Karl-Petter Thorwaldsson, Tove Winiger, Tommy Wreeth, Li Jansson och Marita Ulvskog
Close
Karl-Petter Thorwaldsson (LO), Tove Winiger (Sveriges Åkeriföretag), Tommy Wreeth (Transport), Li Jansson (Säkerhetsföretagen) och Marita Ulvskog (socialdemokratisk EU-parlamentariker).
Close
5 tycker till

Önskelista för 2019

Enkät. Klimatet och bostadsbyggandet. Trygghet på gatorna och oschyst konkurrens på vägarna. Se där några frågor som en kommande regering kommer att ta tag i om den här panelen får bestämma.

Karl-Petter Thorwaldsson
Foto: Fredrik Hjerling

Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande i LO:

Vad är det första du vill berätta för nästa regering, när den väl är på plats?

– Nu måste ni sätta in tillräckligt stora konjunkturåtgärder så att nedgången i ekonomin mildras. Eller konkret: Se till att byggandet av billiga hyresrätter upprätthålls.

Vilken politisk reform önskar du dig 2019?

– Jag vill se att etableringsjobben kommer på plats. Många av dem som har kommit till Sverige de senaste åren behöver hjälp in på arbetsmarknaden. Vi kan inte vara nöjda så länge sex procent i landet är utan jobb, och de flesta av dem är utrikesfödda.

På vilket sätt kommer klimatfrågan påverka nästa år?

– Sverige kan förhoppningsvis ta flera viktiga beslut. Till exempel måste kolet i stålbranschen ersättas med vätgas, i dag står den sektorn för 13 procent av våra utsläpp. Men omställningen ska vara schyst och de som ”drabbas” av den gröna omställningen måste får hjälp och stöd så att de inte hamnar i arbetslöshet.

Kommer du själv ändra din livsföring för att vara lite mer klimat- och miljövänlig 2019?

– Ja, jag försöker anpassa mig och leva i samklang med miljön. Under 2019 ska min miljöbil bytas ut, det blir en uppgradering till Volvos mest miljövänliga modell. Jag försöker ta tåget när det fungerar och vi odlar redan våra grönsaker själva. Men själv tycker jag att en utveckling av nya flygbränslen är att föredra framför att vi ska sluta flyga.

Vad ser du fram emot nästa år?

– Att vi får en lösning på det svåra läget i politiken. 2019 kommer det att behövas mycket, mycket politik. Det behövs insatser inom utbildning och det krävs offensiva satsningar på infrastruktur och bostadsbyggande. (Och förresten hoppas jag att vi redan har fått en regering som har stöd för detta när den här tidningen kommer ut.)

 

Tove Winiger
Foto: Ryno Quantz

Tove Winiger, politik- och hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag:

Vad är det första du vill berätta för nästa regering, när den väl är på plats?

– Att åkerinäringen är redo ställa om för klimatet. För att det ska vara möjligt behöver vi få ordning på konkurrensen. Ungefär 90 procent av konkurrensen är bra och driver på utvecklingen. Det finns tio procent som ställer till del. Man kan uppfatta det som orättvist och odrägligt att driva företag när regelefterlevnaden inte fungerar. Om vi får ordning kan vi satsa ordentligt på lönsamhet, arbetsvillkor och klimat.

Vilken politisk reform önskar du dig 2019?

– Vi behöver seriösa klimatstyrande åtgärder, på systemisk nivå. Jag tycker att man bör lyfta blicken från konsumenter och se att det är systemproblem vi har i samhället. Vi har drivit frågan om en kilometerskatt differentierad efter utsläpp under flera år. Den ska sättas efter utsläpp och skatteväxlas mot drivmedlet. Då kan vi komma åt flera punkter med samma styrmedel.

På vilket sätt kommer klimatfrågan påverka nästa år?

– Jag tror att den kommer att segla upp seriöst, att den tas på allvar och jag hoppas vi får klimatpolitik i alla politiska färger. Det har inte gynnat frågan att den mest har varit röd- och grönfärgad. Frågan är större än blå, röd eller grön, det gör att vi blir tvungna att omvärdera hur vi sett på den.

Kommer du själv ändra din livsföring för att vara lite mer klimat- och miljövänlig 2019?

– Jag har gjort ett test när man räknar ut sin påverkan. Jag är vegetarian sedan länge och har ingen bil. Det jag tänker på är att försöka flyga mindre. Men det är också viktigt för oss att besöka medlemsföretag i hela landet. Så jag ska försöka kompensera det med att köpa till biodrivmedel på biljetten.

Vad ser du fram emot nästa år?

– Vår och sommar.

 

Tommy Wreeth
Foto: Jan Lindkvist

Tommy Wreeth, förbundsordförande i Svenska Transportarbetareförbundet:

Vad är det första du vill berätta för nästa regering, när den väl är på plats?

– Det första är att den svenska modellen fungerar alldeles utmärkt och att parterna bör få fortsätta att ansvara för svensk lönebildning. Det andra är att det nu verkar som om EU har tagit sig i kragen och skärpt till regelverket kring tung trafik. Nu är det dags för svenska politiker att ta ansvar för efterlevnaden. Det tredje är att det ofog som kallas plattformsekonomi fortsätter att få fäste i Sverige, men utanför den traditionella arbetsmarknaden. Detta måste vi ta på allvar och se som ett hot mot den svenska modellen.

Vilken politisk reform önskar du dig 2019?

– Den politiska reform som jag helst skulle vilja se nästa år är en bred sådan som skulle välkomnas av många LO-medlemmar; slopad visstid och avskaffandet av hyvling.

På vilket sätt kommer klimatfrågan påverka nästa år?

– Klimatfrågan måste påverka nästa år på många sätt. Den måste påverka hur vi jobbar inom förbundet och jag förväntar mig att den påverkar hur branscherna utvecklas och vilka beslut politiken fattar. Alla måste ta sitt eget ansvar för den här frågan i större utsträckning.

Kommer du själv ändra din livsföring för att vara lite mer klimat- och miljövänlig 2019?

– Själv kommer jag att försöka göra min personliga klimatvardag mer miljövänlig genom att bli ännu bättre på att sortera, återvinna och handla klimatsmart.

Vad ser du fram emot nästa år?

– Jag känner en stark framtidstro när vi nu går in i 2019. Jag ser fram emot att mobilisera vår folkrörelse inför avtalsrörelsen 2020, att gå igenom våra avtalsområden och se hur vi ska arbeta strategiskt med dessa för att våra medlemmar ska få bästa möjliga villkor, inte bara de kommande åren utan även i framtiden.

 

Li JanssonLi Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen:

Vad är det första du vill berätta för nästa regering, när den väl är på plats?

– Vilka bra saker ordningsvakter och väktare gör. Jag tror att många politiker inte förstår det. Under 2017 gjorde våra medarbetare 2,6 miljoner insatser. Det är en trygghetsinsats som gör Sverige till ett bättre land.

Vilken politisk reform önskar du dig 2019?

– Jag har flera önskningar, men en som vi driver är en trygghetsmiljard som ska kompensera kommuner som köper lokal trygghet genom till exempel kommunala ordningsvakter. Vi ser en trygghetsklyfta där vissa kommuner har behov men inte råd. Då behöver staten ta ansvar finansiellt.

På vilket sätt kommer klimatfrågan påverka nästa år?

– Jag tror att det blir fortsatt fokus på frågan. Säkerhetsbranschen påverkas mindre än renodlade transportföretag, men vi märker redan att våra företag ställer om till gröna fordon.

Kommer du själv ändra din livsföring för att vara lite mer klimat- och miljövänlig 2019?

– Jag tror att jag är ganska nöjd med mitt klimatavtryck som det ser ut i dag.

Vad ser du fram emot nästa år?

– Det ska bli spännande att ha en ny regering på plats, oavsett vilken färg den får. Det finns många frågor, inte minst trygghetsfrågor, där det behövs lite action. En fördel med läget i dag är att politikerna måste hitta en enighet i riksdagen, då blir det breda och långsiktiga lösningar.

 

Marita Ulvskog
Foto: Justina Öster

Marita Ulvskog, avgående EU-parlamentariker (S):

Vad är det första du vill berätta för nästa regering, när den väl är på plats?

– Jag har en ganska kritisk hållning till EU och många väljare har också det. Men nu är vi medlemmar och om vi tror att vi ska kunna gå ur ljuger vi för oss själva. Därför tycker jag att vi ska ta för oss lite mer i EU-samarbetet. Alla från fackliga företrädare och uppåt måste engagera sig.

Vilken politisk reform önskar du dig 2019?

– Jag skulle önska att vi får till en bättre reglering av transportmarknaden. Vi har fått till en reglering av övriga arbetsmarknaden som ska leda till att det blir lika lön för lika arbete. Transportmarknaden är speciell eftersom den rör sig, men vi måste ändå få till rimliga regler och arbetsvillkor.

På vilket sätt kommer klimatfrågan påverka nästa år?

– Vi står inför dramatiska förändringar, även de som inte har varit så intresserade av klimatfrågan kommer att tycka att den är viktig. Den kommer att prägla delar av EU-valrörelsen. Samtidigt är det viktigt att knyta ihop klimatfrågan med transportpolitiken. Om vi får till bättre ordning på våra vägar kommer det att sänka klimattrycket.

Kommer du själv ändra din livsföring för att vara lite mer klimat- och miljövänlig 2019?

– Jag tycker jag har blivit lite bättre bara det senaste året. Jag har två döttrar som jagar mig om de ser att jag inte har tillräckligt höga ambitioner. Både i smått och stort ska jag bli bättre på att leva som jag lär.

Vad ser du fram emot nästa år?

– En tuff och viktig EU-valrörelse. Jag och metallaren Olle Ludwigsson kommer att lämna parlamentet för att ge plats till nyare och yngre förmågor. Samtidigt kommer vi att delta fullt ut i valrörelsen. Vi vet hur det funkar i EU och har ett tydligt fackligt och rättviseperspektiv. Vi kommer att inrikta oss på att vara ute på arbetsplatser och i miljöer där fackligt engagerade rör sig. Efter det kan jag ta det lugnt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Transportarbetarna: Det här är viktigast att värna i las

Arbetsrätt. De anställdas trygghet går först för förbundet. Vad som är viktigast att bevara och förbättra i anställningsskyddet kan skilja sig. Transportarbetaren ställde frågan: Vad är viktigast för just ditt område eller din arbetsplats?

LO-borgen. Foto: Shutterstock

Las-förhandlingarna kraschade i natt

Arbetsrätt. Det blev inget avtal om ändringar i anställningsskyddet. Nattens förhandlingar mellan fack och arbetsgivare kraschade. Nu hotar regeringskris.

Månadens avdelning
Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Månadens medlem
”Mötet med passagerarna är det bästa med jobbet. En del blir som nära vänner”, säger Viktor Petrov.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Hallå där!

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens klubb
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

Månadens medlem
”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.