Färdtjänstbil i Stockholm
Close
I väntan på färdtjänsten.
Close

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

– Det här är en råddig materia, säger flera av dem som Transportarbetaren försöker få raka besked från.

Sverigetaxi och Taxikurir tog hand om 96 procent av färdtjänsten i Region Stockholm i den senaste upphandlingen. För en dryg vecka sedan började det nya avtalet gälla. En nyhet är att förarna ska garanteras den lön, villkor och semester som finns i kollektivtalet, detta oavsett om åkeriet har kollektivavtal.

Det blir en enkel lösning för chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor. De ska ha månadslön.

Knepigare är läget för chaufförer som både kör vanliga kunder och färdtjänst. Om de kör med provisionslön är de ändå garanterade en lägsta lön för färdtjänstuppdragen, slår upphandlingen fast. Samma villkor som numera finns i Transports och Biltrafikens arbetsgivareförbunds kollektivavtal, helt enkelt.

Men vad blir det då för lön till förare som kör blandat på åkerier utan kollektivavtal? Ska förtjänsten delas upp efter kundtyp? Här kommer en rad svar:

Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen, Region Stockholm: ”Vi kan bara påverka de uppdrag som utförs för Region Stockholm och ligger inom upphandling Färdtjänsttaxi.”

Kenneth Svärd, affärsområdeschef på Färdtjänsten, Region Stockholm: ”Jag har fått back office-kommentarer om att många taxiåkare kommer att använda provisionslönen med garanti rakt över. Det vill säga det som står i kollektivavtalet.”

Magnus Klintbäck, vd Sverigetaxi: Alla chaufförer kör blandat. Det normala är då att provisionslön med garantilön används.”

En taxiåkare inom Sverigetaxi: ”Mina förare får provisionslön, men ingen garantilön. Det är sällsynt och riskabelt att utlova garantilön. Vi har väldigt mycket samhällskörningar.”

En taxichaufför anställd på ett åkeri anslutet till Sverigetaxi: ”Jag tror inte på någon garantilön. Hur fungerar den?”

Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund: ”Hur företagen gör med förare som kör blandade körningar vet jag inte. Det blir krångligt att tillämpa avtalet om förarna ska ha olika betalt utifrån körningarna. Ibland kan det bli praktiskt att gå med på månadslön även för den som inte kör enbart samhällsresor. Tiden får utvisa om företagen klarar att uppfylla kraven i kollektivavtalet och upphandlingarna.”

Lennart Sköld, central ombudsman på Transport: ”Vår uppfattning är att det är lämpligt med månadslön även om en förare också kör privata körningar, men det är inget vi kan kräva.”

Framåt sommaren, när det gått ett par månader och förarna fått sina löner, lär en del frågetecken rätas ut. Om fler får månadslön eller om de går på provision? Om garantilönen betalas ut?

Klar är att färdtjänstkörningarna i Stockholmsområdet är mer lönsamma än tidigare. Åtminstone en del av dem. Grovt räknat har ersättningen till de upphandlade bolagen höjts med 25 procent, enligt Kenneth Svärd, affärsområdeschef på Färdtjänsten. Men det finns olika prisområden och olika prisnivåer inskrivet i avtalet. Det blir mer pengar om resan startar i till exempel Stockholms innerstad, och ersättningen från regionen är högre på kvällar och nätter.

– När vi kör färdtjänst från ett högprisområde tjänar vi mer än vid en vanlig körning, berättar åkaren. Vi har fått besked från Sverigetaxi att en förare kommer att köra in ungefär 2 000 kronor mer per månad med nya avtalet. Det blir 800 kronor mer till föraren.

Och detta har taxiförarna i Stockholmsområdet omedelbart anpassat sig till:

– Alla de som vägrade färdtjänst förut jagar körningarna nu, säger föraren med 30 års erfarenhet.

– Jag kör mycket färdtjänst och för mig har blivit sämre med nya avtalet. Även om ersättningen har höjts, chockhöjts i vissa områden, får jag mycket färre körningar.

Klart borde det därmed vara att färdtjänstkunderna vinner på nya avtalet. De har lättare att få en bil när de behöver.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Isabel Carlsson:
    23 augusti, 2019

    Kan ju inte bli mycket i lön om bilen står stilla och det körs typ 3-4 kortare turer.sen en längre.vad gör man under tiden hemma? Sitter väntar på telefonsamtal om en körning

  2. Lena Blomquist, red:
    15 april, 2019

    Helena, tack för tipset. Det ska vi också göra, utöver att berätta hur det ser ut i storstäderna.

  3. Helena Blomstrand:
    13 april, 2019

    Kontakta gärna seriösa bolag MED kollektivavtal , utanför storstadsträsket, så får ni reda på hur dessa seriösa bolag avlönar sina förare. PROVISIONslön förekommer INTE utanför storstäderna. Chaufförerna kräver TIMLÖN MED OB samt SÄRSKILT OB.

  4. K:
    11 april, 2019

    Det är dåligt betalt för färdtjänst körningar hur än man vänder på det. Alla tillämpar provisionslön. Det finns ingen utrymme för garantilön. Det är för många taxibilar som delar på dåliga betalda körningar. Då blir snittlön ca 90kr per timme ibland är det sämre. Man höjer intjäning med vanlig taxa därför många förare tacka nej för färdtjänst körningar vid vissa tider. Jag är åkare på taxi Stockholm och har fått en del av färdtjänst körningar som är ca 50% bättre betalt än Sveriges taxi ändå fick jag höra en viss missnöjdhet från våra förare när det gäller taxa, de flesta tyckte att det är för lågt, ändå ligger vi högre än de andra. Vill du ha sanningen prata med förare eller åkerierna. Allt annat är teoretiskt fint skippat

Lästips:

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.