Omtvistat färdtjänstbolag vill sänka lönerna

Företaget som kör det mesta av färdtjänsten i Sörmland vill sänka lönerna för chaufförerna. Bolaget har en skatteskuld på 2,5 miljoner och ägaren Sultan Salimovic begär att de 130 anställda hjälper till för att rädda företaget. – Vi ser över försäkringskostnaderna också. Våra bilar kommer bara att vara trafikförsäkrade, säger Salimovic.

Färdtjänsten i Sörmlands län är numera en följetong i medierna. Rabaldret började redan när företaget Tuwa vann den kommunala upphandlingen 2011. Efter det har trafiken tagits över av Sultan Salimovic som driver bolagen Nävertorps specialtransport och Nävertorps taxi.

För någon vecka sedan gick telefonen än en gång varm på Transports avdelning i Nyköping. Ett tiotal färdtjänstförare ringde och var bekymrade för novemberlönen. De berörda chaufförerna kör i Nyköping och flyttades nyligen över från Nävertorp till en underentreprenör, Värmbols taxi. Där ett bolag som inte ens har trafiktillstånd.

Lönerna kom, om än sent. Sedan ett par dagar är förarna dessutom återförda till Nävertorps specialtransporter.

Men i samma veva kallade Sultan Salimovic alla anställda till möten i Nyköping, Katrineholm och Eskilstuna. Beskedet som gavs var att Nävertorp släpar efter med skatterna. Transports ombudsman Kjell Arbestål var med på mötena:

– Företaget gick ut med att lönerna måste sänkas, eller i vart fall semesterersättningarna. Som det varit nu har semesterpengarna betalats ut månad för månad. Nu vill man göra det till sommaren, med ett nytt sätt att räkna.

– Det innebär att förarna förlorar mellan 500 och 1500 kronor, beroende på hur mycket man jobbar. Vissa chaufförer arbetar tyvärr uppåt 280 timmar per månad. Då blir det mycket pengar.

Enligt Arbestål hotar arbetsgivaren med uppsägning för anställda som inte accepterar de nya villkoren. Facket har motsatt sig såväl lönesänkningar som sänkt semesterersättning.

Personalen har också fått veta att Nävertorp kommer att övergå till att bara trafikförsäkra bilar och bussar. Det innebär att inga skador täcks på färdtjänstfordonen, om chauffören anses vara vållande.

– Det oroar chaufförerna, säger Kjell Arbestål. Redan nu vet vi att förare fått utdömda viten för exempelvis förseningar dragna på sina löner.

Ägaren, Sultan Salimovic, är kritisk mot att facket blandar sig i dialogen med de 130 förarna:

– Vi har frågat våra anställda om de går med på att sänka lönen. Annars går företaget omkull. Det är bara 10–20 stycken som inte vill medverka. Vi måste göra någonting. Det räcker om alla bidrar med 400–700 kronor.

– Om facket stoppar det måste vi hitta andra vägar. Vi har en övertalighet, vi får säga upp folk eller göra schemaändringar. Eller säga upp kollektivavtalet.

Salimovic bekräftar att företaget har en skatteskuld på 2,5 miljoner kronor. Om pengarna inte betalas omgående hamnar kravet hos kronofogden på måndag den 7 december. Han säger:

– Alltihop bottnar i ett skattekrav som vi fick ärva efter den förra ägaren, Tuwa. Vi har en fordran på Tuwa på 15 miljoner kronor.

När ska Nävertorp betala in de 2,5 miljonerna till Skatteverket?

– Det har jag inget svar på nu. Men på något sätt ska vi klara det.

Stämmer det verkligen att Nävertorp bara kommer att trafikförsäkra bilarna?

– Ja. Men förarna behöver inte vara oroliga. Om det händer något kommer jag att täcka det ekonomiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

lastbilar i kö efter dikeskörning

Vägen är blockerad

Chaufförer. I fyra timmar stod trafiken stilla. Vägen var blockerad av en lastbil som behövde bärgas upp ur diket – och som sedan inte kunde komma i gång för egen maskin. Strax därpå gick nästa trailerdragare ner i diket.

Sverige kritiserar EU-förslag om arbetsrätt

EU. Det är viktigt att skapa tydliga och förutsägbara arbetsvillkor. Men EU ska inte tassa in på enskilda länders system, som den svenska modellen där parterna gör upp om villkoren. Det anser den svenska riksdagens arbetsmarknadsutskott.

Flygplatskontrollanterna jobbar kvar

Bevakning. Nokas är färdig med sin utredning. Tre myndigheter har tillfrågats. Resultatet är att flygplatskontrollaterna som ägnar sig åt kampsport och skytteträning på sin fritid jobbar vidare som förut.

Kampdagar med värvning ska göra Transport starkare

Facket. Under 2018 ska Transport satsa extra på medlemsvärvning. Förbundets avdelningar stänger kontoren två dagar i månaden för att ägna all kraft åt att besöka transportarbetare ute på arbetsplatserna.

AD-dom i sopkonflikten skjuts upp på nytt

Renhållning. Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen som rör sommarens stora sopkonflikt ytterligare en gång. Utslaget, som gäller 49 miljöarbetare på Renonorden, skulle ha kommit den 7 februari. AD förlängde fristen – först till den 28 februari. Och nu till den 7 mars.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.