Färdtjänstbil i Stockholm
Close
I väntan på färdtjänsten.
Close

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

– Det här är en råddig materia, säger flera av dem som Transportarbetaren försöker få raka besked från.

Sverigetaxi och Taxikurir tog hand om 96 procent av färdtjänsten i Region Stockholm i den senaste upphandlingen. För en dryg vecka sedan började det nya avtalet gälla. En nyhet är att förarna ska garanteras den lön, villkor och semester som finns i kollektivtalet, detta oavsett om åkeriet har kollektivavtal.

Det blir en enkel lösning för chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor. De ska ha månadslön.

Knepigare är läget för chaufförer som både kör vanliga kunder och färdtjänst. Om de kör med provisionslön är de ändå garanterade en lägsta lön för färdtjänstuppdragen, slår upphandlingen fast. Samma villkor som numera finns i Transports och Biltrafikens arbetsgivareförbunds kollektivavtal, helt enkelt.

Men vad blir det då för lön till förare som kör blandat på åkerier utan kollektivavtal? Ska förtjänsten delas upp efter kundtyp? Här kommer en rad svar:

Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen, Region Stockholm: ”Vi kan bara påverka de uppdrag som utförs för Region Stockholm och ligger inom upphandling Färdtjänsttaxi.”

Kenneth Svärd, affärsområdeschef på Färdtjänsten, Region Stockholm: ”Jag har fått back office-kommentarer om att många taxiåkare kommer att använda provisionslönen med garanti rakt över. Det vill säga det som står i kollektivavtalet.”

Magnus Klintbäck, vd Sverigetaxi: Alla chaufförer kör blandat. Det normala är då att provisionslön med garantilön används.”

En taxiåkare inom Sverigetaxi: ”Mina förare får provisionslön, men ingen garantilön. Det är sällsynt och riskabelt att utlova garantilön. Vi har väldigt mycket samhällskörningar.”

En taxichaufför anställd på ett åkeri anslutet till Sverigetaxi: ”Jag tror inte på någon garantilön. Hur fungerar den?”

Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund: ”Hur företagen gör med förare som kör blandade körningar vet jag inte. Det blir krångligt att tillämpa avtalet om förarna ska ha olika betalt utifrån körningarna. Ibland kan det bli praktiskt att gå med på månadslön även för den som inte kör enbart samhällsresor. Tiden får utvisa om företagen klarar att uppfylla kraven i kollektivavtalet och upphandlingarna.”

Lennart Sköld, central ombudsman på Transport: ”Vår uppfattning är att det är lämpligt med månadslön även om en förare också kör privata körningar, men det är inget vi kan kräva.”

Framåt sommaren, när det gått ett par månader och förarna fått sina löner, lär en del frågetecken rätas ut. Om fler får månadslön eller om de går på provision? Om garantilönen betalas ut?

Klar är att färdtjänstkörningarna i Stockholmsområdet är mer lönsamma än tidigare. Åtminstone en del av dem. Grovt räknat har ersättningen till de upphandlade bolagen höjts med 25 procent, enligt Kenneth Svärd, affärsområdeschef på Färdtjänsten. Men det finns olika prisområden och olika prisnivåer inskrivet i avtalet. Det blir mer pengar om resan startar i till exempel Stockholms innerstad, och ersättningen från regionen är högre på kvällar och nätter.

– När vi kör färdtjänst från ett högprisområde tjänar vi mer än vid en vanlig körning, berättar åkaren. Vi har fått besked från Sverigetaxi att en förare kommer att köra in ungefär 2 000 kronor mer per månad med nya avtalet. Det blir 800 kronor mer till föraren.

Och detta har taxiförarna i Stockholmsområdet omedelbart anpassat sig till:

– Alla de som vägrade färdtjänst förut jagar körningarna nu, säger föraren med 30 års erfarenhet.

– Jag kör mycket färdtjänst och för mig har blivit sämre med nya avtalet. Även om ersättningen har höjts, chockhöjts i vissa områden, får jag mycket färre körningar.

Klart borde det därmed vara att färdtjänstkunderna vinner på nya avtalet. De har lättare att få en bil när de behöver.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Isabel Carlsson:
    23 augusti, 2019

    Kan ju inte bli mycket i lön om bilen står stilla och det körs typ 3-4 kortare turer.sen en längre.vad gör man under tiden hemma? Sitter väntar på telefonsamtal om en körning

  2. Lena Blomquist, red:
    15 april, 2019

    Helena, tack för tipset. Det ska vi också göra, utöver att berätta hur det ser ut i storstäderna.

  3. Helena Blomstrand:
    13 april, 2019

    Kontakta gärna seriösa bolag MED kollektivavtal , utanför storstadsträsket, så får ni reda på hur dessa seriösa bolag avlönar sina förare. PROVISIONslön förekommer INTE utanför storstäderna. Chaufförerna kräver TIMLÖN MED OB samt SÄRSKILT OB.

  4. K:
    11 april, 2019

    Det är dåligt betalt för färdtjänst körningar hur än man vänder på det. Alla tillämpar provisionslön. Det finns ingen utrymme för garantilön. Det är för många taxibilar som delar på dåliga betalda körningar. Då blir snittlön ca 90kr per timme ibland är det sämre. Man höjer intjäning med vanlig taxa därför många förare tacka nej för färdtjänst körningar vid vissa tider. Jag är åkare på taxi Stockholm och har fått en del av färdtjänst körningar som är ca 50% bättre betalt än Sveriges taxi ändå fick jag höra en viss missnöjdhet från våra förare när det gäller taxa, de flesta tyckte att det är för lågt, ändå ligger vi högre än de andra. Vill du ha sanningen prata med förare eller åkerierna. Allt annat är teoretiskt fint skippat

Lästips:

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Transportarbetarens logga

Uppgörelse för utsparkad färdtjänstförare

Färdtjänst. Chauffören Behrad Ansari hävdade att småländska Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på lön. Han försökte organisera arbetskamraterna fackligt. Men i juli blev han utsparkad.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.