Nytt truck-stop – med koll på bilen?

I september invigs ett nytt truck-stop i Västerås. Om planerna går i lås ska parkeringen kameraövervakas så att chauffören själv kan ha uppsikt över sin lastbil under matrasten. – För chaufförer som kör exempelvis tankbil är det välkommet, säger Anna Ryding, ombudsman på Transport i Västerås.

Bristen på rastplatser är ett stort problem i hela Sverige. I Västerås har kommunen och bilföretaget Arver inlett ett samarbete där målet är att bygga ett truck-stop för yrkestrafiken strax väster om staden.

Enligt planerna ska Arver äga mark och byggnader och kommunen går in som hyresgäst och ansvarar för drift och underhåll.

Rastplatsen får både en allmän uppställningsplats och en inhägnad säkerhetsparkering. I anslutning kommer det att finnas ett servicehus med dusch och toaletter. En tankstation är på gång.

Kommunen jobbar också med en ansökan om kameraövervakning av den allmänna delen. Tommy Daniels är fastighetsansvarig i Arvergruppen:

– Tanken med kamerorna är förstås att öka säkerheten. Senare i höst hoppas vi också ha en restaurang på plats och då är idén att vi ska ha monitorer inne så att chaufförerna hela tiden kan se lastbilen.

Transports ombudsman Anna Ryding är positiv till konceptet:

– Rastplatsen behövs, Västerås är en stor logistikstad. Det som är extra kul är att kommunen kontaktade oss i facket och bad oss medverka med synpunkter.

Kameraövervakning är kontroversiellt. I Örebro invigdes ett stort truck-stop för några år sedan. Där sa länsstyrelsen ja till kameror, men när frågan prövades i domstol blev det till slut nej.

Även i Örebro var tanken att ett privat företag, Engströms, skulle bygga och äga och kommunen ansvara för driften.

– Men kommunen backade hastigt ur, säger Mikael Bertilsson på Transports Örebroavdelning. Det blev fel alltihop och parkeringen blev inte alls vad vi hoppats på.

Vid Örebro truck-stop står mängder av lastbilar där förarna inte har råd med en fika inne på vägkrogen. Mat lagas på gasolkök vid dragbilen eller bak på trailern.

– Det är en uppenbar brandrisk och så vill vi inte ha det i Västerås, säger Tommy Daniels på Arvergruppen. Tanken är att åtminstone avdela ett område där det finns bord och stolar.

När sker invigningen av anläggningen?

– Siktet är ställt på den 16 september, säger Daniels.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.