Close
Borås Tidning har skrivit ett 20-tal artiklar om företaget Kvalitetsflytt, som uppges ha kopplingar till Hells Angels. Bolaget har sina lokaler i centrala Borås.
Close

Ombudsman tillbaka i tjänst efter inhopp i lönetvist på flyttfirma

Flytt. I höstas skrev Borås Tidning en serie artiklar om företaget Kvalitetsflytt, som uppges ha kopplingar till Hells Angels. Transport drev samtidigt en lönetvist mot bolaget. En tvist som ledde till att en central ombudsman stängdes av. Ombudsmannen återgår nu i tjänst på Transports förbundskontor.

– Vår internutredning visar att ombudsmannen brustit i omdöme. Det har lett till att förbundsstyrelsen beslutat om diciplinära åtgärder. Vilka vill vi inte gå ut med, säger Transports förbundskassör och personalansvariga, Anna Ryding.

Kvalitetsflytt är ett etablerat expressföretag som utfört flyttuppdrag åt privatpersoner, men också åt många kommuner och andra offentliga upphandlare.

I höstas bröt Borås kommun samarbetet. Det hade då framkommit uppgifter om starka kopplingar till Hells Angels (HA) och att ett 20-tal av Kvalitetsflytts anställda har ett kriminellt förflutet.

I Borås tidning tillbakavisade företaget alla uppgifter om samröre med HA. Ledningen anförde också att man bara velat hjälpa människor ur kriminalitet och narkotikamissbruk, när man anställde folk som avtjänat sina straff.

Transport fick tidigt ögonen på företaget, som tecknat kollektivavtal med facket. Det framkom uppgifter om felaktiga löner och att Kvalitetsflytt satt i system att ta in bidragsanställda.

I våras kontaktade tre anställda Transports Boråsavdelning. De ville ha hjälp i en lönetvist. En av dem är, Kalle (fingerat namn). Han anser att Kvalitetsflytt är skyldigt honom över 800 000 kronor i utebliven betalning.

Transport började driva kravet för de tre medlemmarna, trots att det saknas dokument som klart visar hur mycket de jobbat. För Kalles del baseras beräkningarna på detaljerade anteckningar som Kalle själv fört om utförda flyttuppdrag, orter och arbetstider.

I mitten av juni kallade Transport Kvalitetsflytt till förhandlingsbordet. Efter godkännande från medlemmarna krävde facket inledningsvis 300 000 kronor till Kalle och sammanlagt 300 000 kronor till de andra två.

Företaget fick betänketid till midsommar, men återkom aldrig. Transport kallade till ny förhandling och begärde samtidigt att få ut lönehandlingar, inklusive övertidslistor, för samtliga anställa. Det är en möjlighet som facket har, enligt kollektivavtalet.

Två av männen som vänt sig till facket tog nu tillbaka sina lönekrav.

Men Kalle stod på sig.

Den 23 juli träffades parterna på nytt. Förhandlingen blev tuff. Facket anklagades för maffiametoder och Transports ombudsman kände sig hotad.

Parterna skiljdes i oenighet och Transports Boråsavdelning begärde hjälp från förbundet. En central förhandling.

Så här långt är tvisten en del av den fackliga vardagen. När de centrala förhandlingarna inletts publicerar Borås Tidning en ny stor artikel – nu med rubriken ”Facktopp kopplade in Hells Angels i konflikt med Kvalitetsflytt”.

I artikeln anklagas Transports centrala förhandlare för att under ett långt kvällssamtal med Kalle ha anfört att han själv, ombudsmannen, ”har kompisar som varit HA.” Kontakter som kan användas i konflikten. Under samtalet skickas också sms.

Transports ledning får kännedom om samtalet och sms:en och stänger av den centrala ombudsmannen, i väntan på utredning.

På Transports förbundsstyrelsemöte den 17-18 december diskuterades frågan ingående. Beslutet blev att ombudsmannen kan återgå i tjänst.

– Vår slutsats är att det inte finns några kopplingar till Hells Angels, som antyds i sms:et. Vi har också träffat en ekonomisk uppgörelse med Kvalitetsflytt, för den aktuella medlemmen, säger förbundskassör Anna Ryding.

Parallellt med förbundets utredning har tidningen Transportarbetaren intervjuat alla inblandade vid flera timmar långa personliga möten.

Bilden som framkommer tyder på ett missförstånd mellan Kalle och den centrala ombudsmannen. Det finns inga ”kompisar som varit HA”. Den person som åsyftas har inga sådana kontakter, känningar eller förflutet.

Om Transportarbetaren redovisar alla intervjuer finns ändå risken att hotbilden ökar mot flera personer. Det gör att tidningen i nuläget avstår från att citera de inblandade parterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxikamrater! هاوڕێیانی بەڕێزی تاکسی‌ئاژۆ!

Taxi. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på kurdiska. کورتەیەک لەسەر مافەکانی ئێوە

Transportarbetarens logga

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.

Transportarbetarens logga

Taxikamrater! زملائنا سائقي التاكسي

Taxi. ملخص حول حقوقك. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på arabiska.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.