Omtvistat färdtjänstbolag vill sänka lönerna

Företaget som kör det mesta av färdtjänsten i Sörmland vill sänka lönerna för chaufförerna. Bolaget har en skatteskuld på 2,5 miljoner och ägaren Sultan Salimovic begär att de 130 anställda hjälper till för att rädda företaget. – Vi ser över försäkringskostnaderna också. Våra bilar kommer bara att vara trafikförsäkrade, säger Salimovic.

Färdtjänsten i Sörmlands län är numera en följetong i medierna. Rabaldret började redan när företaget Tuwa vann den kommunala upphandlingen 2011. Efter det har trafiken tagits över av Sultan Salimovic som driver bolagen Nävertorps specialtransport och Nävertorps taxi.

För någon vecka sedan gick telefonen än en gång varm på Transports avdelning i Nyköping. Ett tiotal färdtjänstförare ringde och var bekymrade för novemberlönen. De berörda chaufförerna kör i Nyköping och flyttades nyligen över från Nävertorp till en underentreprenör, Värmbols taxi. Där ett bolag som inte ens har trafiktillstånd.

Lönerna kom, om än sent. Sedan ett par dagar är förarna dessutom återförda till Nävertorps specialtransporter.

Men i samma veva kallade Sultan Salimovic alla anställda till möten i Nyköping, Katrineholm och Eskilstuna. Beskedet som gavs var att Nävertorp släpar efter med skatterna. Transports ombudsman Kjell Arbestål var med på mötena:

– Företaget gick ut med att lönerna måste sänkas, eller i vart fall semesterersättningarna. Som det varit nu har semesterpengarna betalats ut månad för månad. Nu vill man göra det till sommaren, med ett nytt sätt att räkna.

– Det innebär att förarna förlorar mellan 500 och 1500 kronor, beroende på hur mycket man jobbar. Vissa chaufförer arbetar tyvärr uppåt 280 timmar per månad. Då blir det mycket pengar.

Enligt Arbestål hotar arbetsgivaren med uppsägning för anställda som inte accepterar de nya villkoren. Facket har motsatt sig såväl lönesänkningar som sänkt semesterersättning.

Personalen har också fått veta att Nävertorp kommer att övergå till att bara trafikförsäkra bilar och bussar. Det innebär att inga skador täcks på färdtjänstfordonen, om chauffören anses vara vållande.

– Det oroar chaufförerna, säger Kjell Arbestål. Redan nu vet vi att förare fått utdömda viten för exempelvis förseningar dragna på sina löner.

Ägaren, Sultan Salimovic, är kritisk mot att facket blandar sig i dialogen med de 130 förarna:

– Vi har frågat våra anställda om de går med på att sänka lönen. Annars går företaget omkull. Det är bara 10–20 stycken som inte vill medverka. Vi måste göra någonting. Det räcker om alla bidrar med 400–700 kronor.

– Om facket stoppar det måste vi hitta andra vägar. Vi har en övertalighet, vi får säga upp folk eller göra schemaändringar. Eller säga upp kollektivavtalet.

Salimovic bekräftar att företaget har en skatteskuld på 2,5 miljoner kronor. Om pengarna inte betalas omgående hamnar kravet hos kronofogden på måndag den 7 december. Han säger:

– Alltihop bottnar i ett skattekrav som vi fick ärva efter den förra ägaren, Tuwa. Vi har en fordran på Tuwa på 15 miljoner kronor.

När ska Nävertorp betala in de 2,5 miljonerna till Skatteverket?

– Det har jag inget svar på nu. Men på något sätt ska vi klara det.

Stämmer det verkligen att Nävertorp bara kommer att trafikförsäkra bilarna?

– Ja. Men förarna behöver inte vara oroliga. Om det händer något kommer jag att täcka det ekonomiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tio lastbilar fick körförbud

Åkeri. Under en intensiv vecka kontrollerade polisen 1 200 lastbilar. Tio fordon fick omedelbart körförbud. 25 chaufförer fick inte köra vidare av andra skäl.

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.