Ordningsvakter avslöjade med rasistiska inlägg

På kvällar och nätter jobbar de som krogvakter. Annars som ordningsvakter på de vanliga bevakningsföretagen i Malmö. Avslöjandena om deras grova rasistiska inlägg i den slutna Facebookgruppen får både arbetsgivare och Transport att reagera.

Krogvakterna berättar om besökare som fått stryk, och Facebookvännerna hyllar inläggen. Kroggäster med utländsk bakgrund beskrivs kränkande och rasistiskt, och reaktionen blir tummen upp. Aftonbladet har avslöjat innehållet i den slutna gruppen där 24 krogvakter på Malmös nattklubbar samlas.

Både vaktchefen, som också administrerar Facebookgruppen, och flera medlemmar jobbar även för auktoriserade säkerhetsföretag i staden. Som anställda av Securitas och andra företag är de ordningsvakter i köpcentrum.

– Vi är väldigt upprörda, kommenterar Ronny Fredriksson, pressansvarig i Securitas och tidigare personalchef just i Malmö. Det är oacceptabelt att anställda hos oss ska uttrycka sig och agera rasistiskt.

Han berättar hur företaget tänker gå vidare:

– Vi ska utreda vilka av våra anställda som det handlar om och sedan göra det tydligt för dem hur man ska bete sig som anställd i Securitas. Om de agerar på detta sätt i sitt arbete hos oss kan det bli disciplinära åtgärder ut ett arbetsrättsligt perspektiv.

Disciplinära åtgärder ut ett arbetsrättsligt perspektiv?

– Ja, en skriftlig varning eller i värsta fall uppsägning. Vi kommer att göra individuella bedömningar.

Transports Jerker Nilsson, central ombudsman med ansvar för bevakning, suckar lite inför frågor om krog- och ordningsvakterna i Malmö och Facebookgruppen.

– På alla våra utbildningar, både egna och de vi gör ihop med arbetsgivarna, tar vi upp sociala medier. Jag varnar alltid för att blanda ihop arbetet och privatlivet på Facebook, Twitter och allt vad det kan heta.

– Jag informerar om att det ofta leder till disciplinära åtgärder, kanske till och med att man skiljs från sin anställning. Och det kan vara att man skriver något positivt om eller ifrån jobbet … men som någon annan tolkar väldigt negativt.

Han konstaterar också att risken är överhängande att det som skrivs på sociala medier hamnar framför arbetsgivaren, även om det publiceras i slutna grupper.

Oscar Nilsson är klubbordföranden på Securitas i Malmö. Han häpnade i morse när han läste artiklarna:

– Jag tar förstås avstånd från det som de har skrivit, säger han. Och jag blir ledsen över hur mycket skada de här krogvakterna gör för företaget vi jobbar på, för alla de kollegor som gör ett bra jobb och för hela branschen.

Securitas Ronny Fredriksson säger också att avslöjandena får företaget att fundera mer på sin hållning när det gäller bisysslor bland de anställda:

– Som krogvakt kan du befinna du dig i en miljö där du kan komma i kontakt med kriminalitet, och det vill vi inte att våra anställda ska utsätta sig för.

Fotnot: Facebookgruppen har tagits bort efter avslöjandena om innehållet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hälsningar på plywoodskiva efter terrorattacken på Drottninggatan

Psykisk chock efter attacken

Bevakning. 72 ordningsvakter och väktare var på plats och gjorde olika insatser i samband med terrorattentatet i Stockholm. Det visar arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagens egen analys.

Drottninggatan april 2017, collage

Ett halvår efter terrordådet

Bevakning. Ordningsvakter, väktare, värdetransportörer, p-vakter … Bevaknings­personalen hamnade i frontlinjen vid terror­attentatet på Drottning­­gatan. Hur mår de i dag? Och hur har bolagen följt upp attacken?

Transportarbetarens logga

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?