Tommy Wreeth
Close
Transports Tommy Wreeth kommenterar las-utredningen och las-samtalen mellan parterna.
Close

Omstart för förhandlingar om las?

Facket. Fackens och arbetsgivarnas förhandlingar om las kan få en nystart efter sommaren. Samtidigt meddelar regeringens utredare att eventuella lagändringar bör vänta till 2022. Transports Tommy Wreeth tycker att hans utredning passar bäst i papperskorgen.

Lagen om anställningsskydd (las) är superaktuell just nu.

– Låt las bli en valfråga, säger Transports ordförande Tommy Wreeth. Han tycker att det är smaklöst av regeringens utredare att presentera förslag på försämringar i lagen under den kris som råder.

Framtiden för las är sedan över ett år uppe i två olika forum.

Regeringen och samarbetspartierna (L och C) har gett utredaren Gudmund Toijer uppdraget att ”modernisera” arbetsrätten. I klartext föreslå hur arbetsgivarna lättare ska kunna göra undantag från turordningsreglerna, först-in-sist-ut. Dessutom hur det ska bli billigare för arbetsgivarna att säga upp personer som misskött sig.

Tidningen Arbetet erfar en hel del av vad utredaren kommer att föreslå den 1 juni:

Alla arbetsgivare ska få undanta fem personer från las-listan, det vill säga behålla dem oavsett anställningstid. Mindre företag ska få säga upp anställda av personliga skäl och de blir då av med jobbet direkt när uppsägningstiden tar slut. Den uppsagda kan trots detta, med eller utan hjälp av sitt fack, gå till domstol och kräva jobbet tillbaka.

Utredaren har också kommit fram till att eventuella lagändringar inte bör träda i kraft förrän valåret 2022, enligt Arbetet.

– Helst skulle jag se att hela utredningen skrotas. Men om las blir en valfråga skulle alla partier få bekänna färg, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

LO räknar med omstart

Även politikerna ser egentligen helst att parterna på arbetsmarknaden själva enas om förändringar i las. Därför har förhandlingar eller samtal mellan LO, privattjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv pågått sedan våren 2019.

Men samtalen har sått split mellan LO-förbunden. I december hoppade fem av dem av. De hade läst arbetsgivarnas förslag till avsiktsförklaring från förhandlingarna. Där fanns inslag som de inte kunde ställa upp på. Budskapet var att arbetsgivarna enklare skulle kunna sparka anställda.

Nu ser det ut som om frågan tas upp för diskussion och beslut på ett extra möte inom LO senast i augusti. Och att resultatet kan bli en omstart för förhandlingarna.

Förutsatt att arbetsgivarna är med på att börja om. En fråga som Svenskt Näringsliv inte vill kommentera. Ett alternativ för arbetsgivarna är annars att vänta på lagändring, om de är nöjda med förslagen som snart blir offentliga.

Transport tillhör inte de förbund som hoppade av i vintras. Inställningen var då att det fortfarande fanns utrymme att förhandla fram en bättre överenskommelse än tankarna som läckt ut från arbetsgivarna. Tommy Wreeth om det aktuella förslaget att börja om:

– En omstart med tydliga och transparenta ramar och förutsättningar är bra för de fortsatta förhandlingarna. Då borde alla förbund känna sig trygga med att gå vidare.

Ny ordförande på g

Avsikten var att ta den diskussionen på den planerade LO-kongressen i juni. I flera motioner från förbunden som hoppat av riktas hård kritik mot hur las-samtalen har skötts.

Dock har coronapandemin ändrat planerna. Kongressen blir kort och digital, fokuserad på att välja en ny LO-ledning. I stället sätts ett extra representantskap (högsta beslutande organ mellan kongresserna) in under sommaren.

– Då ska det godkännas så att vi har med oss en majoritet av LO-förbundens medlemmar på de förhandlingar vi har med Svenskt Näringsliv, säger Karl-Petter Thorwaldsson till Arbetet.

Själv kommer han dock inte finnas med i ledningen vid det mötet. LO väljer ny ordförande i juni och som det ser ut nu står det mellan Susanna Gideonsson, Handels, och Johan Lindholm, Byggnads.

– Vi har nominerat och står bakom Johan Lindholm, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Transportarbetarens logga

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Corona

Här pratar Transport med film

Facket. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. I går hade Transports avdelning i mellersta Norrland filmpremiär.

I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Hallå där!
Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Före detta transportare föreslås till LO-ledningen

Facket. Susanna Gideonsson från Handels kan väljas till LO-ordförande den 15 juni. Till andre vice ordförande vill valberedningen ha Kommunals Lisa Bengtsson, med många år i Transport bakom sig.

corona

Inget statligt stöd när permitterade tar semester

Politik. Det statliga stödet för korttidspermitterad personal betalas inte ut under semestern. Tillväxtverket har gjort en helomvändning, något som kritiseras hårt från arbetsgivarhåll.

corona

Fler kollektivavtal förlängda

Avtalsrörelsen. Stora grupper inom Transport arbetar redan på avtal som egentligen löpt ut. För andra kommer nuvarande kollektivavtal att förlängas och gälla till årets sista dag. Förhandlingarna har flyttat fram till hösten.

Ny färdtjänsthärva under uppsegling i Skåne

Taxi. Förra året försattes Ringduve taxi i konkurs efter att ha lurat omkring 100 chaufförer på stora lönebelopp. En del av bilarna och färdtjänstkörningarna togs över av Lundafolket taxi. Nu upprepas historien. Förarna är blåsta på lön och taxibolaget har begärts i konkurs.

Handels stängde av SD:are – fick rätt i dom

Facket. Sverigedemokraternas politik går emot fackförbundets stadgar. Handels gjorde rätt som stängde av en aktiv sverigedemokrat från uppdraget som klubbordförande, slås fast i en dom.

Transport väljer Lindholm till LO-ordförande

Facket. En månad kvar till LO ska välja ny ordförande. Valberedningen slipar på sitt förslag i ytterligare minst en vecka. Blir det Susanna Gideonsson från Handels? Eller Johan Lindholm från Byggnads?

Hallå där!

Bärgar-Berra och Signe

… kända från Vägens hjältar på tv och i Berras fall också som actionfigur.