”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

I morgon vid lunch avgörs det. Då tar EU-parlamentet ställning i tre stora frågor som berör lastbilschaufförer i hela EU.

Utstationering för lastbilschaufförer

EU har beslutat att arbetare som kommer från andra länder har rätt till samma anställningsvillkor och löner som i värdlandet. I Sverige innebär det att en polsk byggarbetare ska tjäna samma som en svensk med kollektivavtal. När beslutet togs valde man att helt undanta lastbilschaufförer. Frågan skickades vidare för att behandlas samtidigt med andra förslag som berör transportsektorn. När EU-parlamentets transportutskott fattade beslut i frågan valde en majoritet att säga ja till ett förslag som säger att lastbilschaufförer inte har rätt till samma villkor som arbetare i värdlandet, när de kör internationella transporter. Men EU-parlamentet valde att förkasta rapporten och ta upp frågan till förhandling.

Kör- och vilotider

Med dagens regler måste chaufförerna ha minst tre dagar ledigt under en tvåveckorsperiod. EU har också bestämt att yrkesförare inte får ta den långa veckovilan, 45 timmar, i lastbilshytten. Förkortad veckovila – 24 timmar – finns, men chauffören får bara ta en sådan under en tvåveckorsperiod. Utskottet har sagt ja till ett förslag som innebär att det i framtiden ska räcka med två förkortade vilor under 20 dagar.

– Det är fruktansvärt att man ska kunna köra 18 av 20 dagar och att de två vilodagarna ska kunna tillbringas i hytten. Det är otroligt att utskottet väljer företagens flexibilitet i stället för att prioritera att minska riskerna för samhället. Vi kan få se fler uttröttade chaufförer med stora lastbilar på vägarna, sa Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport när beslutet hade tagits.

Cabotage

Till sist var det bara frågan om cabotage kvar. Där hade utskottet röstat ja till bortgångne socialdemokraten Jens Nilssons förslag om att begränsa rätten att köra cabotage till 48 timmar, alltså när utländska företag kör inrikestransporter i ett annat EU-land. Enligt förslaget ska chaufförer som kör cabotage ha rätt till löner och villkor från värdlandet. För att få köra cabotage i samma land igen krävs det att chauffören har en så kallad cooling off-period på 72 timmar – i det land som åkeriet är etablerat i.

Marita Ulvskog, EU-parlamentariker, var besviken efter förlusterna i frågorna om utstationering och vilotider, och sa direkt att hon ville skicka frågorna till EU-parlamentet. Marita Ulvskog beskrev cabotagerapporten som en bra kompromiss. Eftersom det fanns ett brett stöd i utskottet trodde Ulvskog att parlamentet skulle godta förslaget. Men så blev det inte.

EU-parlamentet förkastade alla tre rapporterna. De närvarande parlamentarikerna från de svenska rödgröna partierna, Feministiskt initiativ och Sverigedemokraterna, röstade för att förhandla om utstationeringsreglerna i EU-parlamentet. Ledamöterna för de fyra borgerliga partierna valde att rösta för att godta förslaget om att chaufförer inte ska räknas som utstationerade, och därmed inte ha rätt till samma löner som i värdlandet.

I frågan om kör- och vilotider gick det ungefär likadant. Med skillnaden att Fredrik Federley från Centerpartiet också ville förhandla om förslaget i parlamentet.

Debatten i parlamentet kommer att pågå samtidigt som Sverige möter Schweiz i fotbolls-VM under tisdagen. Vid lunchtid under onsdagen ska ledamöterna rösta.

– Jag är ganska spänd, det är otroligt viktigt att få ordning och reda på europeiska vägar. Klarar vi inte av att få igenom cabotagerapporten kommer svenska transportföretag och arbetare att utsättas för väldig press och priskonkurrens som slår ut svenska företag, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Magnus Falk på Transport tycker att samtliga områden är lika viktiga, och att de hänger ihop.

– Det är viktigt att få en helhet som funkar. Cabotageförslaget är en ganska bra kompromiss, men rapporterna om utstationering och kör- och vilotider måste förkastas, säger Magnus Falk och fortsätter:

– Oavsett hur det går i morgon vet vi inte hur det blir i slutändan. Beslutet som fattas ska sedan förhandlas med kommissionen och ministrarna. Men det finns också en möjlighet att EU-parlamentet skickar tillbaka frågorna till kommissionen för att helt börja om från början.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Transportarbetarens logga

1,9 miljoner till Transport-medlemmar

Juridik. 1,9 miljoner kronor gick till medlemmar i Transport efter rättstvister, enligt LO-TCO Rättsskydds årsstatistik.

Transportarbetarens logga

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.