Oklokt att bagatellisera våld från arbetsgivare

Debatt. Michael Harvey från Taxi 020 AB:s Transportörsförening (Taf) går till hätskt angrepp mot Transport och sina protesterande förare. Han skriver svepande, raljant och framför allt felaktigt.

Michael Harvey skriver ”Vi hoppas därför att Transport omgående tar avstånd från såväl de utomfackliga aktioner som riktats mot vårt varumärke, som det från en enskild ombudsman framförda kravet på vd:s avgång.”

Den som framfört Transports krav på Taxi 020:s vd, Claes Löfvenberg, är Markus Pettersson, Transportarbetarförbundets förbundssekreterare. Michael Harvey kan vara lugn för att detta är Transports uppfattning och inget besked i motsatt riktning kommer att meddelas. Michael Harvey gör oklokt i att bagatellisera våld från arbetsgivare mot arbetstagare. Skulle han bagatellisera om förhållandet var det motsatta? Nolltolerans är den enda rationella hållningen.

Michael Harvey raljerar över att ”en mycket liten men högljudd och aggressiv grupp förare och även åkare fått ihop några tiotal förare”. Men då så, då är det väl inte så mycket att oroa sig för? Naturligtvis vet Michael Harvey att missnöjet är långt vidare; vi talar om hundratals demonstrerande åkare och chaufförer. Naturligtvis vet Michael Harvey att om inte Taxi 020 gått ut med hot om repressalier, skulle demonstrationerna samlat fler deltagare.

Michael Harvey byter mitt i texten roll från åkare till arbetsrättsexpert: ”Eftersom dessa ägt rum under arbetstid är de att jämföra med vilda strejker.” Ja, Michael Harvey, ibland utbryter strejker på arbetstid. Det hade naturligtvis varit mer passande för arbetsgivarna om de regelmässigt hade förlagts till semestern, men man kan inte få allt. Men i frågan har också Michael Harvey fel i sak. Naturligtvis är det inte fråga om vilda strejker i ett läge då inget kollektivavtal råder.

Det är per definition omöjligt att tala om vild strejk då varken Taxi 020 eller anslutna åkerier inte har något kollektivavtal för chaufförerna. Det tror jag Michael Harvey vet, men han spelar dum och hoppas lura någon på vägen. Frågan är mer än väl utredd av fackföreningarnas advokatbyrå LO-TCO Rättsskydd, är i en artikel i Transportarbetaren.

Michael Harvey blir därefter sentimental om den Svenska modellen: ”Om det då verkligen vore så att LO-förbundet Transport även från centralt håll officiellt stödjer detta av ett fåtal påhittade uppror, ja då är detta naturligtvis synnerligen förvånande, och i så fall något helt nytt inom den så kallade Svenska modellen.”

Nej, Michael Harvey. Det är Taxi 020 som är något helt nytt inom den Svenska modellen. Ett så stort företag, med flera hundra anslutna åkerier och tusentals chaufförer, som år efter år vägrar att teckna kollektivavtal. Ni vill inte vara en del av den Svenska modellen och därför får ni inga av de fördelar den Svenska modellen för med sig; att tvister löses genom förhandlingar.

I kollektivavtalsfrågan har Michael Harvey bara dimridåer att erbjuda. Man påstår sig vara beredd att ”välkomna ett nytt genomtänkt och verklighetsförankrat kollektivavtal för taxinäringen”. Vad är då ett ”genomtänkt” och ”verklighetsförankrat” kollektivavtal?

På Tafs hemsida skriver man själv att, för att ens vara intresserad av att diskutera kollektivavtal måste Transport på förhand backa: ”huvudfrågan är då att fackets tidigare orealistiska krav vad gäller arbetstidens förläggning måste bort. Även garantilönen…”

Det man egentligen säger är att man har oerhörda problem med 40 timmars arbetsvecka och att garantilönen på den enorma summan av 18 739 kr/mån före skatt är övermäktiga anspråk. Så mycket för lögnen från Claes Löfvenberg att heltidslönen för en 020-chaufför ligger runt 25 000 kr/mån. Om detta vore sant skulle 18 739 kr/mån inte vara ett problem.

Sanningen är väl att heltidslönen för en 020-chaufför i regel ligger nedåt 14 000 -15 000 kr/mån, ibland till och med lägre om man kör mycket färdtjänst. Hur var det nu med mottot: ”Det ska märkas i plånboken att man kör för 020”?  Det gör det. I negativ bemärkelse.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

Sjukförsäkring
Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.