Nytt truck-stop – med koll på bilen?

I september invigs ett nytt truck-stop i Västerås. Om planerna går i lås ska parkeringen kameraövervakas så att chauffören själv kan ha uppsikt över sin lastbil under matrasten. – För chaufförer som kör exempelvis tankbil är det välkommet, säger Anna Ryding, ombudsman på Transport i Västerås.

Bristen på rastplatser är ett stort problem i hela Sverige. I Västerås har kommunen och bilföretaget Arver inlett ett samarbete där målet är att bygga ett truck-stop för yrkestrafiken strax väster om staden.

Enligt planerna ska Arver äga mark och byggnader och kommunen går in som hyresgäst och ansvarar för drift och underhåll.

Rastplatsen får både en allmän uppställningsplats och en inhägnad säkerhetsparkering. I anslutning kommer det att finnas ett servicehus med dusch och toaletter. En tankstation är på gång.

Kommunen jobbar också med en ansökan om kameraövervakning av den allmänna delen. Tommy Daniels är fastighetsansvarig i Arvergruppen:

– Tanken med kamerorna är förstås att öka säkerheten. Senare i höst hoppas vi också ha en restaurang på plats och då är idén att vi ska ha monitorer inne så att chaufförerna hela tiden kan se lastbilen.

Transports ombudsman Anna Ryding är positiv till konceptet:

– Rastplatsen behövs, Västerås är en stor logistikstad. Det som är extra kul är att kommunen kontaktade oss i facket och bad oss medverka med synpunkter.

Kameraövervakning är kontroversiellt. I Örebro invigdes ett stort truck-stop för några år sedan. Där sa länsstyrelsen ja till kameror, men när frågan prövades i domstol blev det till slut nej.

Även i Örebro var tanken att ett privat företag, Engströms, skulle bygga och äga och kommunen ansvara för driften.

– Men kommunen backade hastigt ur, säger Mikael Bertilsson på Transports Örebroavdelning. Det blev fel alltihop och parkeringen blev inte alls vad vi hoppats på.

Vid Örebro truck-stop står mängder av lastbilar där förarna inte har råd med en fika inne på vägkrogen. Mat lagas på gasolkök vid dragbilen eller bak på trailern.

– Det är en uppenbar brandrisk och så vill vi inte ha det i Västerås, säger Tommy Daniels på Arvergruppen. Tanken är att åtminstone avdela ett område där det finns bord och stolar.

När sker invigningen av anläggningen?

– Siktet är ställt på den 16 september, säger Daniels.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?