Öppet brev till Lars Lindgren

Lasse, jag skriver här ett öppet brev till dig, eftersom det är något som gnager i mig. I juni är det kongress, och du har ställt upp för omval. Det finns då något jag vill ha svar på.

Transport har de senaste åren försökt att satsa på nya metoder, i form av organiseringsarbete och medlemsrekrytering. Särskilt uppmärksammade har vi blivit för våra organiseringskampanjer, där flera andra förbund kikat på och inspirerats av vårt sätt att bygga facklig aktivitet på arbetsplatserna. Detta arbete var det från början du som drog i gång. Du hade rest mycket i egenskap av internationell sekreterare, och bland annat i USA sett arbetsmetoder som kanske skulle kunna vara till nytta för oss i Sverige. Du skickade i väg Lisa Björk, numera Kommunal, till USA på studieresa, för att hon skulle kunna ta hem idéerna kring organisering och utforma en modell för Transport. Ett sätt att motverka den rådande passiviteten i våra medlemsled, och få bort tänket att ett fackförbund är mer eller mindre ett försäkringsbolag.

Jag tycker att detta var ett alldeles strålande initiativ, även om metoderna kommit att utvecklas och slipas på och också fortsatt utvecklas och justeras. Det som då gör mig orolig, är ryktet om att organiseringsarbetet helt skulle komma att försvinna och läggas ned, om du kommer att sitta kvar som ordförande. Stämmer detta? Har du helt svängt? Våra organizers i avdelningarna får av sina arbetsledare nämligen höra just detta; om du sitter kvar som ordförande så kommer deras uppdrag att försvinna.

Jag frågar dig nu, Lasse, då jag tycker att detta är en viktig fråga för vårt förbund: Kommer du att avveckla organiseringsarbetet om du blir omvald?

Kamratligen,
Linda Svensson, avdelning 12 Malmö

Svar:
”Vi ska fortsätta att organisera!”

Tack för ditt brev. Det korta svaret på din konkreta fråga om organiseringsarbetet ska läggas ned ifall jag blir omvald till förbundsordförande är självfallet: Nej, det ska det inte. Men låt mig vara lite utförligare än så.

Du har helt rätt i din historiebeskrivning. Jag hade arbetet i USA tillsammans med Service employees international union (SEIU) i deras arbete med att organisera väktare. Anledningen till att min dåvarande chef Hans Wahlström skickade mig till USA var att Securitas etablerade sig där i början av 2000-talet.

Kulturkrocken mellan företaget och SEIU var i det närmaste total, och jag fick uppdraget att försöka medla fram en långsiktig lösning. Under 2003 lyckades jag förhandla fram ett avtal mellan SEIU och Securitas som medgav att fackförbundet fick rätt att organisera de anställda vid företaget. Detta avtal blev så småningom applicerat på andra bevakningsföretag och har i praktiken inneburit att SEIU ökat sitt medlemsantal inom bevakningsbranschen med över 75 000 nya medlemmar.

När avtalet skulle omsättas i verkligheten såg jag hur SEIU genomförde organiseringsarbetet, och jag insåg att det skulle vi kunna göra hemma i Sverige också. Förvisso kunde vi inte använda exakt samma metod eftersom vår tradition och arbetsmarknad är mycket mer utvecklad än den amerikanska.

När jag kom hem föreslog jag för den dåvarande förbundsledningen att vi skulle börja jobba mer målinriktat med vårt organiseringsarbete. Våra förberedelser tog relativt lång tid i anspråk, men så är den demokratiska processen.

I slutet av 00-talet började vi så smått arbetet med det så kallade organizer-projektet. Verksamheten ökade successivt och på kongressen 2012 behandlades två motioner i ämnet. Kongressen beslutade att arbetet nu skulle vara en del av förbundets ordinarie verksamhet. Förbundsstyrelsen var dock bestämd på att det inte var lämpligt att kongressen beslutade i vilken form arbetet skulle bedrivas, vilket också blev beslutat.

Med anledning av ovanstående måste jag konstatera att arbetsledarna du nämner i ditt brev uppenbarligen inte har förstått att organiseringsarbetet är beslutat av kongressen och jag varken kan, vill eller har för avsikt att ta bort denna del av förbundets verksamhet. Tvärtom vill jag utveckla den eftersom jag fortfarande tror på idén som sådan. Jag anser att tiden är inne för att utvärdera, se över och utveckla arbetet ytterligare i samklang med avdelningarna.

Med vänlig hälsning,
Lars Lindgren, förbundsordförande

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?