”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

I morgon vid lunch avgörs det. Då tar EU-parlamentet ställning i tre stora frågor som berör lastbilschaufförer i hela EU.

Utstationering för lastbilschaufförer

EU har beslutat att arbetare som kommer från andra länder har rätt till samma anställningsvillkor och löner som i värdlandet. I Sverige innebär det att en polsk byggarbetare ska tjäna samma som en svensk med kollektivavtal. När beslutet togs valde man att helt undanta lastbilschaufförer. Frågan skickades vidare för att behandlas samtidigt med andra förslag som berör transportsektorn. När EU-parlamentets transportutskott fattade beslut i frågan valde en majoritet att säga ja till ett förslag som säger att lastbilschaufförer inte har rätt till samma villkor som arbetare i värdlandet, när de kör internationella transporter. Men EU-parlamentet valde att förkasta rapporten och ta upp frågan till förhandling.

Kör- och vilotider

Med dagens regler måste chaufförerna ha minst tre dagar ledigt under en tvåveckorsperiod. EU har också bestämt att yrkesförare inte får ta den långa veckovilan, 45 timmar, i lastbilshytten. Förkortad veckovila – 24 timmar – finns, men chauffören får bara ta en sådan under en tvåveckorsperiod. Utskottet har sagt ja till ett förslag som innebär att det i framtiden ska räcka med två förkortade vilor under 20 dagar.

– Det är fruktansvärt att man ska kunna köra 18 av 20 dagar och att de två vilodagarna ska kunna tillbringas i hytten. Det är otroligt att utskottet väljer företagens flexibilitet i stället för att prioritera att minska riskerna för samhället. Vi kan få se fler uttröttade chaufförer med stora lastbilar på vägarna, sa Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport när beslutet hade tagits.

Cabotage

Till sist var det bara frågan om cabotage kvar. Där hade utskottet röstat ja till bortgångne socialdemokraten Jens Nilssons förslag om att begränsa rätten att köra cabotage till 48 timmar, alltså när utländska företag kör inrikestransporter i ett annat EU-land. Enligt förslaget ska chaufförer som kör cabotage ha rätt till löner och villkor från värdlandet. För att få köra cabotage i samma land igen krävs det att chauffören har en så kallad cooling off-period på 72 timmar – i det land som åkeriet är etablerat i.

Marita Ulvskog, EU-parlamentariker, var besviken efter förlusterna i frågorna om utstationering och vilotider, och sa direkt att hon ville skicka frågorna till EU-parlamentet. Marita Ulvskog beskrev cabotagerapporten som en bra kompromiss. Eftersom det fanns ett brett stöd i utskottet trodde Ulvskog att parlamentet skulle godta förslaget. Men så blev det inte.

EU-parlamentet förkastade alla tre rapporterna. De närvarande parlamentarikerna från de svenska rödgröna partierna, Feministiskt initiativ och Sverigedemokraterna, röstade för att förhandla om utstationeringsreglerna i EU-parlamentet. Ledamöterna för de fyra borgerliga partierna valde att rösta för att godta förslaget om att chaufförer inte ska räknas som utstationerade, och därmed inte ha rätt till samma löner som i värdlandet.

I frågan om kör- och vilotider gick det ungefär likadant. Med skillnaden att Fredrik Federley från Centerpartiet också ville förhandla om förslaget i parlamentet.

Debatten i parlamentet kommer att pågå samtidigt som Sverige möter Schweiz i fotbolls-VM under tisdagen. Vid lunchtid under onsdagen ska ledamöterna rösta.

– Jag är ganska spänd, det är otroligt viktigt att få ordning och reda på europeiska vägar. Klarar vi inte av att få igenom cabotagerapporten kommer svenska transportföretag och arbetare att utsättas för väldig press och priskonkurrens som slår ut svenska företag, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Magnus Falk på Transport tycker att samtliga områden är lika viktiga, och att de hänger ihop.

– Det är viktigt att få en helhet som funkar. Cabotageförslaget är en ganska bra kompromiss, men rapporterna om utstationering och kör- och vilotider måste förkastas, säger Magnus Falk och fortsätter:

– Oavsett hur det går i morgon vet vi inte hur det blir i slutändan. Beslutet som fattas ska sedan förhandlas med kommissionen och ministrarna. Men det finns också en möjlighet att EU-parlamentet skickar tillbaka frågorna till kommissionen för att helt börja om från början.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Transportarbetarens logga

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.