Öppet brev till Lars Lindgren

Lasse, jag skriver här ett öppet brev till dig, eftersom det är något som gnager i mig. I juni är det kongress, och du har ställt upp för omval. Det finns då något jag vill ha svar på.

Transport har de senaste åren försökt att satsa på nya metoder, i form av organiseringsarbete och medlemsrekrytering. Särskilt uppmärksammade har vi blivit för våra organiseringskampanjer, där flera andra förbund kikat på och inspirerats av vårt sätt att bygga facklig aktivitet på arbetsplatserna. Detta arbete var det från början du som drog i gång. Du hade rest mycket i egenskap av internationell sekreterare, och bland annat i USA sett arbetsmetoder som kanske skulle kunna vara till nytta för oss i Sverige. Du skickade i väg Lisa Björk, numera Kommunal, till USA på studieresa, för att hon skulle kunna ta hem idéerna kring organisering och utforma en modell för Transport. Ett sätt att motverka den rådande passiviteten i våra medlemsled, och få bort tänket att ett fackförbund är mer eller mindre ett försäkringsbolag.

Jag tycker att detta var ett alldeles strålande initiativ, även om metoderna kommit att utvecklas och slipas på och också fortsatt utvecklas och justeras. Det som då gör mig orolig, är ryktet om att organiseringsarbetet helt skulle komma att försvinna och läggas ned, om du kommer att sitta kvar som ordförande. Stämmer detta? Har du helt svängt? Våra organizers i avdelningarna får av sina arbetsledare nämligen höra just detta; om du sitter kvar som ordförande så kommer deras uppdrag att försvinna.

Jag frågar dig nu, Lasse, då jag tycker att detta är en viktig fråga för vårt förbund: Kommer du att avveckla organiseringsarbetet om du blir omvald?

Kamratligen,
Linda Svensson, avdelning 12 Malmö

Svar:
”Vi ska fortsätta att organisera!”

Tack för ditt brev. Det korta svaret på din konkreta fråga om organiseringsarbetet ska läggas ned ifall jag blir omvald till förbundsordförande är självfallet: Nej, det ska det inte. Men låt mig vara lite utförligare än så.

Du har helt rätt i din historiebeskrivning. Jag hade arbetet i USA tillsammans med Service employees international union (SEIU) i deras arbete med att organisera väktare. Anledningen till att min dåvarande chef Hans Wahlström skickade mig till USA var att Securitas etablerade sig där i början av 2000-talet.

Kulturkrocken mellan företaget och SEIU var i det närmaste total, och jag fick uppdraget att försöka medla fram en långsiktig lösning. Under 2003 lyckades jag förhandla fram ett avtal mellan SEIU och Securitas som medgav att fackförbundet fick rätt att organisera de anställda vid företaget. Detta avtal blev så småningom applicerat på andra bevakningsföretag och har i praktiken inneburit att SEIU ökat sitt medlemsantal inom bevakningsbranschen med över 75 000 nya medlemmar.

När avtalet skulle omsättas i verkligheten såg jag hur SEIU genomförde organiseringsarbetet, och jag insåg att det skulle vi kunna göra hemma i Sverige också. Förvisso kunde vi inte använda exakt samma metod eftersom vår tradition och arbetsmarknad är mycket mer utvecklad än den amerikanska.

När jag kom hem föreslog jag för den dåvarande förbundsledningen att vi skulle börja jobba mer målinriktat med vårt organiseringsarbete. Våra förberedelser tog relativt lång tid i anspråk, men så är den demokratiska processen.

I slutet av 00-talet började vi så smått arbetet med det så kallade organizer-projektet. Verksamheten ökade successivt och på kongressen 2012 behandlades två motioner i ämnet. Kongressen beslutade att arbetet nu skulle vara en del av förbundets ordinarie verksamhet. Förbundsstyrelsen var dock bestämd på att det inte var lämpligt att kongressen beslutade i vilken form arbetet skulle bedrivas, vilket också blev beslutat.

Med anledning av ovanstående måste jag konstatera att arbetsledarna du nämner i ditt brev uppenbarligen inte har förstått att organiseringsarbetet är beslutat av kongressen och jag varken kan, vill eller har för avsikt att ta bort denna del av förbundets verksamhet. Tvärtom vill jag utveckla den eftersom jag fortfarande tror på idén som sådan. Jag anser att tiden är inne för att utvärdera, se över och utveckla arbetet ytterligare i samklang med avdelningarna.

Med vänlig hälsning,
Lars Lindgren, förbundsordförande

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.