Organiserad ansvarsflykt

Ledare. I mars skulle en statlig utredning ha lagt fram ett förslag till utvidgat beställaransvar i åkeribranschen. Nu skjuts förslaget på framtiden. Frågan är för komplicerad och det är oklart varför inga beställare anmälts och fällts för brott mot de regler som redan finns, hävdar utredaren som vill ha ett år till på sig att fundera.

Långbänken är beklaglig. Transport har länge krävt ett ordentligt beställaransvar som riktas mot transportköpare och speditörer. I dag pågår en organiserad ansvarsflykt. Företag och kommuner  köper tjänster till priser och på villkor som uppenbart utesluter seriös verksamhet hos entreprenören.

I Stockholm deltog nyligen omkring 100 desperata taxiförare i en protestaktion som riktade sig mot den senaste färdtjänstupphandlingen. I den dumpade de vinnande bolagen, Taxi Kurir och  Taxi 020, de hårt pressade priserna med ytterligare tio procent.

De uppretade förarna försökte få ut det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons för att få svar på hur politikerna kan acceptera att skolbarn, gamla och sjuka körs på rakt ackord. Av chaufförer som saknar kollektivavtal och i praktiken tvingas jobba 60–70 timmar i veckan.

Tamsons kom aldrig ut och mötte demonstranterna. Han föredrog att svara i SVT och hävdade då att det är olagligt att kräva kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.

Det finns många exempel där stat och kommuner kommit att fungera som  motor bakom svarta löner och fiffel – som en direkt följd av att man bara sett till lägsta pris när man köpt in varor och tjänster.

Flera kommuner har tidigare tecknat avtal där ett stort flyttföretag offererat en flyttgubbe för 275 kronor i timmen. Priset är rimligt, men inte när företaget samtidigt utlovar 80 procents rabatt varje gång flyttbeställningen överstiger 100 000 kronor.

Ett än mer bisarrt exempel handlar om flyttfirman som lämnade en offert på en lätt lastbil med en flyttgubbe/gumma för tio kronor i timmen. Kommunen antog budet och fick även rätt i domstol när en konkurrerande flyttfirma överklagade.

Skatteverket är en ljusning i mörkret. Myndigheten ska nu börja titta på flyttbranschen.

Det sker efter en flera år lång satsning på dragbilsåkerier. I en kort rapport konstaterar verket att omkring 50 revisioner gjorts under 2014 och 2015. Fokus har legat på åkeriföretag som laborerat med utländsk arbetskraft som tagits in som falska egenföretagare eller via bemanningsföretag.

Närmare 45 miljoner kronor har hämtats in i obetalda skatter och avgifter. Och då är inte upptaxeringen av omkring 1 000 berörda chaufförer medräknad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Överväger att lämna

Insändare. Jag är en 70-årig medlem, jobbar 60 procent och tänker så göra fem år till, om kroppen hänger med. På årsmötet fick jag diplom för 50-årigt medlemskap i Transport!

Det är allvar nu, mina vänner

Ordförandeord. Den 9 september är det val och det valet handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha framöver. På riktigt. Aldrig har det varit så tydligt att valet står mellan trygghet för människor och ett samhälle med mer tillfälliga anställningar och lägre löner; ett samhälle där var och en får klara sig själv i allt större utsträckning.

Las, en avgörande fråga för mig i valet

Ledare. Det finns politiska frågor som är så viktiga att de ensamma skulle kunna avgöra var jag lägger min röst. En sådan är lagen om anställningsskydd (las).

Hur kan (S) lyfta frågan om strejkrätt i valtider?

Insändare. Vädjan till Socialdemokratiska arbetarpartiets arbetsutskott. Med stigande oro ser vi hur Socialdemokratiska arbetarepartiet förlorar i opinionsundersökningar och i sympati hos LO-folket.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet). Att klimatet förändras så att isbjörnar dör bryr vi oss såklart inte om. Få har ändå varit i närheten av dem och de som verkligen varit det har blivit uppätna.

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Värna om kollektivavtalet

Insändare. Det är dags att kämpa för tryggare anställningar inom transportbranschen.

Även svenskar är utsatta för lönedumpning

Insändare. Jag ser i senaste tidningen att ni skriver om lönedumpning bland öststatare med mera. Det är inte bara där det lönedumpas, utan även svenskar är utsatta för detta.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Hur svårt kan det vara?

Ledare. När sommaren så småningom ebbar ut hoppas man ju att farsen kring Svenska Akademien är slut. Risken är väl annars överhängande att människor som redan har problem med en grandios självbild fått den uppumpad till bristningsgränsen.