Färdtjänstbil i Stockholm
Close
I väntan på färdtjänsten.
Close

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

– Det här är en råddig materia, säger flera av dem som Transportarbetaren försöker få raka besked från.

Sverigetaxi och Taxikurir tog hand om 96 procent av färdtjänsten i Region Stockholm i den senaste upphandlingen. För en dryg vecka sedan började det nya avtalet gälla. En nyhet är att förarna ska garanteras den lön, villkor och semester som finns i kollektivtalet, detta oavsett om åkeriet har kollektivavtal.

Det blir en enkel lösning för chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor. De ska ha månadslön.

Knepigare är läget för chaufförer som både kör vanliga kunder och färdtjänst. Om de kör med provisionslön är de ändå garanterade en lägsta lön för färdtjänstuppdragen, slår upphandlingen fast. Samma villkor som numera finns i Transports och Biltrafikens arbetsgivareförbunds kollektivavtal, helt enkelt.

Men vad blir det då för lön till förare som kör blandat på åkerier utan kollektivavtal? Ska förtjänsten delas upp efter kundtyp? Här kommer en rad svar:

Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen, Region Stockholm: ”Vi kan bara påverka de uppdrag som utförs för Region Stockholm och ligger inom upphandling Färdtjänsttaxi.”

Kenneth Svärd, affärsområdeschef på Färdtjänsten, Region Stockholm: ”Jag har fått back office-kommentarer om att många taxiåkare kommer att använda provisionslönen med garanti rakt över. Det vill säga det som står i kollektivavtalet.”

Magnus Klintbäck, vd Sverigetaxi: Alla chaufförer kör blandat. Det normala är då att provisionslön med garantilön används.”

En taxiåkare inom Sverigetaxi: ”Mina förare får provisionslön, men ingen garantilön. Det är sällsynt och riskabelt att utlova garantilön. Vi har väldigt mycket samhällskörningar.”

En taxichaufför anställd på ett åkeri anslutet till Sverigetaxi: ”Jag tror inte på någon garantilön. Hur fungerar den?”

Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund: ”Hur företagen gör med förare som kör blandade körningar vet jag inte. Det blir krångligt att tillämpa avtalet om förarna ska ha olika betalt utifrån körningarna. Ibland kan det bli praktiskt att gå med på månadslön även för den som inte kör enbart samhällsresor. Tiden får utvisa om företagen klarar att uppfylla kraven i kollektivavtalet och upphandlingarna.”

Lennart Sköld, central ombudsman på Transport: ”Vår uppfattning är att det är lämpligt med månadslön även om en förare också kör privata körningar, men det är inget vi kan kräva.”

Framåt sommaren, när det gått ett par månader och förarna fått sina löner, lär en del frågetecken rätas ut. Om fler får månadslön eller om de går på provision? Om garantilönen betalas ut?

Klar är att färdtjänstkörningarna i Stockholmsområdet är mer lönsamma än tidigare. Åtminstone en del av dem. Grovt räknat har ersättningen till de upphandlade bolagen höjts med 25 procent, enligt Kenneth Svärd, affärsområdeschef på Färdtjänsten. Men det finns olika prisområden och olika prisnivåer inskrivet i avtalet. Det blir mer pengar om resan startar i till exempel Stockholms innerstad, och ersättningen från regionen är högre på kvällar och nätter.

– När vi kör färdtjänst från ett högprisområde tjänar vi mer än vid en vanlig körning, berättar åkaren. Vi har fått besked från Sverigetaxi att en förare kommer att köra in ungefär 2 000 kronor mer per månad med nya avtalet. Det blir 800 kronor mer till föraren.

Och detta har taxiförarna i Stockholmsområdet omedelbart anpassat sig till:

– Alla de som vägrade färdtjänst förut jagar körningarna nu, säger föraren med 30 års erfarenhet.

– Jag kör mycket färdtjänst och för mig har blivit sämre med nya avtalet. Även om ersättningen har höjts, chockhöjts i vissa områden, får jag mycket färre körningar.

Klart borde det därmed vara att färdtjänstkunderna vinner på nya avtalet. De har lättare att få en bil när de behöver.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Isabel Carlsson:
    23 augusti, 2019

    Kan ju inte bli mycket i lön om bilen står stilla och det körs typ 3-4 kortare turer.sen en längre.vad gör man under tiden hemma? Sitter väntar på telefonsamtal om en körning

  2. Lena Blomquist, red:
    15 april, 2019

    Helena, tack för tipset. Det ska vi också göra, utöver att berätta hur det ser ut i storstäderna.

  3. Helena Blomstrand:
    13 april, 2019

    Kontakta gärna seriösa bolag MED kollektivavtal , utanför storstadsträsket, så får ni reda på hur dessa seriösa bolag avlönar sina förare. PROVISIONslön förekommer INTE utanför storstäderna. Chaufförerna kräver TIMLÖN MED OB samt SÄRSKILT OB.

  4. K:
    11 april, 2019

    Det är dåligt betalt för färdtjänst körningar hur än man vänder på det. Alla tillämpar provisionslön. Det finns ingen utrymme för garantilön. Det är för många taxibilar som delar på dåliga betalda körningar. Då blir snittlön ca 90kr per timme ibland är det sämre. Man höjer intjäning med vanlig taxa därför många förare tacka nej för färdtjänst körningar vid vissa tider. Jag är åkare på taxi Stockholm och har fått en del av färdtjänst körningar som är ca 50% bättre betalt än Sveriges taxi ändå fick jag höra en viss missnöjdhet från våra förare när det gäller taxa, de flesta tyckte att det är för lågt, ändå ligger vi högre än de andra. Vill du ha sanningen prata med förare eller åkerierna. Allt annat är teoretiskt fint skippat

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

Transportarbetarens logga

Månadslön för färdtjänstförare

Taxi. På Gotland ligger färdtjänsten steget före. Månadslön för alla förare infördes innan regionen var tvungen.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.