Ordförandevalet het potatis

Om sju månader startar Transports kongress. Den hetaste frågan är vem som ska leda förbundet de kommande fem åren. Vilka får väljas till ordförande? Vilka vill? Och vem eller vilka personer har starkast stöd i nuläget? Transportarbetaren frågade ordförandena i de 25 avdelningarna.

Transport leds i dag av ett verkställande utskott (vu) på tre personer. Det är förbundsordförande Lars Lindgren, förbundskassör Tommy Wreeth och förbundssekreterare Markus Pettersson.

På kongressen som hålls i Örebro den 3 till 8 juni 2017 ska ett nytt vu väljas. Det kan bli tre personer igen. Eller kanske fyra, om kongressen skulle fatta beslut om att återgå till en ordning som gällt under vissa kongressperioder.

Lars Lindgren har redan gått ut med att han gärna ställer upp för ytterligare en femårsperiod. Kruxet är att han tillhör en grupp ombudsmän som anställdes under en tid när fackförbunden över lag tillämpade en generös pensionsålder – 60 år.

Lindgren fyller 60 i maj 2017, alltså en månad före kongressen. Är han därmed diskvalificerad?

Ja, säger en del. Ingångna (anställnings-)avtal ska hållas, är ett av argumenten.

Nej, säger andra. Här pekar man på att kongressen är fri att bestämma, fri att ändra regler om det behövs.

Precis så gjorde IF Metall med sin ordförande Anders Ferbe som valdes om trots att han passerat åldersribban. Försvararna anför också att alla löntagare numera har lagstadgad rätt att jobba kvar till 67 år.

Hur som helst har frågan om ”valbarhet” och vilka alternativa personer som kan komma ifråga blivit en het potatis i Transport. En rad bedömare pratar om ett olyckligt vakuum som uppstått – ett vakuum som faktiskt påverkar arbetet i förbundet. Flera efterlyser ett snabbt klargörande så att vanliga medlemmar får insyn och möjlighet att fundera över vem eller vilka som kan tänkas leda Transport. Och hur de vill göra det.

En del av debatten handlar också om vanliga ombudsmän och vilka regler som ska gälla för dem. Nyanställda ombudsmän har numera 65 år inskrivet i anställningsavtalen. Men tidigare gällde andra villkor, exempelvis 60 och senare 62 år. Har alla lokala och centrala ombudsmän rätt att jobba kvar till 67 år?

Blir svaret ja finns det frågetecken kring lön kontra pension. Som det är nu får ombudsmän som pensioneras vid låt säga 62 en avtalspension på 78 procent av lönen fram till 65 år.

Premierna till denna pension har betalats in löpande av förbundet och finns på den anställdes eget pensionskonto.

Under årens lopp har åtskilliga ombudsmän gått i pension och sedan ombetts hoppa in igen, när det uppstått behov på avdelningarna. Inhopparna har då lyft sin pension plus full lön från förbundet.

Kritiker har ifrågasatt om det är rätt att lyfta lön och pension samtidigt. Andra röster påpekar att vanliga löntagare också kan ta ut sin ålderspension från 61 år och samtidigt fortsätta jobba.

Om ombudsmän i framtiden jobbar vidare efter låt säga 62 år kan de, precis som vanliga löntagare, välja att skjuta upp pensionsuttaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Var finns moralen och etiken?

Insändare. Jag hade förmånen att som gäst delta i Transportarbetareförbundets kongress i Örebro. Då vi gäster inte hade tillgång till kongresshandlingar som motioner, utlåtanden och rapporter var det inte alltid lätt att följa förhandlingarna, men vi med erfarenhet lyckades hjälpligt.

Tommy Wreeth ny ordförande

Ordförandevalet. Med röstsiffrorna 115 mot 103 valdes den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth till ny förbundsordförande i Transport. Han är vald på fem år, fram till nästa kongress, 2022.

Frågan om pension skickas till utredning

Valbarhet. Transport kommer att se över reglerna för pensionering och valbarhet i förbundet. Men frågan som förutspåddes bli en av de hetaste på kongressen svalnade efter att Lars Lindgren hoppat av som förbundsordförande i våras.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.