Ledare

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

Trots min höga ålder, 60 år, gillar jag spontant beslutet. På samma sätt gillade jag att citera Transports tidigare ordförande Lars Lindgren när han kritiserade LO för flathet inför arbetsgivarna. Eller hans angrepp mot industrifacken som agerat lönepolis i 20 år.

När Lars Lindgren var nytillträdd ordförande lovade han att ta tag i taxieländet. Inte ett avtal till skulle tecknas som innehöll procentlön!

Lindgren gick snabbt ut med att alla avtalsförhandlingar mot arbetsgivarna skulle ske på ett nytt sätt. Det skulle inte längre vara två, tre fackliga förhandlare som gick in till en arbetsgivarpart som numerärt var ungefär lika liten. Samtidigt satt de stora delegationerna mer eller mindre sysslolösa och väntande på återkoppling från de slutna rummen.

Den nye Transportbasen ville förhandla med de stora delegationerna vid samma bord. Delegation mot delegation, öga mot öga. Ett försök gjordes, men det fungerade inte. Parterna återgick snabbt till de små delegationer igen.

För mig framstod Lars Lindgren som en facklig kämpe i ett kampförbund – även om han tvingades backa på en hel del punkter. Fortfarande kör taxiförana på procentlön och ”märket” är hårt cementerat på arbetsmarknaden.

Ändå hoppas jag att det kommer nya medlemmar och nya fackliga ledare – unga och gamla – som fortsätter att ha visioner. Utan idéer och framtidsdrömmar lär vi knappast komma framåt.

Kanske kan förbundet också utveckla bättre strategier så att fler visioner kan förverkligas. Fast antagligen måste det också – precis som tidigare under historien – lära sig att hantera det faktum att inte allt kan uppnås. I vart fall inte över en natt.

När jag lyssnar på kongressdebatterna finns en friskhet i inläggen, påfallande många som går upp i talarstolen är unga. Samtidigt har det kommit äldre ombud till mig som är bekymrade över en polarisering de upplever. Gammal mot ung.

Jag tror att alla behövs. De äldres kunskap och erfarenhet. De yngres energi och sunda krav på förändringar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    18 januari, 2018

    Transport måste vidga sina vyer, det går inte längre att gå i politiska ledband. Ett förbund behövs som jobbar för alla sina medlemmar. Ett exempel på detta är att vara på politikerna om omotiverade hastighetssänkningar som ökar föroreningarna och förlänger körtiderna. Varför skall en kommunalbuss hindra alla andra trafikanter och yrkestrafiken för att en infantil politiker tror att bara för att man jävlas med andra trafikanter så skall mer folk åka buss. Man måste ta tag i de strategiska frågorna rörande trafik och vara som en blåslampa på beslutsfattarna.

Lästips:

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Markus Pettersson

3 snabba frågor till Markus Pettersson …

… tillförordnad ordförande i Transport under våren, förbundssekreterare sedan 2012.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Hur svårt kan det vara?

Ledare. När sommaren så småningom ebbar ut hoppas man ju att farsen kring Svenska Akademien är slut. Risken är väl annars överhängande att människor som redan har problem med en grandios självbild fått den uppumpad till bristningsgränsen.

Försäkringskassan husfasad

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Marknaden har alltid rätt!

Davids krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.