Karl-Petter Thorwaldsson, Tove Winiger, Tommy Wreeth, Li Jansson och Marita Ulvskog
Close
Karl-Petter Thorwaldsson (LO), Tove Winiger (Sveriges Åkeriföretag), Tommy Wreeth (Transport), Li Jansson (Säkerhetsföretagen) och Marita Ulvskog (socialdemokratisk EU-parlamentariker).
Close
5 tycker till

Önskelista för 2019

Enkät. Klimatet och bostadsbyggandet. Trygghet på gatorna och oschyst konkurrens på vägarna. Se där några frågor som en kommande regering kommer att ta tag i om den här panelen får bestämma.

Karl-Petter Thorwaldsson
Foto: Fredrik Hjerling

Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande i LO:

Vad är det första du vill berätta för nästa regering, när den väl är på plats?

– Nu måste ni sätta in tillräckligt stora konjunkturåtgärder så att nedgången i ekonomin mildras. Eller konkret: Se till att byggandet av billiga hyresrätter upprätthålls.

Vilken politisk reform önskar du dig 2019?

– Jag vill se att etableringsjobben kommer på plats. Många av dem som har kommit till Sverige de senaste åren behöver hjälp in på arbetsmarknaden. Vi kan inte vara nöjda så länge sex procent i landet är utan jobb, och de flesta av dem är utrikesfödda.

På vilket sätt kommer klimatfrågan påverka nästa år?

– Sverige kan förhoppningsvis ta flera viktiga beslut. Till exempel måste kolet i stålbranschen ersättas med vätgas, i dag står den sektorn för 13 procent av våra utsläpp. Men omställningen ska vara schyst och de som ”drabbas” av den gröna omställningen måste får hjälp och stöd så att de inte hamnar i arbetslöshet.

Kommer du själv ändra din livsföring för att vara lite mer klimat- och miljövänlig 2019?

– Ja, jag försöker anpassa mig och leva i samklang med miljön. Under 2019 ska min miljöbil bytas ut, det blir en uppgradering till Volvos mest miljövänliga modell. Jag försöker ta tåget när det fungerar och vi odlar redan våra grönsaker själva. Men själv tycker jag att en utveckling av nya flygbränslen är att föredra framför att vi ska sluta flyga.

Vad ser du fram emot nästa år?

– Att vi får en lösning på det svåra läget i politiken. 2019 kommer det att behövas mycket, mycket politik. Det behövs insatser inom utbildning och det krävs offensiva satsningar på infrastruktur och bostadsbyggande. (Och förresten hoppas jag att vi redan har fått en regering som har stöd för detta när den här tidningen kommer ut.)

 

Tove Winiger
Foto: Ryno Quantz

Tove Winiger, politik- och hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag:

Vad är det första du vill berätta för nästa regering, när den väl är på plats?

– Att åkerinäringen är redo ställa om för klimatet. För att det ska vara möjligt behöver vi få ordning på konkurrensen. Ungefär 90 procent av konkurrensen är bra och driver på utvecklingen. Det finns tio procent som ställer till del. Man kan uppfatta det som orättvist och odrägligt att driva företag när regelefterlevnaden inte fungerar. Om vi får ordning kan vi satsa ordentligt på lönsamhet, arbetsvillkor och klimat.

Vilken politisk reform önskar du dig 2019?

– Vi behöver seriösa klimatstyrande åtgärder, på systemisk nivå. Jag tycker att man bör lyfta blicken från konsumenter och se att det är systemproblem vi har i samhället. Vi har drivit frågan om en kilometerskatt differentierad efter utsläpp under flera år. Den ska sättas efter utsläpp och skatteväxlas mot drivmedlet. Då kan vi komma åt flera punkter med samma styrmedel.

På vilket sätt kommer klimatfrågan påverka nästa år?

– Jag tror att den kommer att segla upp seriöst, att den tas på allvar och jag hoppas vi får klimatpolitik i alla politiska färger. Det har inte gynnat frågan att den mest har varit röd- och grönfärgad. Frågan är större än blå, röd eller grön, det gör att vi blir tvungna att omvärdera hur vi sett på den.

Kommer du själv ändra din livsföring för att vara lite mer klimat- och miljövänlig 2019?

– Jag har gjort ett test när man räknar ut sin påverkan. Jag är vegetarian sedan länge och har ingen bil. Det jag tänker på är att försöka flyga mindre. Men det är också viktigt för oss att besöka medlemsföretag i hela landet. Så jag ska försöka kompensera det med att köpa till biodrivmedel på biljetten.

Vad ser du fram emot nästa år?

– Vår och sommar.

 

Tommy Wreeth
Foto: Jan Lindkvist

Tommy Wreeth, förbundsordförande i Svenska Transportarbetareförbundet:

Vad är det första du vill berätta för nästa regering, när den väl är på plats?

– Det första är att den svenska modellen fungerar alldeles utmärkt och att parterna bör få fortsätta att ansvara för svensk lönebildning. Det andra är att det nu verkar som om EU har tagit sig i kragen och skärpt till regelverket kring tung trafik. Nu är det dags för svenska politiker att ta ansvar för efterlevnaden. Det tredje är att det ofog som kallas plattformsekonomi fortsätter att få fäste i Sverige, men utanför den traditionella arbetsmarknaden. Detta måste vi ta på allvar och se som ett hot mot den svenska modellen.

Vilken politisk reform önskar du dig 2019?

– Den politiska reform som jag helst skulle vilja se nästa år är en bred sådan som skulle välkomnas av många LO-medlemmar; slopad visstid och avskaffandet av hyvling.

På vilket sätt kommer klimatfrågan påverka nästa år?

– Klimatfrågan måste påverka nästa år på många sätt. Den måste påverka hur vi jobbar inom förbundet och jag förväntar mig att den påverkar hur branscherna utvecklas och vilka beslut politiken fattar. Alla måste ta sitt eget ansvar för den här frågan i större utsträckning.

Kommer du själv ändra din livsföring för att vara lite mer klimat- och miljövänlig 2019?

– Själv kommer jag att försöka göra min personliga klimatvardag mer miljövänlig genom att bli ännu bättre på att sortera, återvinna och handla klimatsmart.

Vad ser du fram emot nästa år?

– Jag känner en stark framtidstro när vi nu går in i 2019. Jag ser fram emot att mobilisera vår folkrörelse inför avtalsrörelsen 2020, att gå igenom våra avtalsområden och se hur vi ska arbeta strategiskt med dessa för att våra medlemmar ska få bästa möjliga villkor, inte bara de kommande åren utan även i framtiden.

 

Li JanssonLi Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen:

Vad är det första du vill berätta för nästa regering, när den väl är på plats?

– Vilka bra saker ordningsvakter och väktare gör. Jag tror att många politiker inte förstår det. Under 2017 gjorde våra medarbetare 2,6 miljoner insatser. Det är en trygghetsinsats som gör Sverige till ett bättre land.

Vilken politisk reform önskar du dig 2019?

– Jag har flera önskningar, men en som vi driver är en trygghetsmiljard som ska kompensera kommuner som köper lokal trygghet genom till exempel kommunala ordningsvakter. Vi ser en trygghetsklyfta där vissa kommuner har behov men inte råd. Då behöver staten ta ansvar finansiellt.

På vilket sätt kommer klimatfrågan påverka nästa år?

– Jag tror att det blir fortsatt fokus på frågan. Säkerhetsbranschen påverkas mindre än renodlade transportföretag, men vi märker redan att våra företag ställer om till gröna fordon.

Kommer du själv ändra din livsföring för att vara lite mer klimat- och miljövänlig 2019?

– Jag tror att jag är ganska nöjd med mitt klimatavtryck som det ser ut i dag.

Vad ser du fram emot nästa år?

– Det ska bli spännande att ha en ny regering på plats, oavsett vilken färg den får. Det finns många frågor, inte minst trygghetsfrågor, där det behövs lite action. En fördel med läget i dag är att politikerna måste hitta en enighet i riksdagen, då blir det breda och långsiktiga lösningar.

 

Marita Ulvskog
Foto: Justina Öster

Marita Ulvskog, avgående EU-parlamentariker (S):

Vad är det första du vill berätta för nästa regering, när den väl är på plats?

– Jag har en ganska kritisk hållning till EU och många väljare har också det. Men nu är vi medlemmar och om vi tror att vi ska kunna gå ur ljuger vi för oss själva. Därför tycker jag att vi ska ta för oss lite mer i EU-samarbetet. Alla från fackliga företrädare och uppåt måste engagera sig.

Vilken politisk reform önskar du dig 2019?

– Jag skulle önska att vi får till en bättre reglering av transportmarknaden. Vi har fått till en reglering av övriga arbetsmarknaden som ska leda till att det blir lika lön för lika arbete. Transportmarknaden är speciell eftersom den rör sig, men vi måste ändå få till rimliga regler och arbetsvillkor.

På vilket sätt kommer klimatfrågan påverka nästa år?

– Vi står inför dramatiska förändringar, även de som inte har varit så intresserade av klimatfrågan kommer att tycka att den är viktig. Den kommer att prägla delar av EU-valrörelsen. Samtidigt är det viktigt att knyta ihop klimatfrågan med transportpolitiken. Om vi får till bättre ordning på våra vägar kommer det att sänka klimattrycket.

Kommer du själv ändra din livsföring för att vara lite mer klimat- och miljövänlig 2019?

– Jag tycker jag har blivit lite bättre bara det senaste året. Jag har två döttrar som jagar mig om de ser att jag inte har tillräckligt höga ambitioner. Både i smått och stort ska jag bli bättre på att leva som jag lär.

Vad ser du fram emot nästa år?

– En tuff och viktig EU-valrörelse. Jag och metallaren Olle Ludwigsson kommer att lämna parlamentet för att ge plats till nyare och yngre förmågor. Samtidigt kommer vi att delta fullt ut i valrörelsen. Vi vet hur det funkar i EU och har ett tydligt fackligt och rättviseperspektiv. Vi kommer att inrikta oss på att vara ute på arbetsplatser och i miljöer där fackligt engagerade rör sig. Efter det kan jag ta det lugnt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Tommy Wreeth

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Transportarbetarens logga

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

Månadens avdelning
”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

LO-ekpnom Håkan Hellstrand

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

Månadens medlem
Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Kultur
”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Månadens sektion
Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Hallå där!
Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Hallå där!

Bärgar-Berra och Signe

… kända från Vägens hjältar på tv och i Berras fall också som actionfigur.

Hallå där!

Stefan Strömberg

… regeringens utredare som ska stoppa brottsligheten kring de ekonomiska stöden i coronatider.

Helena Jahncke

Här forskas för friskare arbetsliv

5 frågor. Helena Jahncke är ny chef för forskningsavdelningen på Afa Försäkring, bolaget som finansieras genom dina kollektivavtal.

Kultur
Jesse Eisenbergs rollfigur Columbus tampas med mordiska zombier i skräckkomedin Zombieland från 2009. Foto: IMDB/©Columbia/Tristar

Skräck i pandemins tid

Rädslor. Vad kan skräcken lära oss när hela vår tillvaro präglas av ett osynligt hot som sprider sig till världens alla hörn? Skräckförfattaren Madeleine Bäck tror att den får oss att tänka klarare genom att vi lär oss att förstå vår rädsla.