ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Jag vill dock börja med att uppmärksamma det som drabbade en ordningsvakt i Göteborg nu i december. Vid ett ingripande i samband med en stöld blev han knivhuggen i ryggen. Tack vare sin skyddsväst klarade han sig från allvarligare fysiska skador.

Men detta sätter fingret på en oroande utveckling i samhället. En utveckling där ordningsvakter och väktare efterfrågas alltmer på platser där polisen inte mäktar med att skapa trygghet. Om inte våra ordningsvakter och väktare ges möjlighet att göra sitt jobb i en trygg arbetsmiljö, genom rätt bemanning och med stöd av polisen när det behövs, så är jag rädd att vi kommer att få se fler fall då de utsätts för våld i jobbet. Så kan vi inte ha det. Jag är oerhört glad och lättad att det gick bra den här gången.

Pensionsöverenskommelsen

Sedan kommer vi till något som jag är tämligen bekymrad över och det är den pensionsöverenskommelse som sex riksdagspartier har lagt fram. Den innebär en höjning av pensionsåldern i tre steg. Detta bekymrar mig av flera anledningar.

Vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för sänkt pensionsålder. Jag har varit väldigt tydlig gentemot både regeringen och LO att vi inte kan ställa oss bakom den här överenskommelsen.

Självklart är jag fullt medveten om att pensionsfrågan är ett växande problem för Sverige i och med att befolkningen blir allt äldre. Men jag tycker att det är orättvist att lägga över ansvaret på oss arbetare. Det finns två andra parter, nämligen staten och företagen, som har betydligt större möjlighet att hantera detta än en medlem i Transport, som kanske har svårt att orka ett helt arbetsliv redan i dag, och som riskerar att få en pension som inte går att leva på.

Det finns positiva aspekter av förslaget också. En sådan är att staten ska ta ansvar för premiepensionen (PPM). Kanske kan vi då äntligen slippa se pensionspengar som blöder ut ur landet till, exempelvis, Malta.

Trygghetssystemen

Att staten ska arbeta med arbetsmiljöfrågor för ett hållbart arbetsliv ser jag som en självklarhet, och inget som det borde krävas sex riksdagspartier för att komma fram till. Lika självklart ser jag att trygghetssystemen ska följa med en eventuell höjning av pensionsåldern. Allt annat vore fullkomligt oacceptabelt.

En annan anledning att vara kritisk till pensionsuppgörelsen är att jag är rädd att den spelar fel krafter i händerna inför valet. Det återstår att se.

Ett tydligt exempel på att vår kamp har burit frukt är att regeringen börjat lyssna på våra krav och också levererar konkreta förslag i positiv riktning för våra medlemmar. Under hösten har det kommit förslag på vinterdäck på lastbilarnas och släpens alla axlar, på förlängd klampning till 36 timmar och en utredning av F-skatten.

Man har också öppnat dörren för ett av våra huvudkrav inom åkerinäringen, nämligen gps-övervakning av lastbilar, vilket är oerhört glädjande att höra. Det måste tas krafttag mot den sociala dumpningen i denna bransch!

Snart är det 2018 och ett nytt år med kamp för schysta villkor tar vid!

Tankar i virustid

Insändare. Tänk vad ett litet virus kan göra för samhället!

Jag vill jobba, men …

Insändare. Jag vill jobba men Arbetsförmedlingen vill inte ge mig en YKB-utbildning.

Vi chaufförer borde få bättre betalt

Insändare. Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.

Jag möter klassförakt

Debatt. Sedan en tid arbetar jag som renhållningsarbetare på Renova. Man blir inte miljonär. Men jag har sällan mött så mycket arbetsglädje och yrkesstolthet. Och skicklighet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Viruset och socialismen

Corona. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Lyckans pris

Förändring. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Corona

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

Corona

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.