Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Torbjörn Johansson, LO:s avtalssekreterare, är LO:s förhandlare i överläggningarna med Svenskt Näringsliv om förändringar när det gäller anställningsskydd och omställning.

– Jag vågar knappt gissa hur det ska fortsätta nu. Det är inte bra att flera förbund hoppar av, säger han.

I morse stod det klart att Kommunal, Seko, Byggnads, Fastighets och Målarna inte längre står bakom LO i förhandlingarna. De hade läst en avsiktsförklaring från förhandlingarna med inslag som de inte kan ställa upp på. Budskapet var att arbetsgivarna enklare skulle kunna sparka anställda.

”En våldsam maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel”, sammanfattade Kommunals ordförande Tobias Baudin. En total pricka i LO, konstaterade Arbetet.

Torbjörn Johansson ringer upp när dagen börjar gå mot sitt slut. Det finns dock ingen färdig avsiktsförklaring om anställningsskyddet, enligt honom. Så här beskriver han i stället den handling som ligger bakom avhoppen:

– Vi lät arbetsgivarna skriva ett första utkast till överenskommelse … men den är en partsinlaga.

De fackliga förhandlarna, från LO och PTK, är nu i gång med sitt svar på arbetsgivarnas avsiktsförklaring. Och på en snar träff med Svenskt Näringslivs förhandlare försöka få till ett dokument som alla parter kan enas kring.

Planen är att ta sedan upp det i LO-styrelsen, där de olika förbunden är representerade, för att få besked om ifall facket ska gå vidare.

– Nu blir det LO-styrelsens sak att besluta om vi ska gå vidare när flera förbund har hoppat av, säger Torbjörn Johansson. Eller om vi ska låta tjänstemännen i PTK driva förhandlingarna. Eller om vi ska överlåta till lagstiftarna att besluta om nya turordningsregler.

Själva förhandlandet med arbetsgivarna ska sedan pausas till i maj. Under tiden har båda parterna en avtalsrörelse att lägga tid och kraft på. Samtidigt skulle vissa sakfrågor i las-förhandlingarna utredas.

Transport står fortsatt kvar bakom LO och fackens förhandlare. Ordförande Tommy Wreeth konstaterar att de fem avhopparnas beslut får stå för dem.

– Det är först när man har förhandlat så långt det går som man kan överväga att kliva av, tycker han och bedömer att förhandlingarna inte har nått dit än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    12 december, 2019

    Transportarbetarförbundet har redan genomfört försämringar i LAS. Det är inte anställningstid som gäller utan arbetade dagar och timmar. Dessutom får åtminstone ett företag sätta i systemet att nyanställningar sker som allmän visstidsanställning. Medlemmarna är rättslösa när inga regler gäller.

  2. Lena Blomquist, red:
    11 december, 2019

    Magnus, Transports hållning framgår i slutet av artikeln.

  3. Magnus:
    11 december, 2019

    Vad tycker Transport i frågan? Varför denna tystnad?

Lästips:

Transportarbetarens logga

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.

Nya EU-regler ska ge ordning och reda

Åkeri. Mitt i sommaren blev det klart. EU-parlamentet godkände slutgiltigt det så kallade mobilitetspaketet. De nya EU-reglerna ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands.

Tjänstemän tar över Taxi Stockholms beställningar

Taxi. Efter två månader har Taxi Stockholm svarat på Transportarbetarens fråga: När alla taxitelefonister har sagts upp ska de som i fortsättningen ägnar sig åt ”trafikdirigering” gå på Unionens avtal.

Cykelväg hindrar 74-tonsbilar

Åkeri. Runt tolv procent av de statliga vägarna tillåter numera tyngre lastbilar. Bra, tycker lastbilschauffören Petra Åhlén och hennes chef. Ända till hon förstorade upp kartan och såg att en liten snutt av E18 hindrar hennes rutt med 74-tonsbilen. Orsak: en cykelbana.

Förbunden får mer insyn i las-förhandlingar

Arbetsrätt. Förhandlingarna om anställningsskyddet är anledningen till att LO håller extra möte på fredag. De förbund som varit kritiska till fackets hållning gentemot arbetsgivarna ser ut att få igenom sina synpunkter om en öppnare process.

Corona

Oro över YKB-kurs i coronatid

Åkeri. – Vi är redan så utsatta för corona. Varför ska vi tvingas ihop på YKB-kurser och öka risken? Förläng dispensen för fortbildning ytterligare ett halvår! Uppmaningen kommer från en orolig lastbilschaufför. Får han något gehör hos ansvariga?

Inspektion på kombiterminal där arbetare dog

Terminal. En terminalarbetare hamnade under ett godståg och omkom på Sundsvalls kombiterminal. I dag har Arbetsmiljöverkets inspektörer besökt platsen för olyckan som inträffade i förra veckan.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.