Omtvistat färdtjänstbolag vill sänka lönerna

Företaget som kör det mesta av färdtjänsten i Sörmland vill sänka lönerna för chaufförerna. Bolaget har en skatteskuld på 2,5 miljoner och ägaren Sultan Salimovic begär att de 130 anställda hjälper till för att rädda företaget. – Vi ser över försäkringskostnaderna också. Våra bilar kommer bara att vara trafikförsäkrade, säger Salimovic.

Färdtjänsten i Sörmlands län är numera en följetong i medierna. Rabaldret började redan när företaget Tuwa vann den kommunala upphandlingen 2011. Efter det har trafiken tagits över av Sultan Salimovic som driver bolagen Nävertorps specialtransport och Nävertorps taxi.

För någon vecka sedan gick telefonen än en gång varm på Transports avdelning i Nyköping. Ett tiotal färdtjänstförare ringde och var bekymrade för novemberlönen. De berörda chaufförerna kör i Nyköping och flyttades nyligen över från Nävertorp till en underentreprenör, Värmbols taxi. Där ett bolag som inte ens har trafiktillstånd.

Lönerna kom, om än sent. Sedan ett par dagar är förarna dessutom återförda till Nävertorps specialtransporter.

Men i samma veva kallade Sultan Salimovic alla anställda till möten i Nyköping, Katrineholm och Eskilstuna. Beskedet som gavs var att Nävertorp släpar efter med skatterna. Transports ombudsman Kjell Arbestål var med på mötena:

– Företaget gick ut med att lönerna måste sänkas, eller i vart fall semesterersättningarna. Som det varit nu har semesterpengarna betalats ut månad för månad. Nu vill man göra det till sommaren, med ett nytt sätt att räkna.

– Det innebär att förarna förlorar mellan 500 och 1500 kronor, beroende på hur mycket man jobbar. Vissa chaufförer arbetar tyvärr uppåt 280 timmar per månad. Då blir det mycket pengar.

Enligt Arbestål hotar arbetsgivaren med uppsägning för anställda som inte accepterar de nya villkoren. Facket har motsatt sig såväl lönesänkningar som sänkt semesterersättning.

Personalen har också fått veta att Nävertorp kommer att övergå till att bara trafikförsäkra bilar och bussar. Det innebär att inga skador täcks på färdtjänstfordonen, om chauffören anses vara vållande.

– Det oroar chaufförerna, säger Kjell Arbestål. Redan nu vet vi att förare fått utdömda viten för exempelvis förseningar dragna på sina löner.

Ägaren, Sultan Salimovic, är kritisk mot att facket blandar sig i dialogen med de 130 förarna:

– Vi har frågat våra anställda om de går med på att sänka lönen. Annars går företaget omkull. Det är bara 10–20 stycken som inte vill medverka. Vi måste göra någonting. Det räcker om alla bidrar med 400–700 kronor.

– Om facket stoppar det måste vi hitta andra vägar. Vi har en övertalighet, vi får säga upp folk eller göra schemaändringar. Eller säga upp kollektivavtalet.

Salimovic bekräftar att företaget har en skatteskuld på 2,5 miljoner kronor. Om pengarna inte betalas omgående hamnar kravet hos kronofogden på måndag den 7 december. Han säger:

– Alltihop bottnar i ett skattekrav som vi fick ärva efter den förra ägaren, Tuwa. Vi har en fordran på Tuwa på 15 miljoner kronor.

När ska Nävertorp betala in de 2,5 miljonerna till Skatteverket?

– Det har jag inget svar på nu. Men på något sätt ska vi klara det.

Stämmer det verkligen att Nävertorp bara kommer att trafikförsäkra bilarna?

– Ja. Men förarna behöver inte vara oroliga. Om det händer något kommer jag att täcka det ekonomiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.