Kongress 2017

Olika åsikter om organisering – framtidsutredningen går vidare

Organisering. Åsikterna är många om Transports särskilda fackliga organiseringsarbete, som startade 2011. Till kongressen kom krav på allt från att lägga ner verksamheten till att satsa ännu mer. Förbundsledningen linje var att organiseringen ska diskuteras i den stora framtidsutredning som kongressen redan beslutat om.

Totalt tio motioner berör det som från början kallades organizerprojektet. Det är en verksamhet där en grupp personer anställts speciellt för att jobba med facklig organisering på utvalda arbetsplatser.

Joakim Borg, från Hälsingland, var först ut när debatten startade:

– Den här frågan behöver verkligen utredas, för det är uppenbart att verksamheten väckt starka känslor och splittrat oss.

Mats Gahrn, Göteborgsavdelningen, tog över mikrofonen:

– I min roll som studieorganisatör har jag sett hur många av våra kursdeltagare som rekryterats via organiseringsprojektet. Jag har också noterat hur mycket mer motiverade deltagarna är nu.

– Och kongresskamrater; har ni sett hur många här inne i salen som är unga? Hur många av dem som kliver upp i talarstolen och håller fantastiska inlägg. Jag har fått kritiska frågor från avdelningar. Man säger: ”Ni skickar unga torpeder hem till oss. Vad ska vi med dem till? Jag frågar: ”Har ni kollat om det finns någon ammunition i dem då?”

Det är de unga som är Transports framtid, fortsatte Mats Gahrn:

– Stötta dem! Gör vi det ser jag ljust på Transports framtid.

Laddad fråga

Johan Eriksson från flygavdelning 46 höll med Gahrn:

– Tänk att organiseringen kunde bli så laddad. Hur kommer det sig att vi glömt bort hur man gör när man bygger facklig verksamhet? En del beror nog på oss själva, men det handlar också om tryck utifrån och ändrade förutsättningar på arbetsmarknaden.

– Vi behöver ta ett samlat grepp, så att vi inte jobbar mot varandra. Det har helt klart förekommit barnsjukdomar i organiseringsprojektet. Vi välkomnar att frågan behandlas i framtidsutredningen.

Michael Stjärnfeldt, från flyget, fyllde i:

– På arbetsplatserna springer vi fortare och fortare. Vi tvingas prestera mer och mer. Som fackliga förtroendemän tar vi fajten för människor som är förbannande. Men vad händer när vi tar upp missförhållandena med ledningen. Det blir tyst på golvet, folk är rädda.

– Hur möter vi det här? Jo, genom att organisera, organisera, organisera!

Mer organisation

Under rubriken organisation finns också några motioner som handlar om förbundets struktur, bland annat den nuvarande indelningen i sex regioner.

Även här ville förbundsstyrelsen hänskjuta frågorna till framtidsutredningen.

Från förbundets minsta avdelning, Gotland, kom krav på att förbundet ska verka för fack med stark lokal anknytning.

Patrik Gardelin från Gotland sa:

– Flera fackförbund har lämnat Gotland för fäfot. Transport måste jobba så lokalt det bara går, skapa närhet till medlemmarna.

Vid omröstningen fick förbundsstyrelsen gehör för sin linje. Både den fackliga organiseringen och förbundets framtida struktur ska behandlas av framtidsutredningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Transportarbetarens logga

Andelen som är med i facket fortsätter att minska

Facket. Sex av tio arbetare i transportbranscherna är med i facket. Andelen har krympt en aning det senaste året. Även bland tjänstemännen i samma sektor minskar organisationsgraden – även om den är högre totalt sett.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.