Öppet brev till Lars Lindgren

Lasse, jag skriver här ett öppet brev till dig, eftersom det är något som gnager i mig. I juni är det kongress, och du har ställt upp för omval. Det finns då något jag vill ha svar på.

Transport har de senaste åren försökt att satsa på nya metoder, i form av organiseringsarbete och medlemsrekrytering. Särskilt uppmärksammade har vi blivit för våra organiseringskampanjer, där flera andra förbund kikat på och inspirerats av vårt sätt att bygga facklig aktivitet på arbetsplatserna. Detta arbete var det från början du som drog i gång. Du hade rest mycket i egenskap av internationell sekreterare, och bland annat i USA sett arbetsmetoder som kanske skulle kunna vara till nytta för oss i Sverige. Du skickade i väg Lisa Björk, numera Kommunal, till USA på studieresa, för att hon skulle kunna ta hem idéerna kring organisering och utforma en modell för Transport. Ett sätt att motverka den rådande passiviteten i våra medlemsled, och få bort tänket att ett fackförbund är mer eller mindre ett försäkringsbolag.

Jag tycker att detta var ett alldeles strålande initiativ, även om metoderna kommit att utvecklas och slipas på och också fortsatt utvecklas och justeras. Det som då gör mig orolig, är ryktet om att organiseringsarbetet helt skulle komma att försvinna och läggas ned, om du kommer att sitta kvar som ordförande. Stämmer detta? Har du helt svängt? Våra organizers i avdelningarna får av sina arbetsledare nämligen höra just detta; om du sitter kvar som ordförande så kommer deras uppdrag att försvinna.

Jag frågar dig nu, Lasse, då jag tycker att detta är en viktig fråga för vårt förbund: Kommer du att avveckla organiseringsarbetet om du blir omvald?

Kamratligen,
Linda Svensson, avdelning 12 Malmö

Svar:
”Vi ska fortsätta att organisera!”

Tack för ditt brev. Det korta svaret på din konkreta fråga om organiseringsarbetet ska läggas ned ifall jag blir omvald till förbundsordförande är självfallet: Nej, det ska det inte. Men låt mig vara lite utförligare än så.

Du har helt rätt i din historiebeskrivning. Jag hade arbetet i USA tillsammans med Service employees international union (SEIU) i deras arbete med att organisera väktare. Anledningen till att min dåvarande chef Hans Wahlström skickade mig till USA var att Securitas etablerade sig där i början av 2000-talet.

Kulturkrocken mellan företaget och SEIU var i det närmaste total, och jag fick uppdraget att försöka medla fram en långsiktig lösning. Under 2003 lyckades jag förhandla fram ett avtal mellan SEIU och Securitas som medgav att fackförbundet fick rätt att organisera de anställda vid företaget. Detta avtal blev så småningom applicerat på andra bevakningsföretag och har i praktiken inneburit att SEIU ökat sitt medlemsantal inom bevakningsbranschen med över 75 000 nya medlemmar.

När avtalet skulle omsättas i verkligheten såg jag hur SEIU genomförde organiseringsarbetet, och jag insåg att det skulle vi kunna göra hemma i Sverige också. Förvisso kunde vi inte använda exakt samma metod eftersom vår tradition och arbetsmarknad är mycket mer utvecklad än den amerikanska.

När jag kom hem föreslog jag för den dåvarande förbundsledningen att vi skulle börja jobba mer målinriktat med vårt organiseringsarbete. Våra förberedelser tog relativt lång tid i anspråk, men så är den demokratiska processen.

I slutet av 00-talet började vi så smått arbetet med det så kallade organizer-projektet. Verksamheten ökade successivt och på kongressen 2012 behandlades två motioner i ämnet. Kongressen beslutade att arbetet nu skulle vara en del av förbundets ordinarie verksamhet. Förbundsstyrelsen var dock bestämd på att det inte var lämpligt att kongressen beslutade i vilken form arbetet skulle bedrivas, vilket också blev beslutat.

Med anledning av ovanstående måste jag konstatera att arbetsledarna du nämner i ditt brev uppenbarligen inte har förstått att organiseringsarbetet är beslutat av kongressen och jag varken kan, vill eller har för avsikt att ta bort denna del av förbundets verksamhet. Tvärtom vill jag utveckla den eftersom jag fortfarande tror på idén som sådan. Jag anser att tiden är inne för att utvärdera, se över och utveckla arbetet ytterligare i samklang med avdelningarna.

Med vänlig hälsning,
Lars Lindgren, förbundsordförande

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.