”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

I morgon vid lunch avgörs det. Då tar EU-parlamentet ställning i tre stora frågor som berör lastbilschaufförer i hela EU.

Utstationering för lastbilschaufförer

EU har beslutat att arbetare som kommer från andra länder har rätt till samma anställningsvillkor och löner som i värdlandet. I Sverige innebär det att en polsk byggarbetare ska tjäna samma som en svensk med kollektivavtal. När beslutet togs valde man att helt undanta lastbilschaufförer. Frågan skickades vidare för att behandlas samtidigt med andra förslag som berör transportsektorn. När EU-parlamentets transportutskott fattade beslut i frågan valde en majoritet att säga ja till ett förslag som säger att lastbilschaufförer inte har rätt till samma villkor som arbetare i värdlandet, när de kör internationella transporter. Men EU-parlamentet valde att förkasta rapporten och ta upp frågan till förhandling.

Kör- och vilotider

Med dagens regler måste chaufförerna ha minst tre dagar ledigt under en tvåveckorsperiod. EU har också bestämt att yrkesförare inte får ta den långa veckovilan, 45 timmar, i lastbilshytten. Förkortad veckovila – 24 timmar – finns, men chauffören får bara ta en sådan under en tvåveckorsperiod. Utskottet har sagt ja till ett förslag som innebär att det i framtiden ska räcka med två förkortade vilor under 20 dagar.

– Det är fruktansvärt att man ska kunna köra 18 av 20 dagar och att de två vilodagarna ska kunna tillbringas i hytten. Det är otroligt att utskottet väljer företagens flexibilitet i stället för att prioritera att minska riskerna för samhället. Vi kan få se fler uttröttade chaufförer med stora lastbilar på vägarna, sa Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport när beslutet hade tagits.

Cabotage

Till sist var det bara frågan om cabotage kvar. Där hade utskottet röstat ja till bortgångne socialdemokraten Jens Nilssons förslag om att begränsa rätten att köra cabotage till 48 timmar, alltså när utländska företag kör inrikestransporter i ett annat EU-land. Enligt förslaget ska chaufförer som kör cabotage ha rätt till löner och villkor från värdlandet. För att få köra cabotage i samma land igen krävs det att chauffören har en så kallad cooling off-period på 72 timmar – i det land som åkeriet är etablerat i.

Marita Ulvskog, EU-parlamentariker, var besviken efter förlusterna i frågorna om utstationering och vilotider, och sa direkt att hon ville skicka frågorna till EU-parlamentet. Marita Ulvskog beskrev cabotagerapporten som en bra kompromiss. Eftersom det fanns ett brett stöd i utskottet trodde Ulvskog att parlamentet skulle godta förslaget. Men så blev det inte.

EU-parlamentet förkastade alla tre rapporterna. De närvarande parlamentarikerna från de svenska rödgröna partierna, Feministiskt initiativ och Sverigedemokraterna, röstade för att förhandla om utstationeringsreglerna i EU-parlamentet. Ledamöterna för de fyra borgerliga partierna valde att rösta för att godta förslaget om att chaufförer inte ska räknas som utstationerade, och därmed inte ha rätt till samma löner som i värdlandet.

I frågan om kör- och vilotider gick det ungefär likadant. Med skillnaden att Fredrik Federley från Centerpartiet också ville förhandla om förslaget i parlamentet.

Debatten i parlamentet kommer att pågå samtidigt som Sverige möter Schweiz i fotbolls-VM under tisdagen. Vid lunchtid under onsdagen ska ledamöterna rösta.

– Jag är ganska spänd, det är otroligt viktigt att få ordning och reda på europeiska vägar. Klarar vi inte av att få igenom cabotagerapporten kommer svenska transportföretag och arbetare att utsättas för väldig press och priskonkurrens som slår ut svenska företag, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Magnus Falk på Transport tycker att samtliga områden är lika viktiga, och att de hänger ihop.

– Det är viktigt att få en helhet som funkar. Cabotageförslaget är en ganska bra kompromiss, men rapporterna om utstationering och kör- och vilotider måste förkastas, säger Magnus Falk och fortsätter:

– Oavsett hur det går i morgon vet vi inte hur det blir i slutändan. Beslutet som fattas ska sedan förhandlas med kommissionen och ministrarna. Men det finns också en möjlighet att EU-parlamentet skickar tillbaka frågorna till kommissionen för att helt börja om från början.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Transportarbetarens logga

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.