna avkrävas beställaransvar för hela transportkedjan. Transportindustriförbundets Göran Arkler tycker ett led åt gången är rimligt.

Göran Arkler är vd för Transportindustriförbundet, en branschorganisation som
samlar både åkare och speditörer. Skillnaden kan förklaras så här: En åkare äger ett åkeri medan en speditör är en transportsamordnare som inte nödvändigtvis behöver ha egna bilar.

1. Du har läst Transportarbetarens reportage om makedonska chaufförer som kör på dåliga villkor i Sverige. Vad tänker du?

– Att man kan dela in problematiken i tre områden: beställaransvar, regelverket kring cabotage och de sociala villkoren för chaufförerna. Allting bottnar i att vi i EU har en fri marknad med fri rörlighet över gränserna.

2. Chaufförer har kritiserat speditörer 
för att dumpa priser och skapa oreda. Är det något du känner igen?

– Det är inget nytt fenomen. Att åkerier går i konkurs är tragiskt, men det är så utvecklingen ser ut.

3. Vilket ansvar har speditörerna för oredan i branschen?

– Att kontrollera riktigheten i underentreprenöråkeriet och deras anställda. Att det finns bemanningsföretag från flera länder gör det svårare. Vi tar totalt avstånd från kriminaliteten i branschen. Men vi behöver också verktygen att kunna kolla så att till exempel chauffören är den han eller hon utger sig för att vara, eller att det företag man anlitar i sin tur betalar skatt och sociala avgifter i respektive land. Och det kan vi inte i dag. De flesta av våra medlemmar vill göra rätt, men det går lite snett ibland.

4. Beställaransvaret utreds just nu av Transportstyrelsen. Hur ser du på det?

– Vi vill att beställaransvaret ligger i ett led. Det bör alltså läggas över till den man har beställt transporten av.

5. Så det är okej att skjutsa ansvaret vidare?

– Det är helt okej. Som transportköpare kan du bara ta ansvar för ett led.

6. Men är det inte där problemen uppstår, när ansvaret åker långt ner i ledet?

– Ja, därför vill vi ha tydlighet och rätt instrument att kunna kontrollera företagen. Ge oss det och vi kan se till att verkställa.

7. Är det så enkelt?

– Det är en bit på väg. Sedan krävs det andra insatser mot företagen som gör fel, men det är inte speditörens skyldighet att rätta till det. Begås det brott är det myndigheterna som får ordna det. När det gäller cabotagereglerna har vi i branschen reagerat väldigt hårt på att trafikpolisen är underbemannad.

8. Att kräva lika villkor, är det en väg att gå?

– Det är väl önskvärt att få lika villkor, men det gäller att komma överens om vilka de villkoren är. Bara lön och försäkring betalas så är det okej, mer kan inte vi ge oss in på. Lönenivåer är en öppen fråga inom hela EU, och en svårlöst fråga som speditörerna inte har någon del i. Det låter lite hårt men så fungerar det.

9. Ofta vinner den som är billigast – och det kan ju vara på grund av att man utnyttjar chaufförerna, precis som i reportaget om makedonska chaufförer?

– Det branschen kan göra är att inte anlita de företagen. Man kan rensa på den punkten, det kan vi bidra med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Månadens medlem
Sofia Sjunfors

Starkaste kvinnan i Dalsjöfors

Strongwoman. Blåmärken på över- och underarmar, lår, ja, lite varstans. Senaste tävlingen har satt tydliga spår på terminalarbetaren Sofia Sjunfors kropp. Men det får man räkna med om man siktar på att bli stark, säger hon. Riktigt stark.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.