Karl-Petter Thorwaldsson, Tove Winiger, Tommy Wreeth, Li Jansson och Marita Ulvskog
Close
Karl-Petter Thorwaldsson (LO), Tove Winiger (Sveriges Åkeriföretag), Tommy Wreeth (Transport), Li Jansson (Säkerhetsföretagen) och Marita Ulvskog (socialdemokratisk EU-parlamentariker).
Close
5 tycker till

Önskelista för 2019

Enkät. Klimatet och bostadsbyggandet. Trygghet på gatorna och oschyst konkurrens på vägarna. Se där några frågor som en kommande regering kommer att ta tag i om den här panelen får bestämma.

Karl-Petter Thorwaldsson
Foto: Fredrik Hjerling

Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande i LO:

Vad är det första du vill berätta för nästa regering, när den väl är på plats?

– Nu måste ni sätta in tillräckligt stora konjunkturåtgärder så att nedgången i ekonomin mildras. Eller konkret: Se till att byggandet av billiga hyresrätter upprätthålls.

Vilken politisk reform önskar du dig 2019?

– Jag vill se att etableringsjobben kommer på plats. Många av dem som har kommit till Sverige de senaste åren behöver hjälp in på arbetsmarknaden. Vi kan inte vara nöjda så länge sex procent i landet är utan jobb, och de flesta av dem är utrikesfödda.

På vilket sätt kommer klimatfrågan påverka nästa år?

– Sverige kan förhoppningsvis ta flera viktiga beslut. Till exempel måste kolet i stålbranschen ersättas med vätgas, i dag står den sektorn för 13 procent av våra utsläpp. Men omställningen ska vara schyst och de som ”drabbas” av den gröna omställningen måste får hjälp och stöd så att de inte hamnar i arbetslöshet.

Kommer du själv ändra din livsföring för att vara lite mer klimat- och miljövänlig 2019?

– Ja, jag försöker anpassa mig och leva i samklang med miljön. Under 2019 ska min miljöbil bytas ut, det blir en uppgradering till Volvos mest miljövänliga modell. Jag försöker ta tåget när det fungerar och vi odlar redan våra grönsaker själva. Men själv tycker jag att en utveckling av nya flygbränslen är att föredra framför att vi ska sluta flyga.

Vad ser du fram emot nästa år?

– Att vi får en lösning på det svåra läget i politiken. 2019 kommer det att behövas mycket, mycket politik. Det behövs insatser inom utbildning och det krävs offensiva satsningar på infrastruktur och bostadsbyggande. (Och förresten hoppas jag att vi redan har fått en regering som har stöd för detta när den här tidningen kommer ut.)

 

Tove Winiger
Foto: Ryno Quantz

Tove Winiger, politik- och hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag:

Vad är det första du vill berätta för nästa regering, när den väl är på plats?

– Att åkerinäringen är redo ställa om för klimatet. För att det ska vara möjligt behöver vi få ordning på konkurrensen. Ungefär 90 procent av konkurrensen är bra och driver på utvecklingen. Det finns tio procent som ställer till del. Man kan uppfatta det som orättvist och odrägligt att driva företag när regelefterlevnaden inte fungerar. Om vi får ordning kan vi satsa ordentligt på lönsamhet, arbetsvillkor och klimat.

Vilken politisk reform önskar du dig 2019?

– Vi behöver seriösa klimatstyrande åtgärder, på systemisk nivå. Jag tycker att man bör lyfta blicken från konsumenter och se att det är systemproblem vi har i samhället. Vi har drivit frågan om en kilometerskatt differentierad efter utsläpp under flera år. Den ska sättas efter utsläpp och skatteväxlas mot drivmedlet. Då kan vi komma åt flera punkter med samma styrmedel.

På vilket sätt kommer klimatfrågan påverka nästa år?

– Jag tror att den kommer att segla upp seriöst, att den tas på allvar och jag hoppas vi får klimatpolitik i alla politiska färger. Det har inte gynnat frågan att den mest har varit röd- och grönfärgad. Frågan är större än blå, röd eller grön, det gör att vi blir tvungna att omvärdera hur vi sett på den.

Kommer du själv ändra din livsföring för att vara lite mer klimat- och miljövänlig 2019?

– Jag har gjort ett test när man räknar ut sin påverkan. Jag är vegetarian sedan länge och har ingen bil. Det jag tänker på är att försöka flyga mindre. Men det är också viktigt för oss att besöka medlemsföretag i hela landet. Så jag ska försöka kompensera det med att köpa till biodrivmedel på biljetten.

Vad ser du fram emot nästa år?

– Vår och sommar.

 

Tommy Wreeth
Foto: Jan Lindkvist

Tommy Wreeth, förbundsordförande i Svenska Transportarbetareförbundet:

Vad är det första du vill berätta för nästa regering, när den väl är på plats?

– Det första är att den svenska modellen fungerar alldeles utmärkt och att parterna bör få fortsätta att ansvara för svensk lönebildning. Det andra är att det nu verkar som om EU har tagit sig i kragen och skärpt till regelverket kring tung trafik. Nu är det dags för svenska politiker att ta ansvar för efterlevnaden. Det tredje är att det ofog som kallas plattformsekonomi fortsätter att få fäste i Sverige, men utanför den traditionella arbetsmarknaden. Detta måste vi ta på allvar och se som ett hot mot den svenska modellen.

Vilken politisk reform önskar du dig 2019?

– Den politiska reform som jag helst skulle vilja se nästa år är en bred sådan som skulle välkomnas av många LO-medlemmar; slopad visstid och avskaffandet av hyvling.

På vilket sätt kommer klimatfrågan påverka nästa år?

– Klimatfrågan måste påverka nästa år på många sätt. Den måste påverka hur vi jobbar inom förbundet och jag förväntar mig att den påverkar hur branscherna utvecklas och vilka beslut politiken fattar. Alla måste ta sitt eget ansvar för den här frågan i större utsträckning.

Kommer du själv ändra din livsföring för att vara lite mer klimat- och miljövänlig 2019?

– Själv kommer jag att försöka göra min personliga klimatvardag mer miljövänlig genom att bli ännu bättre på att sortera, återvinna och handla klimatsmart.

Vad ser du fram emot nästa år?

– Jag känner en stark framtidstro när vi nu går in i 2019. Jag ser fram emot att mobilisera vår folkrörelse inför avtalsrörelsen 2020, att gå igenom våra avtalsområden och se hur vi ska arbeta strategiskt med dessa för att våra medlemmar ska få bästa möjliga villkor, inte bara de kommande åren utan även i framtiden.

 

Li JanssonLi Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen:

Vad är det första du vill berätta för nästa regering, när den väl är på plats?

– Vilka bra saker ordningsvakter och väktare gör. Jag tror att många politiker inte förstår det. Under 2017 gjorde våra medarbetare 2,6 miljoner insatser. Det är en trygghetsinsats som gör Sverige till ett bättre land.

Vilken politisk reform önskar du dig 2019?

– Jag har flera önskningar, men en som vi driver är en trygghetsmiljard som ska kompensera kommuner som köper lokal trygghet genom till exempel kommunala ordningsvakter. Vi ser en trygghetsklyfta där vissa kommuner har behov men inte råd. Då behöver staten ta ansvar finansiellt.

På vilket sätt kommer klimatfrågan påverka nästa år?

– Jag tror att det blir fortsatt fokus på frågan. Säkerhetsbranschen påverkas mindre än renodlade transportföretag, men vi märker redan att våra företag ställer om till gröna fordon.

Kommer du själv ändra din livsföring för att vara lite mer klimat- och miljövänlig 2019?

– Jag tror att jag är ganska nöjd med mitt klimatavtryck som det ser ut i dag.

Vad ser du fram emot nästa år?

– Det ska bli spännande att ha en ny regering på plats, oavsett vilken färg den får. Det finns många frågor, inte minst trygghetsfrågor, där det behövs lite action. En fördel med läget i dag är att politikerna måste hitta en enighet i riksdagen, då blir det breda och långsiktiga lösningar.

 

Marita Ulvskog
Foto: Justina Öster

Marita Ulvskog, avgående EU-parlamentariker (S):

Vad är det första du vill berätta för nästa regering, när den väl är på plats?

– Jag har en ganska kritisk hållning till EU och många väljare har också det. Men nu är vi medlemmar och om vi tror att vi ska kunna gå ur ljuger vi för oss själva. Därför tycker jag att vi ska ta för oss lite mer i EU-samarbetet. Alla från fackliga företrädare och uppåt måste engagera sig.

Vilken politisk reform önskar du dig 2019?

– Jag skulle önska att vi får till en bättre reglering av transportmarknaden. Vi har fått till en reglering av övriga arbetsmarknaden som ska leda till att det blir lika lön för lika arbete. Transportmarknaden är speciell eftersom den rör sig, men vi måste ändå få till rimliga regler och arbetsvillkor.

På vilket sätt kommer klimatfrågan påverka nästa år?

– Vi står inför dramatiska förändringar, även de som inte har varit så intresserade av klimatfrågan kommer att tycka att den är viktig. Den kommer att prägla delar av EU-valrörelsen. Samtidigt är det viktigt att knyta ihop klimatfrågan med transportpolitiken. Om vi får till bättre ordning på våra vägar kommer det att sänka klimattrycket.

Kommer du själv ändra din livsföring för att vara lite mer klimat- och miljövänlig 2019?

– Jag tycker jag har blivit lite bättre bara det senaste året. Jag har två döttrar som jagar mig om de ser att jag inte har tillräckligt höga ambitioner. Både i smått och stort ska jag bli bättre på att leva som jag lär.

Vad ser du fram emot nästa år?

– En tuff och viktig EU-valrörelse. Jag och metallaren Olle Ludwigsson kommer att lämna parlamentet för att ge plats till nyare och yngre förmågor. Samtidigt kommer vi att delta fullt ut i valrörelsen. Vi vet hur det funkar i EU och har ett tydligt fackligt och rättviseperspektiv. Vi kommer att inrikta oss på att vara ute på arbetsplatser och i miljöer där fackligt engagerade rör sig. Efter det kan jag ta det lugnt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har kommit i gång!

Ordförandeord. 2020 blir ett enormt spännande år. Jag känner både ödmjukhet inför den uppgift vi som förbund och jag som förbundsordförande står inför. Men också jävlar anamma inför det vi vet att arbetsgivarna arbetar för att förändra.

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Hallå där!

Micaela

... lastbilschaufför från Kristinehamn, som körde mellan Jönköping och Mariestad med tjuvar i lasten.

Hallå där!

Anna Almqvist

... LO-ekonom, som står bakom årets rapport om löneskillnaden mellan en industriarbetare och näringslivets direktörer, landets höga tjänstemän samt de folkvalda topparna.

Månadens klubb
Sirius fackklubbar

Två färdtjänstklubbar drar i gång

Sirius förarklubb & Sirius partnerklubb. – En i taget! Eldsjälen och blivande ordföranden Pernille Lorenz försöker få ordning på sina diskussionslystna färdtjänstkollegor. Snart drar de i gång två nya fackklubbar.

Hallå där!

Saied Tagavi

… taxiförare och eldsjäl bakom en konferens för fria fack i Iran som äger rum i Stockholm.

Månadens medlem
Alen Omerbasic Majstorov

”Yogan blev min räddning”

Kropp och själ. Ordningsvakten Alen Omerbasic Majstorovic börjar varje morgon med en kall dusch. Så blandar han gurkmeja i varmt vatten, dricker och brer ut yogamattan.

Månadens medlem
Håkan Jansson

”Skogen gör mig lugn”

Scoutledare. Håkan Jansson trivs bäst i skogen. Bortom mobiler, datorer och krav slappnar han av. Laddar upp. Laddar om. – Det finns inget bättre än att sova ute, höra fåglarna, vinden, regnet, säger han.

Månadens klubb
Postnord TPL Månadens klubb

”Vi har visat att vi står starka”

Postnord TPL Jönköping. Det finns skäl att vara avundsjuk på den aktiva fackklubben vid Postnord TPL:s jättelager i Jönköping. Men de anställda har haft ett tufft år med ny arbetsgivare och nytt datorsystem. Oro, ilska, tårar.

Nermin Pudic

”Jag slutar aldrig tro på människor”

Mötet. Jalla, jalla! Nermin Pudic har styrkan hos den som verkligen tror på det han gör. Och språket för att förklara rättigheter för en bulgarisk lastbilschaufför.

Kultur
Lina Angrell och Robin Russberg

Bästisarna som började podda

Poddradio. En sömnlös natt föddes idén. Drygt ett år efter första avsnittet rattar tusentals in på Lastbilspodden varje vecka. Över en fika möter bästisarna Lina och Robin olika personer för att prata lastbilar och livet på vägarna.

Hallå där!
Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Månadens klubb
Henrik Rynning (på väg in i styrelsen), Kenneth Evaldsson och Mikael Arnewing. De båda sistnämnda jobbar jour och har beredskap. ”Det är lite spretigt och svårt att hålla ihop allting när alla jobbar skift, om varandra. Men vårt fjärde medlemsmöte är på gång”, säger Mikael Arnewing.

”Vi behövde en egen Transportklubb”

Stockholms frihamn. Tidigare var de medlemmar i varsitt förbund. Men nu jobbar bröderna Mikael Arnewing och Kenneth Evaldsson tillsammans i Stockholms Frihamns Transportklubb. Där Hamnarbetarförbundet förr var största facket.

Månadens medlem
Remzi ”Remi” Halimi

”Nu ska jag leva min dröm”

Konstnärssjäl. När klasskompisarna stojade på utflykterna satt Remzi Halimi på en sten och målade träd. Besjälade, tyckte han. Vid årsskiftet trappar han ner chaufförsjobbet för att äntligen leva sin dröm – måla, teckna och spela.

Hallå där!

Lena Kallenberg

… som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2020 för sitt författarskap, vars många verk utgår från ett konsekvent klassperspektiv.

Hallå där!

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).