Nytt truck-stop – med koll på bilen?

I september invigs ett nytt truck-stop i Västerås. Om planerna går i lås ska parkeringen kameraövervakas så att chauffören själv kan ha uppsikt över sin lastbil under matrasten. – För chaufförer som kör exempelvis tankbil är det välkommet, säger Anna Ryding, ombudsman på Transport i Västerås.

Bristen på rastplatser är ett stort problem i hela Sverige. I Västerås har kommunen och bilföretaget Arver inlett ett samarbete där målet är att bygga ett truck-stop för yrkestrafiken strax väster om staden.

Enligt planerna ska Arver äga mark och byggnader och kommunen går in som hyresgäst och ansvarar för drift och underhåll.

Rastplatsen får både en allmän uppställningsplats och en inhägnad säkerhetsparkering. I anslutning kommer det att finnas ett servicehus med dusch och toaletter. En tankstation är på gång.

Kommunen jobbar också med en ansökan om kameraövervakning av den allmänna delen. Tommy Daniels är fastighetsansvarig i Arvergruppen:

– Tanken med kamerorna är förstås att öka säkerheten. Senare i höst hoppas vi också ha en restaurang på plats och då är idén att vi ska ha monitorer inne så att chaufförerna hela tiden kan se lastbilen.

Transports ombudsman Anna Ryding är positiv till konceptet:

– Rastplatsen behövs, Västerås är en stor logistikstad. Det som är extra kul är att kommunen kontaktade oss i facket och bad oss medverka med synpunkter.

Kameraövervakning är kontroversiellt. I Örebro invigdes ett stort truck-stop för några år sedan. Där sa länsstyrelsen ja till kameror, men när frågan prövades i domstol blev det till slut nej.

Även i Örebro var tanken att ett privat företag, Engströms, skulle bygga och äga och kommunen ansvara för driften.

– Men kommunen backade hastigt ur, säger Mikael Bertilsson på Transports Örebroavdelning. Det blev fel alltihop och parkeringen blev inte alls vad vi hoppats på.

Vid Örebro truck-stop står mängder av lastbilar där förarna inte har råd med en fika inne på vägkrogen. Mat lagas på gasolkök vid dragbilen eller bak på trailern.

– Det är en uppenbar brandrisk och så vill vi inte ha det i Västerås, säger Tommy Daniels på Arvergruppen. Tanken är att åtminstone avdela ett område där det finns bord och stolar.

När sker invigningen av anläggningen?

– Siktet är ställt på den 16 september, säger Daniels.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.