Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

I början av december var transportministrarna från EU-länderna överens om hur det skulle gå till att få schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) var nöjd.

I dag var det dags för nästa steg. EU-politikerna i transportutskottet debatterade och fattade beslut i tre frågor som ingår i vägpaketet, som heter mobilitetspaketet på EU-språk:

De nya striktare reglerna för cabotage röstades igenom. Det handlar om hur mycket inrikestrafik som ett fordon från ett annat land får användas till i till exempel Sverige.

Däremot gick inte de föreslagna reglerna om nya villkor för utstationerad arbetskraft i transportbranschen igenom. Utstationerad är den som är anställd i ett EU-land men tillfälligt arbetar i ett annat.

Ett förslag om nya kör- och vilotider godkändes inte heller av utskottet.

Det går en skiljelinje mellan västländer och gamla Östeuropa, där låglönechaufförerna kommer från. Inför dagens utskottsmöte demonstrerade chaufförer och andra utanför parlamentsbyggnaden.

Marita Ulvskog (S), svensk parlamentariker i utskottet, kommenterar besluten:

– Jag är glad att vi vann den viktigaste delen – cabotage. Det är ett bra förslag och mycket viktig för oss i Sverige. Vi har kämpat hårt för det. Även om de andra två också är viktiga. Vi får fortsätta jobba för att vi får rösta om dem i plenum och då kan vi få bra majoritet för våra förslag där.

– Läget är rörigt, kommenterar Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport, efter att under dagen ha försökt få besked från Bryssel.

Nästa steg för vägpaketet är egentligen debatt och beslut i EU-parlamentet. Men när paketet inte längre är ett paket – utan tre delar som mötte olika öden i transportutskottet – är det oklart hur politikerna i parlamentet ska hantera frågan. Så här beskriver det svenska S-kansliet i Bryssel läget:

”Gruppledarna i transportutskottet satt i dag en timme och förhandlade om den fortsatta processen, men kom inte överens. Eftersom det är andra gången som ett utskott röstar om förslagen, så är det inte lika klart vilken process som gäller. Gruppledarna ska träffas nästa vecka igen.

Efter parlamentet återstår den så kallade trialogen – då kommissionen, parlamentet och ländernas ministrar slutligt ska enas om hur lagar och regler ska ändras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Tommy Wreeth

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

Mjölkchaufför och andra truckers gör tv-debut

Chaufförer. Nästa vecka är det lastbilsförarnas tur att bli tv-stjärnor. Elin Rotstedt är mjölkbilschaufför och en av dem som visar upp sin vardag i dokusåpan Svenska truckers.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.