Organiserad ansvarsflykt

Ledare. I mars skulle en statlig utredning ha lagt fram ett förslag till utvidgat beställaransvar i åkeribranschen. Nu skjuts förslaget på framtiden. Frågan är för komplicerad och det är oklart varför inga beställare anmälts och fällts för brott mot de regler som redan finns, hävdar utredaren som vill ha ett år till på sig att fundera.

Långbänken är beklaglig. Transport har länge krävt ett ordentligt beställaransvar som riktas mot transportköpare och speditörer. I dag pågår en organiserad ansvarsflykt. Företag och kommuner  köper tjänster till priser och på villkor som uppenbart utesluter seriös verksamhet hos entreprenören.

I Stockholm deltog nyligen omkring 100 desperata taxiförare i en protestaktion som riktade sig mot den senaste färdtjänstupphandlingen. I den dumpade de vinnande bolagen, Taxi Kurir och  Taxi 020, de hårt pressade priserna med ytterligare tio procent.

De uppretade förarna försökte få ut det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons för att få svar på hur politikerna kan acceptera att skolbarn, gamla och sjuka körs på rakt ackord. Av chaufförer som saknar kollektivavtal och i praktiken tvingas jobba 60–70 timmar i veckan.

Tamsons kom aldrig ut och mötte demonstranterna. Han föredrog att svara i SVT och hävdade då att det är olagligt att kräva kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.

Det finns många exempel där stat och kommuner kommit att fungera som  motor bakom svarta löner och fiffel – som en direkt följd av att man bara sett till lägsta pris när man köpt in varor och tjänster.

Flera kommuner har tidigare tecknat avtal där ett stort flyttföretag offererat en flyttgubbe för 275 kronor i timmen. Priset är rimligt, men inte när företaget samtidigt utlovar 80 procents rabatt varje gång flyttbeställningen överstiger 100 000 kronor.

Ett än mer bisarrt exempel handlar om flyttfirman som lämnade en offert på en lätt lastbil med en flyttgubbe/gumma för tio kronor i timmen. Kommunen antog budet och fick även rätt i domstol när en konkurrerande flyttfirma överklagade.

Skatteverket är en ljusning i mörkret. Myndigheten ska nu börja titta på flyttbranschen.

Det sker efter en flera år lång satsning på dragbilsåkerier. I en kort rapport konstaterar verket att omkring 50 revisioner gjorts under 2014 och 2015. Fokus har legat på åkeriföretag som laborerat med utländsk arbetskraft som tagits in som falska egenföretagare eller via bemanningsföretag.

Närmare 45 miljoner kronor har hämtats in i obetalda skatter och avgifter. Och då är inte upptaxeringen av omkring 1 000 berörda chaufförer medräknad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Politik. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.