Ordförandevalet het potatis

Om sju månader startar Transports kongress. Den hetaste frågan är vem som ska leda förbundet de kommande fem åren. Vilka får väljas till ordförande? Vilka vill? Och vem eller vilka personer har starkast stöd i nuläget? Transportarbetaren frågade ordförandena i de 25 avdelningarna.

Transport leds i dag av ett verkställande utskott (vu) på tre personer. Det är förbundsordförande Lars Lindgren, förbundskassör Tommy Wreeth och förbundssekreterare Markus Pettersson.

På kongressen som hålls i Örebro den 3 till 8 juni 2017 ska ett nytt vu väljas. Det kan bli tre personer igen. Eller kanske fyra, om kongressen skulle fatta beslut om att återgå till en ordning som gällt under vissa kongressperioder.

Lars Lindgren har redan gått ut med att han gärna ställer upp för ytterligare en femårsperiod. Kruxet är att han tillhör en grupp ombudsmän som anställdes under en tid när fackförbunden över lag tillämpade en generös pensionsålder – 60 år.

Lindgren fyller 60 i maj 2017, alltså en månad före kongressen. Är han därmed diskvalificerad?

Ja, säger en del. Ingångna (anställnings-)avtal ska hållas, är ett av argumenten.

Nej, säger andra. Här pekar man på att kongressen är fri att bestämma, fri att ändra regler om det behövs.

Precis så gjorde IF Metall med sin ordförande Anders Ferbe som valdes om trots att han passerat åldersribban. Försvararna anför också att alla löntagare numera har lagstadgad rätt att jobba kvar till 67 år.

Hur som helst har frågan om ”valbarhet” och vilka alternativa personer som kan komma ifråga blivit en het potatis i Transport. En rad bedömare pratar om ett olyckligt vakuum som uppstått – ett vakuum som faktiskt påverkar arbetet i förbundet. Flera efterlyser ett snabbt klargörande så att vanliga medlemmar får insyn och möjlighet att fundera över vem eller vilka som kan tänkas leda Transport. Och hur de vill göra det.

En del av debatten handlar också om vanliga ombudsmän och vilka regler som ska gälla för dem. Nyanställda ombudsmän har numera 65 år inskrivet i anställningsavtalen. Men tidigare gällde andra villkor, exempelvis 60 och senare 62 år. Har alla lokala och centrala ombudsmän rätt att jobba kvar till 67 år?

Blir svaret ja finns det frågetecken kring lön kontra pension. Som det är nu får ombudsmän som pensioneras vid låt säga 62 en avtalspension på 78 procent av lönen fram till 65 år.

Premierna till denna pension har betalats in löpande av förbundet och finns på den anställdes eget pensionskonto.

Under årens lopp har åtskilliga ombudsmän gått i pension och sedan ombetts hoppa in igen, när det uppstått behov på avdelningarna. Inhopparna har då lyft sin pension plus full lön från förbundet.

Kritiker har ifrågasatt om det är rätt att lyfta lön och pension samtidigt. Andra röster påpekar att vanliga löntagare också kan ta ut sin ålderspension från 61 år och samtidigt fortsätta jobba.

Om ombudsmän i framtiden jobbar vidare efter låt säga 62 år kan de, precis som vanliga löntagare, välja att skjuta upp pensionsuttaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Var finns moralen och etiken?

Insändare. Jag hade förmånen att som gäst delta i Transportarbetareförbundets kongress i Örebro. Då vi gäster inte hade tillgång till kongresshandlingar som motioner, utlåtanden och rapporter var det inte alltid lätt att följa förhandlingarna, men vi med erfarenhet lyckades hjälpligt.

Tommy Wreeth ny ordförande

Ordförandevalet. Med röstsiffrorna 115 mot 103 valdes den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth till ny förbundsordförande i Transport. Han är vald på fem år, fram till nästa kongress, 2022.

Frågan om pension skickas till utredning

Valbarhet. Transport kommer att se över reglerna för pensionering och valbarhet i förbundet. Men frågan som förutspåddes bli en av de hetaste på kongressen svalnade efter att Lars Lindgren hoppat av som förbundsordförande i våras.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.