Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

”Gör en fördjupad kontroll om du får flera indikationer på att affären kan vara för bra för att vara sann”, skriver Stora branschgruppen i sin vägledning för schyst konkurrens. Gruppen är ett samarbete mellan åtta myndigheter, flera fackförbund samt branschorganisationerna inom åkeri, taxi och flytt.

– Den här rapporten ska användas som ett verktyg, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport som har varit med i Stora branschgruppen vid ett par tillfällen.

– Den kan användas i en facklig förhandling till exempel när det handlar om att ett företag vill anlita underentreprenörer eller om det ska köpas upp. Även när vi ska påverka en upphandling. Och en anställd kan kanske också få hjälp att hitta brister och påpeka dem, säger han.

Joakim Guttman är nöjd med att också branschorganisationerna, där de flesta företag är med, också står bakom rapporten.

I den 51 sidor tjocka skriften listas tecken på att ett företag arbetar på den svarta marknaden. Där slås fast att ett bolag som fuskar med skatter och avgifter inte heller sköter arbetsmiljön för de anställda.

Vad ska man leta efter?

Se upp för målvakter, det vill säga när någon annan än den som för bolagets talan driver det på papperet. Tecken på att företaget drivs av en målvakt kan vara att hen förekommer i andra företag också, att hen saknar branschkunskap, har mycket låg inkomst, är mycket ung eller nyanländ till landet, har skulder hos kronofogden, har funnits med i bolag som gjort konkurs …

Och hur kollar man själva företaget?

Är det nytt? Och expanderat snabbt i och med en upphandling? Är det registrerat som arbetsgivare? Momsregistrerat? Har det F-skatt? Gömmer det kontaktuppgifter? Hänvisar bara till en boxadress? Saknar det bank- och plusgiro? Saknas revisor? Har det skulder hos kronofogden? Har det lämnat in årsredovisning och skattedeklaration? Saknar fakturorna specifikation? Är många anställda skrivna på samma adress?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Transportarbetarens logga

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.

Transportarbetarens logga

Tre underleverantörer till Hungrig.se skattefifflade

Matbud. Hungrig.se har anlitat minst tre bolag som struntat i att betala skatt för anställda, enligt ett beslut från Skatteverket.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.