Nytt truck-stop – med koll på bilen?

I september invigs ett nytt truck-stop i Västerås. Om planerna går i lås ska parkeringen kameraövervakas så att chauffören själv kan ha uppsikt över sin lastbil under matrasten. – För chaufförer som kör exempelvis tankbil är det välkommet, säger Anna Ryding, ombudsman på Transport i Västerås.

Bristen på rastplatser är ett stort problem i hela Sverige. I Västerås har kommunen och bilföretaget Arver inlett ett samarbete där målet är att bygga ett truck-stop för yrkestrafiken strax väster om staden.

Enligt planerna ska Arver äga mark och byggnader och kommunen går in som hyresgäst och ansvarar för drift och underhåll.

Rastplatsen får både en allmän uppställningsplats och en inhägnad säkerhetsparkering. I anslutning kommer det att finnas ett servicehus med dusch och toaletter. En tankstation är på gång.

Kommunen jobbar också med en ansökan om kameraövervakning av den allmänna delen. Tommy Daniels är fastighetsansvarig i Arvergruppen:

– Tanken med kamerorna är förstås att öka säkerheten. Senare i höst hoppas vi också ha en restaurang på plats och då är idén att vi ska ha monitorer inne så att chaufförerna hela tiden kan se lastbilen.

Transports ombudsman Anna Ryding är positiv till konceptet:

– Rastplatsen behövs, Västerås är en stor logistikstad. Det som är extra kul är att kommunen kontaktade oss i facket och bad oss medverka med synpunkter.

Kameraövervakning är kontroversiellt. I Örebro invigdes ett stort truck-stop för några år sedan. Där sa länsstyrelsen ja till kameror, men när frågan prövades i domstol blev det till slut nej.

Även i Örebro var tanken att ett privat företag, Engströms, skulle bygga och äga och kommunen ansvara för driften.

– Men kommunen backade hastigt ur, säger Mikael Bertilsson på Transports Örebroavdelning. Det blev fel alltihop och parkeringen blev inte alls vad vi hoppats på.

Vid Örebro truck-stop står mängder av lastbilar där förarna inte har råd med en fika inne på vägkrogen. Mat lagas på gasolkök vid dragbilen eller bak på trailern.

– Det är en uppenbar brandrisk och så vill vi inte ha det i Västerås, säger Tommy Daniels på Arvergruppen. Tanken är att åtminstone avdela ett område där det finns bord och stolar.

När sker invigningen av anläggningen?

– Siktet är ställt på den 16 september, säger Daniels.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.