Återvinning, datorer.
Close
Branschorganisationen Återvinningsindustriernas medlemsföretag sysselsätter drygt 6 000 personer.
Close

Omfattande uppförandekod

Återvinningsindustrierna är en bransch som försöker hålla rent framför egen dörr. Den har en uppförandekod som är ovanligt omfattande och uppmanar arbetsgivarna att bejaka facklig verksamhet.

För att få vara medlem i branschorganisationen Återvinningsindustrierna inom Svenskt Näringsliv måste man följa uppförandekoden. Den gäller utan undantag för alla medlemmar, enligt första stycket i texten.

I en av kodens tolv punkter sägs att varje företag ska arbeta aktivt för en god arbetsmiljö, inte acceptera våld, trakasserier och liknande på arbetsplatsen. Man ska garantera rättvisa anställningsvillkor och respektera de anställdas rätt att organisera sig och förhandla kollektivt.

Men uppförandekoden speglar också de problem branschen möter i vardagen. Otaliga gånger har medier uppmärksammat kopparstölder. Elledningar klipps ner och stjäls, liksom koppartak från kyrkor.

Uppförandekoden förbjuder medlemsföretagen att hantera kontanter, checkar och postväxlar. Tjuven kan inte dyka upp med en släpkärra, lasta av metallen och återvända med en sedelbunt i fickan.

Nu tar man legitimation, kontrollerar varornas ursprung och betalar till bankkonto vid affär.

– Uppförandekoden är även ett viktigt sätt att visa hur våra företag jobbar på ett bra sätt med återvinningsfrågorna, säger Britt Sahleström, vd på Återvinningsindustrierna.

I dag sysselsätter hennes medlemsföretag drygt 6 000 personer. I SCB:s officiella statistik finns gruppen ”avfallshantering, återvinning och sanering”, som sysselsätter 14 700 personer. Men siffrorna är inte helt jämförbara, enligt Britt Sahleström.

Hur som helst växer branschen. Dessutom hårdnar konkurrens om råvarorna, som bland annat är våra hushållssopor. De är numera en eftertraktad handelsvara.

Många kommuner eldar upp den i sina värmeverk, vars förbränningskapacitet vida överstiger den volym sopor som produceras på hemmaplan.

– Vi saknar styrmedel att återvinna avfallet, alltför mycket går i dag till förbränning. Vi vill se incitament som stimulerar ökad återvinning och investeringar i branschen, säger Britt Sahleström. Det kommer leda till nya jobb. Vi hoppas mycket på den utredning som regeringen tillsatt och som bland annat ska titta på skatt för avfallsförbränning.

Återvunna metaller konkurrerar med gruvornas produktion. Och när oljepriset sjunker blir nyproducerad plast billigare. Då återvinns mindre av den varan. Men Britt Sahleström vill se en värld där det alltid är lönsamt att återvinna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.