Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

I början av december var transportministrarna från EU-länderna överens om hur det skulle gå till att få schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) var nöjd.

I dag var det dags för nästa steg. EU-politikerna i transportutskottet debatterade och fattade beslut i tre frågor som ingår i vägpaketet, som heter mobilitetspaketet på EU-språk:

De nya striktare reglerna för cabotage röstades igenom. Det handlar om hur mycket inrikestrafik som ett fordon från ett annat land får användas till i till exempel Sverige.

Däremot gick inte de föreslagna reglerna om nya villkor för utstationerad arbetskraft i transportbranschen igenom. Utstationerad är den som är anställd i ett EU-land men tillfälligt arbetar i ett annat.

Ett förslag om nya kör- och vilotider godkändes inte heller av utskottet.

Det går en skiljelinje mellan västländer och gamla Östeuropa, där låglönechaufförerna kommer från. Inför dagens utskottsmöte demonstrerade chaufförer och andra utanför parlamentsbyggnaden.

Marita Ulvskog (S), svensk parlamentariker i utskottet, kommenterar besluten:

– Jag är glad att vi vann den viktigaste delen – cabotage. Det är ett bra förslag och mycket viktig för oss i Sverige. Vi har kämpat hårt för det. Även om de andra två också är viktiga. Vi får fortsätta jobba för att vi får rösta om dem i plenum och då kan vi få bra majoritet för våra förslag där.

– Läget är rörigt, kommenterar Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport, efter att under dagen ha försökt få besked från Bryssel.

Nästa steg för vägpaketet är egentligen debatt och beslut i EU-parlamentet. Men när paketet inte längre är ett paket – utan tre delar som mötte olika öden i transportutskottet – är det oklart hur politikerna i parlamentet ska hantera frågan. Så här beskriver det svenska S-kansliet i Bryssel läget:

”Gruppledarna i transportutskottet satt i dag en timme och förhandlade om den fortsatta processen, men kom inte överens. Eftersom det är andra gången som ett utskott röstar om förslagen, så är det inte lika klart vilken process som gäller. Gruppledarna ska träffas nästa vecka igen.

Efter parlamentet återstår den så kallade trialogen – då kommissionen, parlamentet och ländernas ministrar slutligt ska enas om hur lagar och regler ska ändras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Karl-Petter Thorwaldsson, Tove Winiger, Tommy Wreeth, Li Jansson och Marita Ulvskog

Önskelista för 2019

Enkät. Klimatet och bostadsbyggandet. Trygghet på gatorna och oschyst konkurrens på vägarna. Se där några frågor som en kommande regering kommer att ta tag i om den här panelen får bestämma.

Tommy Wreeth

Klimatfrågan är viktig för facken

Ordförandeord. Jag vill avsluta det här året med att prata om hopp och framtidstro.

Transportarbetarens logga

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.

Ännu en chaufför omkom på jobbet

Åkeri. Det nya året var bara 15 timmar gammalt när en lastbilschaufför dog i en arbetsplatsolycka. Mannen, som var i 55-årsåldern, omkom när han skulle lasta bilen med en truck på ICA:s stora lager i Helsingborg.