Organiserad ansvarsflykt

Ledare. I mars skulle en statlig utredning ha lagt fram ett förslag till utvidgat beställaransvar i åkeribranschen. Nu skjuts förslaget på framtiden. Frågan är för komplicerad och det är oklart varför inga beställare anmälts och fällts för brott mot de regler som redan finns, hävdar utredaren som vill ha ett år till på sig att fundera.

Långbänken är beklaglig. Transport har länge krävt ett ordentligt beställaransvar som riktas mot transportköpare och speditörer. I dag pågår en organiserad ansvarsflykt. Företag och kommuner  köper tjänster till priser och på villkor som uppenbart utesluter seriös verksamhet hos entreprenören.

I Stockholm deltog nyligen omkring 100 desperata taxiförare i en protestaktion som riktade sig mot den senaste färdtjänstupphandlingen. I den dumpade de vinnande bolagen, Taxi Kurir och  Taxi 020, de hårt pressade priserna med ytterligare tio procent.

De uppretade förarna försökte få ut det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons för att få svar på hur politikerna kan acceptera att skolbarn, gamla och sjuka körs på rakt ackord. Av chaufförer som saknar kollektivavtal och i praktiken tvingas jobba 60–70 timmar i veckan.

Tamsons kom aldrig ut och mötte demonstranterna. Han föredrog att svara i SVT och hävdade då att det är olagligt att kräva kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.

Det finns många exempel där stat och kommuner kommit att fungera som  motor bakom svarta löner och fiffel – som en direkt följd av att man bara sett till lägsta pris när man köpt in varor och tjänster.

Flera kommuner har tidigare tecknat avtal där ett stort flyttföretag offererat en flyttgubbe för 275 kronor i timmen. Priset är rimligt, men inte när företaget samtidigt utlovar 80 procents rabatt varje gång flyttbeställningen överstiger 100 000 kronor.

Ett än mer bisarrt exempel handlar om flyttfirman som lämnade en offert på en lätt lastbil med en flyttgubbe/gumma för tio kronor i timmen. Kommunen antog budet och fick även rätt i domstol när en konkurrerande flyttfirma överklagade.

Skatteverket är en ljusning i mörkret. Myndigheten ska nu börja titta på flyttbranschen.

Det sker efter en flera år lång satsning på dragbilsåkerier. I en kort rapport konstaterar verket att omkring 50 revisioner gjorts under 2014 och 2015. Fokus har legat på åkeriföretag som laborerat med utländsk arbetskraft som tagits in som falska egenföretagare eller via bemanningsföretag.

Närmare 45 miljoner kronor har hämtats in i obetalda skatter och avgifter. Och då är inte upptaxeringen av omkring 1 000 berörda chaufförer medräknad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

En sopig sommar

Davids krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.

Reno Norden till hårt angrepp mot Stockholms Sopgubbar

Debatt. Reno Norden har under sommarens sopkonflikt i Stockholm vägrat att svara på frågor från Transportarbetaren och andra medier. Den 22 augusti publicerade företaget detta pressmeddelande på sin hemsida.

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.