Ok att facken kollar företag

Kommuner som använder Vita jobb-modellen bryter inte mot konkurrensreglerna. Malmö får grönt ljus för att använda fackliga ombudsmän när kommunen ska försäkra sig om att företag som levererar tjänster har schysta villkor för sina anställda.

– Jag är väldigt glad, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd i Malmö som just tagit emot beslutet från Konkurrensverket. Nu kan vi fortsätta kräva schysta villkor även när färdtjänsten ska upphandlas senare i år.

Så här fungerar Malmös modell av Vita jobb:

När kommunen ska upphandla en tjänst kräver den att företag som lägger anbud ska leva upp till vissa krav som finns i det kollektivtal som gäller för uppdraget.  För att kontrollera att det företag som vunnit en upphandling lever upp till kraven anlitar Malmö kommun företrädare för det fackförbund som har slutit just det kollektivavtalet. En facklig ombudsman blir i praktiken ett slags oavlönad konsult till kommunen.

Och just den delen av modellen har anmälts till Konkurrensverket.

I sitt beslut konstaterar myndigheten att Malmö inte bryter mot upphandlingsreglerna när kommunen anlitar någon från facket för att kolla att företagen sköter sig. Ärendet avskrivs helt enkelt.

– Förhoppningsvis har vi trampat upp en trygg stig för andra kommuner och landsting som vill ställa hårdare krav när de upphandlar tjänster, säger Andreas Schönström. Vi kan fortsätta som vi har börjat, och årets upphandling av färdtjänsten blir den verkliga prövningen av modellen.

Hittills har Malmö använt Vita jobb-modellen vid byggen och därmed samarbetat med Byggnads. Men i år, när det är dags för färdtjänsten, kommer även Transport i Malmö att medverka.

Meningen är att fackets kontrollant ska bidra med sin expertkunskap inom avtalen, men inte agera fackligt utifrån information som de får under kontrollerna.

– De arbetar under en omfattande sekretess, säger Andreas Schönström. De får inte ens berätta för någon på sitt fackförbund om företagen.

– Vi har erbjudit Svenskt Näringsliv att delta i kontrollerna, fortsätter han. Men arbetsgivarna har tackat nej.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.