Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

På bordet låg förslag som väckt hård kritik från fackföreningsrörelsen. Reglerna skulle innebära fortsatt låga löner vid internationella vägtransporter och uppluckrade villkor kring kör- och vilotider. Förslagen föll och ska omförhandlas i EU-parlamentets transportutskott.

Politikerna behandlade dessutom en rapport som mottagits bättre från fackligt håll. I den föreslogs nya cabotageregler. Förslagspaketet behandlades och flera av förslagen i rapporten godkändes. Men eftersom  stora delar inte vann gehör så  skickades också dessa frågor tillbaka till EU-parlamentets transportutskott.

– Det är bara att konstatera att man är väldigt oense och att det är en väldigt het fråga. Vi får inga bättre regler nu, men vi får inga sämre heller. Det betyder att vi får ett utstationeringsdirektiv som inte omfattar transportarbetare. Det är synd att de ska vara värda mindre än andra arbetare, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Europaparlamentarikern Marita Ulvskog (S) var spänd inför omröstningen, men hade en viss förhoppning om att parlamentet skulle nå en uppgörelse om regler som skulle förbättra utländska chaufförers villkor och begränsa cabotagetrafiken.

– Ingen vann och ingen förlorade. Därför valde en majoritet att skicka tillbaka förslagen till utskotten. Frågan kommer att behandlas igen i både transport- och sysselsättningsutskotten. Jag sitter i båda och får verkligen tillbaka i knät, säger Marita Ulvskog.

Under omröstningen gick det att se en tydlig uppdelning mellan öst och väst, men också mellan nord och syd. Parlamentet tog ställning till hundratals förslag innan en majoritet valde att skicka tillbaka allt till utskotten igen.

Till exempel valde parlamentet att med en rösts övervikt säga nej till att yrkeschaufförer har rätt till samma lön för samma arbete på samma plats.

I liggande förslag om kör- och vilotider föreslogs att chaufförer skulle få ligga ute på vägarna i upp till fyra veckor utan att resa hem. Det sa parlamentet nej till, och ändrade till två veckor.

I cabotagerapporten föreslogs obegränsat cabotage i upp till 48 timmar. Parlamentet tog ställning för att den lastbil som genomfört en internationell transport ska få göra obegränsade inrikeskörningar i upp till fem dagar. Med dagens regler får en bil ta tre körningar under sju dagar. Parlamentet sa också att en förare som utför cabotagetransporter ska räknas som utstationerad från dag ett. I Sverige innebär det att arbetarna får rätt till lön och vissa andra villkor i enlighet med Transports kollektivavtal.

Men vad händer nu då?

Utskotten ska förhandla fram nya förslag. Hur lång tid det tar återstår att se. I maj nästa år är det val till EU-parlamentet och det är inte troligt, men fortfarande möjligt, att nya förslag ligger på bordet innan dess. Utskotten kan lyssna på vad parlamentet tagit ställning till. Men det finns fortfarande möjlighet att nå nya kompromisser.

Marita Ulvskog har inte gett upp hoppet om en ny överenskommelse, men medger att det kan bli tufft.

– Omröstningen skickar signaler som visar att det finns områden där skillnaderna blivit mindre och att det finns en möjlighet att åstadkomma något. Frågan måste lösas. Det är en sån orättvisa och sånt slöseri med människor att transportarbete ser ut som det gör inom EU i dag, säger hon.

Magnus Falk tror inte på en snabb lösning.

– Min analys är att sannolikheten att nå en överenskommelse med ministerrådet är mer eller mindre obefintlig nu. Det betyder att man lyfter över ansvaret på det parlament, som väljs i maj nästa år. Efter det kommer en ny EU-kommission, vi vet inte vilka intressen den har, säger Magnus Falk och fortsätter:

– Nu får vi verkligen hoppas att den svenska regeringen fortsätter att jobba med frågan ordentligt, vi kommer inte få någon bättre lag från EU under ett antal år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kongressen kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.