Kongress 2017

Olika åsikter om organisering – framtidsutredningen går vidare

Organisering. Åsikterna är många om Transports särskilda fackliga organiseringsarbete, som startade 2011. Till kongressen kom krav på allt från att lägga ner verksamheten till att satsa ännu mer. Förbundsledningen linje var att organiseringen ska diskuteras i den stora framtidsutredning som kongressen redan beslutat om.

Totalt tio motioner berör det som från början kallades organizerprojektet. Det är en verksamhet där en grupp personer anställts speciellt för att jobba med facklig organisering på utvalda arbetsplatser.

Joakim Borg, från Hälsingland, var först ut när debatten startade:

– Den här frågan behöver verkligen utredas, för det är uppenbart att verksamheten väckt starka känslor och splittrat oss.

Mats Gahrn, Göteborgsavdelningen, tog över mikrofonen:

– I min roll som studieorganisatör har jag sett hur många av våra kursdeltagare som rekryterats via organiseringsprojektet. Jag har också noterat hur mycket mer motiverade deltagarna är nu.

– Och kongresskamrater; har ni sett hur många här inne i salen som är unga? Hur många av dem som kliver upp i talarstolen och håller fantastiska inlägg. Jag har fått kritiska frågor från avdelningar. Man säger: ”Ni skickar unga torpeder hem till oss. Vad ska vi med dem till? Jag frågar: ”Har ni kollat om det finns någon ammunition i dem då?”

Det är de unga som är Transports framtid, fortsatte Mats Gahrn:

– Stötta dem! Gör vi det ser jag ljust på Transports framtid.

Laddad fråga

Johan Eriksson från flygavdelning 46 höll med Gahrn:

– Tänk att organiseringen kunde bli så laddad. Hur kommer det sig att vi glömt bort hur man gör när man bygger facklig verksamhet? En del beror nog på oss själva, men det handlar också om tryck utifrån och ändrade förutsättningar på arbetsmarknaden.

– Vi behöver ta ett samlat grepp, så att vi inte jobbar mot varandra. Det har helt klart förekommit barnsjukdomar i organiseringsprojektet. Vi välkomnar att frågan behandlas i framtidsutredningen.

Michael Stjärnfeldt, från flyget, fyllde i:

– På arbetsplatserna springer vi fortare och fortare. Vi tvingas prestera mer och mer. Som fackliga förtroendemän tar vi fajten för människor som är förbannande. Men vad händer när vi tar upp missförhållandena med ledningen. Det blir tyst på golvet, folk är rädda.

– Hur möter vi det här? Jo, genom att organisera, organisera, organisera!

Mer organisation

Under rubriken organisation finns också några motioner som handlar om förbundets struktur, bland annat den nuvarande indelningen i sex regioner.

Även här ville förbundsstyrelsen hänskjuta frågorna till framtidsutredningen.

Från förbundets minsta avdelning, Gotland, kom krav på att förbundet ska verka för fack med stark lokal anknytning.

Patrik Gardelin från Gotland sa:

– Flera fackförbund har lämnat Gotland för fäfot. Transport måste jobba så lokalt det bara går, skapa närhet till medlemmarna.

Vid omröstningen fick förbundsstyrelsen gehör för sin linje. Både den fackliga organiseringen och förbundets framtida struktur ska behandlas av framtidsutredningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Transportarbetarens logga

Andelen som är med i facket fortsätter att minska

Facket. Sex av tio arbetare i transportbranscherna är med i facket. Andelen har krympt en aning det senaste året. Även bland tjänstemännen i samma sektor minskar organisationsgraden – även om den är högre totalt sett.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.

Ännu en chaufför omkom på jobbet

Åkeri. Det nya året var bara 15 timmar gammalt när en lastbilschaufför dog i en arbetsplatsolycka. Mannen, som var i 55-årsåldern, omkom när han skulle lasta bilen med en truck på ICA:s stora lager i Helsingborg.

Konkursbesked väntar för skånskt taxibolag

Taxi. Ringduve taxi i Skåne har begärts i konkurs. Malmö stad har därför hävt avtalet i förtid och lägger över skolskjutsarna på Taxi Kurir. 270 elever i särskolan får nya chaufförer när terminen startar.