Omtvistat färdtjänstbolag vill sänka lönerna

Företaget som kör det mesta av färdtjänsten i Sörmland vill sänka lönerna för chaufförerna. Bolaget har en skatteskuld på 2,5 miljoner och ägaren Sultan Salimovic begär att de 130 anställda hjälper till för att rädda företaget. – Vi ser över försäkringskostnaderna också. Våra bilar kommer bara att vara trafikförsäkrade, säger Salimovic.

Färdtjänsten i Sörmlands län är numera en följetong i medierna. Rabaldret började redan när företaget Tuwa vann den kommunala upphandlingen 2011. Efter det har trafiken tagits över av Sultan Salimovic som driver bolagen Nävertorps specialtransport och Nävertorps taxi.

För någon vecka sedan gick telefonen än en gång varm på Transports avdelning i Nyköping. Ett tiotal färdtjänstförare ringde och var bekymrade för novemberlönen. De berörda chaufförerna kör i Nyköping och flyttades nyligen över från Nävertorp till en underentreprenör, Värmbols taxi. Där ett bolag som inte ens har trafiktillstånd.

Lönerna kom, om än sent. Sedan ett par dagar är förarna dessutom återförda till Nävertorps specialtransporter.

Men i samma veva kallade Sultan Salimovic alla anställda till möten i Nyköping, Katrineholm och Eskilstuna. Beskedet som gavs var att Nävertorp släpar efter med skatterna. Transports ombudsman Kjell Arbestål var med på mötena:

– Företaget gick ut med att lönerna måste sänkas, eller i vart fall semesterersättningarna. Som det varit nu har semesterpengarna betalats ut månad för månad. Nu vill man göra det till sommaren, med ett nytt sätt att räkna.

– Det innebär att förarna förlorar mellan 500 och 1500 kronor, beroende på hur mycket man jobbar. Vissa chaufförer arbetar tyvärr uppåt 280 timmar per månad. Då blir det mycket pengar.

Enligt Arbestål hotar arbetsgivaren med uppsägning för anställda som inte accepterar de nya villkoren. Facket har motsatt sig såväl lönesänkningar som sänkt semesterersättning.

Personalen har också fått veta att Nävertorp kommer att övergå till att bara trafikförsäkra bilar och bussar. Det innebär att inga skador täcks på färdtjänstfordonen, om chauffören anses vara vållande.

– Det oroar chaufförerna, säger Kjell Arbestål. Redan nu vet vi att förare fått utdömda viten för exempelvis förseningar dragna på sina löner.

Ägaren, Sultan Salimovic, är kritisk mot att facket blandar sig i dialogen med de 130 förarna:

– Vi har frågat våra anställda om de går med på att sänka lönen. Annars går företaget omkull. Det är bara 10–20 stycken som inte vill medverka. Vi måste göra någonting. Det räcker om alla bidrar med 400–700 kronor.

– Om facket stoppar det måste vi hitta andra vägar. Vi har en övertalighet, vi får säga upp folk eller göra schemaändringar. Eller säga upp kollektivavtalet.

Salimovic bekräftar att företaget har en skatteskuld på 2,5 miljoner kronor. Om pengarna inte betalas omgående hamnar kravet hos kronofogden på måndag den 7 december. Han säger:

– Alltihop bottnar i ett skattekrav som vi fick ärva efter den förra ägaren, Tuwa. Vi har en fordran på Tuwa på 15 miljoner kronor.

När ska Nävertorp betala in de 2,5 miljonerna till Skatteverket?

– Det har jag inget svar på nu. Men på något sätt ska vi klara det.

Stämmer det verkligen att Nävertorp bara kommer att trafikförsäkra bilarna?

– Ja. Men förarna behöver inte vara oroliga. Om det händer något kommer jag att täcka det ekonomiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.

Utsatt kvinna

Försäkring även för våld i hemmet

Ersättning. Kvinnor som utsatts för våld i hemmet har vittnat i medierna och LO har länge bollat frågan med försäkringsbolaget Folksam. Men nu är det klart. Från årsskiftet utökas hemförsäkringen till att även gälla våld i nära relationer.

Mutbrottsanklagade sopgubbar i rätten

Brott. ”Nej”, sa den ena sopgubben. ”Absurt”, sa den andra. Under fredagen satt två före detta sopgubbar i rätten. Anklagade för att ha tagit 2 000 kronor i månaden för att hämta sopor på en restaurang i Stockholm som har sophämtningskontrakt.

Upprop mot sextrakasserier söker fler berättelser

Arbetsmiljö. Berättelserna om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong från transportbranscherna har inte strömmat in. Nu öppnar administratörerna för total anonymitet.