”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

I morgon vid lunch avgörs det. Då tar EU-parlamentet ställning i tre stora frågor som berör lastbilschaufförer i hela EU.

Utstationering för lastbilschaufförer

EU har beslutat att arbetare som kommer från andra länder har rätt till samma anställningsvillkor och löner som i värdlandet. I Sverige innebär det att en polsk byggarbetare ska tjäna samma som en svensk med kollektivavtal. När beslutet togs valde man att helt undanta lastbilschaufförer. Frågan skickades vidare för att behandlas samtidigt med andra förslag som berör transportsektorn. När EU-parlamentets transportutskott fattade beslut i frågan valde en majoritet att säga ja till ett förslag som säger att lastbilschaufförer inte har rätt till samma villkor som arbetare i värdlandet, när de kör internationella transporter. Men EU-parlamentet valde att förkasta rapporten och ta upp frågan till förhandling.

Kör- och vilotider

Med dagens regler måste chaufförerna ha minst tre dagar ledigt under en tvåveckorsperiod. EU har också bestämt att yrkesförare inte får ta den långa veckovilan, 45 timmar, i lastbilshytten. Förkortad veckovila – 24 timmar – finns, men chauffören får bara ta en sådan under en tvåveckorsperiod. Utskottet har sagt ja till ett förslag som innebär att det i framtiden ska räcka med två förkortade vilor under 20 dagar.

– Det är fruktansvärt att man ska kunna köra 18 av 20 dagar och att de två vilodagarna ska kunna tillbringas i hytten. Det är otroligt att utskottet väljer företagens flexibilitet i stället för att prioritera att minska riskerna för samhället. Vi kan få se fler uttröttade chaufförer med stora lastbilar på vägarna, sa Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport när beslutet hade tagits.

Cabotage

Till sist var det bara frågan om cabotage kvar. Där hade utskottet röstat ja till bortgångne socialdemokraten Jens Nilssons förslag om att begränsa rätten att köra cabotage till 48 timmar, alltså när utländska företag kör inrikestransporter i ett annat EU-land. Enligt förslaget ska chaufförer som kör cabotage ha rätt till löner och villkor från värdlandet. För att få köra cabotage i samma land igen krävs det att chauffören har en så kallad cooling off-period på 72 timmar – i det land som åkeriet är etablerat i.

Marita Ulvskog, EU-parlamentariker, var besviken efter förlusterna i frågorna om utstationering och vilotider, och sa direkt att hon ville skicka frågorna till EU-parlamentet. Marita Ulvskog beskrev cabotagerapporten som en bra kompromiss. Eftersom det fanns ett brett stöd i utskottet trodde Ulvskog att parlamentet skulle godta förslaget. Men så blev det inte.

EU-parlamentet förkastade alla tre rapporterna. De närvarande parlamentarikerna från de svenska rödgröna partierna, Feministiskt initiativ och Sverigedemokraterna, röstade för att förhandla om utstationeringsreglerna i EU-parlamentet. Ledamöterna för de fyra borgerliga partierna valde att rösta för att godta förslaget om att chaufförer inte ska räknas som utstationerade, och därmed inte ha rätt till samma löner som i värdlandet.

I frågan om kör- och vilotider gick det ungefär likadant. Med skillnaden att Fredrik Federley från Centerpartiet också ville förhandla om förslaget i parlamentet.

Debatten i parlamentet kommer att pågå samtidigt som Sverige möter Schweiz i fotbolls-VM under tisdagen. Vid lunchtid under onsdagen ska ledamöterna rösta.

– Jag är ganska spänd, det är otroligt viktigt att få ordning och reda på europeiska vägar. Klarar vi inte av att få igenom cabotagerapporten kommer svenska transportföretag och arbetare att utsättas för väldig press och priskonkurrens som slår ut svenska företag, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Magnus Falk på Transport tycker att samtliga områden är lika viktiga, och att de hänger ihop.

– Det är viktigt att få en helhet som funkar. Cabotageförslaget är en ganska bra kompromiss, men rapporterna om utstationering och kör- och vilotider måste förkastas, säger Magnus Falk och fortsätter:

– Oavsett hur det går i morgon vet vi inte hur det blir i slutändan. Beslutet som fattas ska sedan förhandlas med kommissionen och ministrarna. Men det finns också en möjlighet att EU-parlamentet skickar tillbaka frågorna till kommissionen för att helt börja om från början.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.