Tomas Eneroth på presskonferens.
Close
Tomas Eneroth presenterar utredningen om effektivare kontroll av yrkestrafiken.
Close

Ökad kontroll av yrkestrafiken ska utredas

Politik. Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroll av yrkestrafiken. Ett mål är att fler fuskare ska drabbas av sanktionsavgifter.

− Jag vill se en tuffare kontroll av inte minst lastbilstrafiken, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Utredningen om effektivare kontroll av yrkestrafiken gäller inte bara lastbilstransporter, utan även buss- och taxitrafik.

Bakom tillsättandet av utredningen finns inte minst problemen med överträdelser i cabotagetrafik, utländska åkerier som gör otillåtet många inrikestransporter i landet, blivit ett stort problem.

− Vi har sett hur man pressar priserna och de sociala villkoren för utländska chaufförer, och hur bolagen fuskar med kör- och vilotiderna, säger Tomas Eneroth.

Attraktionskraften i att utbilda sig till lastbilschaufför har sjunkit på grund av detta, konstaterar ministern.

− Vi vill bryta denna utveckling. Nu ska vi se till att få effektivare kontroller. Det ska inte löna sig att fuska.

Utredningen presenterades på en pressträff under förmiddagen. Den ska kartlägga den nuvarande kontrollverksamheten, granska hur man löst frågan i andra länder och föreslå hur den svenska kontrollen kan förbättras.

Minister Eneroth lyfter fram den tyska systemet som ett intressant alternativ till den svenska modellen.

I Tyskland finns en egen myndighet, BAG, som sköter kontrollen av vägarna.

Utredningen ska också överväga om fler överträdelser av reglerna kan straffas med sanktionsavgifter i stället för att myndigheterna ska behöva dra igång en straffrättslig process.

I slutet av nästa år ska utredningen komma med förslag i denna del.

Då ska utredningen också lämna förslag om att införa en ny yrkesgrupp, som får namnet trafiksäkerhetskontrollanter. Dessa ska utföra nykterhetskontroller och även kunna testa förare i fråga om narkotika. Båda dessa uppgifter ligger hos polisen i dag.

Övriga frågor ska utredningen redovisa i mars 2021.

Transport har tryckt hårt på att även beställaransvaret måste vara tydligt och omfattande när det gäller att använda sig av schysta transporter.

Tomas Eneroth säger till Transportarbetaren att lagen infördes bara för ett år sedan och därför kan ändringar inte bli aktuella förrän den kan utvärderas ordentligt. Men han säger att en väg att skärpa beställaransvaret är via den översyn av sanktionsavgifter som utredningen fått i uppdrag att göra.

− Om det behövs skärpning kommer jag inte tveka att genomföra dem, men jag vill först se en ordentlig utvärdering av lagen, säger Eneroth.

Arbetsgivarnas krav om sänkta sanktionsavgifter får däremot inget gehör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ann-Sofie Hermansson

”Soffan” på två nya toppjobb

Politik. Tidigare S-toppen Ann-Sofie Hermansson är tillbaka i hetluften. Hon gör en politisk nystart som statlig utredare. Och efter årsskiftet börjar hon också köra sopor, som timanställd chaufför åt Renova i Göteborg.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Transportarbetarens logga

Transport välkomnar ordningsvaktsutredning

Bevakning. Regeringen vill modernisera och effektivisera regelverket för ordningsvakter. Transports ordförande Tommy Wreeth är positiv till utredningen: – Regelverket är utdaterat och det är dags att ge ordningsvakter bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Rättegång mot man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Rättegång pågår mot den man som åtalats för att ha utsatt ett tidningsbud för kidnappning och tortyrliknande misshandel. ”Jag hade extrem smärta under lång tid”, säger tidningsbudet. Den åtalade erkänner att han har knivskurit honom, men hävdar att det var en ”nödsituation”.

Nya lagar – men inget stärkt skydd för vakter

Bevakning. Poliser, brandmän och ambulanspersonal får förstärkt skydd från årsskiftet. Våld, hot och sabotage mot blåljusanställda ska straffas med långa fängelsestraff. Lagändringen gäller inte ordningsvakter, väktare, skyddsvakter eller andra transportgrupper inom bevakning.

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Mats Gajmark, Petrolia, Loudden

Slutet för oljan på Loudden

Olja. I närmare 90 år har arbetare i blåställ tillverkat smörjoljor på Loudden i Stockholm. Nu är det slut. Oljebolagen sparkas ut och fabriken ska rivas. Planen är att sanera den attraktiva marken och bygga bostäder intill Saltsjön.

Hamnen åtalas för dödsolycka i Oxelösund

Hamn. Oxelösunds Hamn och två chefer på bolaget åtalas för vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Åklagaren anser att de bär ansvaret för en ung hamnarbetares död för snart två år sedan.

Förhandlingar om avskedat skyddsombud avbrutna

Hamn. Södertälje Hamn tar i nuläget inte tillbaka avskedet av skyddsombudet Patrick Hörstam. Fast den centrala förhandlingen är inte avslutad, utan återupptas efter årsskiftet. På ett fackligt möte på torsdagskvällen vittnade anställda om hur bolaget systematiskt trakasserar medlemmar i Transport.

Surrningen bärgad tillbaka till hamnarbetare

Hamn. Transport vann striden – rederiet Unifeeder släpper säkringen av containergods till stuveriarbetarna. Det betyder att surrningsarbetet på fartygen är på väg tillbaka in i hamn.