Återvinning, datorer.
Close
Branschorganisationen Återvinningsindustriernas medlemsföretag sysselsätter drygt 6 000 personer.
Close

Omfattande uppförandekod

Återvinningsindustrierna är en bransch som försöker hålla rent framför egen dörr. Den har en uppförandekod som är ovanligt omfattande och uppmanar arbetsgivarna att bejaka facklig verksamhet.

För att få vara medlem i branschorganisationen Återvinningsindustrierna inom Svenskt Näringsliv måste man följa uppförandekoden. Den gäller utan undantag för alla medlemmar, enligt första stycket i texten.

I en av kodens tolv punkter sägs att varje företag ska arbeta aktivt för en god arbetsmiljö, inte acceptera våld, trakasserier och liknande på arbetsplatsen. Man ska garantera rättvisa anställningsvillkor och respektera de anställdas rätt att organisera sig och förhandla kollektivt.

Men uppförandekoden speglar också de problem branschen möter i vardagen. Otaliga gånger har medier uppmärksammat kopparstölder. Elledningar klipps ner och stjäls, liksom koppartak från kyrkor.

Uppförandekoden förbjuder medlemsföretagen att hantera kontanter, checkar och postväxlar. Tjuven kan inte dyka upp med en släpkärra, lasta av metallen och återvända med en sedelbunt i fickan.

Nu tar man legitimation, kontrollerar varornas ursprung och betalar till bankkonto vid affär.

– Uppförandekoden är även ett viktigt sätt att visa hur våra företag jobbar på ett bra sätt med återvinningsfrågorna, säger Britt Sahleström, vd på Återvinningsindustrierna.

I dag sysselsätter hennes medlemsföretag drygt 6 000 personer. I SCB:s officiella statistik finns gruppen ”avfallshantering, återvinning och sanering”, som sysselsätter 14 700 personer. Men siffrorna är inte helt jämförbara, enligt Britt Sahleström.

Hur som helst växer branschen. Dessutom hårdnar konkurrens om råvarorna, som bland annat är våra hushållssopor. De är numera en eftertraktad handelsvara.

Många kommuner eldar upp den i sina värmeverk, vars förbränningskapacitet vida överstiger den volym sopor som produceras på hemmaplan.

– Vi saknar styrmedel att återvinna avfallet, alltför mycket går i dag till förbränning. Vi vill se incitament som stimulerar ökad återvinning och investeringar i branschen, säger Britt Sahleström. Det kommer leda till nya jobb. Vi hoppas mycket på den utredning som regeringen tillsatt och som bland annat ska titta på skatt för avfallsförbränning.

Återvunna metaller konkurrerar med gruvornas produktion. Och när oljepriset sjunker blir nyproducerad plast billigare. Då återvinns mindre av den varan. Men Britt Sahleström vill se en värld där det alltid är lönsamt att återvinna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.