Återvinning, datorer.
Close
Branschorganisationen Återvinningsindustriernas medlemsföretag sysselsätter drygt 6 000 personer.
Close

Omfattande uppförandekod

Återvinningsindustrierna är en bransch som försöker hålla rent framför egen dörr. Den har en uppförandekod som är ovanligt omfattande och uppmanar arbetsgivarna att bejaka facklig verksamhet.

För att få vara medlem i branschorganisationen Återvinningsindustrierna inom Svenskt Näringsliv måste man följa uppförandekoden. Den gäller utan undantag för alla medlemmar, enligt första stycket i texten.

I en av kodens tolv punkter sägs att varje företag ska arbeta aktivt för en god arbetsmiljö, inte acceptera våld, trakasserier och liknande på arbetsplatsen. Man ska garantera rättvisa anställningsvillkor och respektera de anställdas rätt att organisera sig och förhandla kollektivt.

Men uppförandekoden speglar också de problem branschen möter i vardagen. Otaliga gånger har medier uppmärksammat kopparstölder. Elledningar klipps ner och stjäls, liksom koppartak från kyrkor.

Uppförandekoden förbjuder medlemsföretagen att hantera kontanter, checkar och postväxlar. Tjuven kan inte dyka upp med en släpkärra, lasta av metallen och återvända med en sedelbunt i fickan.

Nu tar man legitimation, kontrollerar varornas ursprung och betalar till bankkonto vid affär.

– Uppförandekoden är även ett viktigt sätt att visa hur våra företag jobbar på ett bra sätt med återvinningsfrågorna, säger Britt Sahleström, vd på Återvinningsindustrierna.

I dag sysselsätter hennes medlemsföretag drygt 6 000 personer. I SCB:s officiella statistik finns gruppen ”avfallshantering, återvinning och sanering”, som sysselsätter 14 700 personer. Men siffrorna är inte helt jämförbara, enligt Britt Sahleström.

Hur som helst växer branschen. Dessutom hårdnar konkurrens om råvarorna, som bland annat är våra hushållssopor. De är numera en eftertraktad handelsvara.

Många kommuner eldar upp den i sina värmeverk, vars förbränningskapacitet vida överstiger den volym sopor som produceras på hemmaplan.

– Vi saknar styrmedel att återvinna avfallet, alltför mycket går i dag till förbränning. Vi vill se incitament som stimulerar ökad återvinning och investeringar i branschen, säger Britt Sahleström. Det kommer leda till nya jobb. Vi hoppas mycket på den utredning som regeringen tillsatt och som bland annat ska titta på skatt för avfallsförbränning.

Återvunna metaller konkurrerar med gruvornas produktion. Och när oljepriset sjunker blir nyproducerad plast billigare. Då återvinns mindre av den varan. Men Britt Sahleström vill se en värld där det alltid är lönsamt att återvinna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).