Taxichaufförer protestera mot dåliga villkor.
Close
Bilden är tagen i Stockholm när hundratals förare och åkare tidigare i år samlades för att protestera mot dåliga villkor.
Close

Nytt taxiavtal sätter punkt för lång avtalsrörelse

Efter segdragna förhandlingar tecknade Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund i dag, torsdag, ett nytt avtal för taxiförarna. Uppgörelsen är ettårig och ger 2,2 procent i höjning på alla lönekomponenter, inklusive garantilönen för chaufförer som kör på rakt ackord.

– Vi enades också om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över möjligheten att skapa ett separat avtal för färdtjänsten. I och med detta avtal är vår avtalsrörelse avslutad. Det känns bra, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Taxiförarna är Transports verkliga sorgebarn. Tusentals chaufförer jobbar utan kollektivavtal och försäkringsskydd. Det fackliga engagemanget är lågt, inte så konstigt kanske när många av de lågavlönade förare har en snittarbetstid på 60–70 timmar i veckan, påminner Lars Lindgren:

– Situationen har inte blivit bättre av att Arbetsförmedlingarna pumpar in nystartsjobbare och lönebidragare i en bransch som redan är utsatt för hård lönedumpning.

De chaufförer som valt att organisera sig har länge hoppats på en förändring. Men fackliga stridsåtgärder blir i praktiken verkningslösa när mängder av enbilsåkare och oorganiserade taxiförare ändå fortsätter köra.

Transport inledde förhandlingarna om ett nytt avtal redan i juni. Arbetsgivarna ansåg då att lönsamheten i branschen är så dålig att företagen inte kunde klara de lönehöjningar som andra yrkesgrupper fått – alltså 2,2 procent.

Under hösten har parterna malt vidare och resultatet blev till slut ett tolv månader långt avtal som gäller retroaktivt från 1 juli 2016 till 30 juni 2017. (Den retroaktiva lönen ska vara utbetald senast den 31 december.)

Uppgörelsen innebär:

  • Ny veckolön i Stockholm blir 3 659:19 kronor. I övriga Sverige blir den 3 653:54 kronor. Vid sidan av själva veckolönen har förarna extra betalt för körda kilometer och taxameterpåslag. De komponenterna höjs också med 2,2 procent, liksom ob och andra ersättningar.
  • Förare som kör på så kallad procentlön (procent på inkörda pengar) får inte automatiskt mer i plånboken. Men den garantilön som finns i avtalet höjs med 2,2 procent och blir 19 151 kronor i Storstockholm och 18 429 kronor i övriga landet.

Garantin ska räknas på normal månadsarbetstid, i regel 166,4 timmar. Jobbar man fler timmar än så – vilket många förare gör – ska garantilönen vara 115:09 kronor per arbetad timme i Stockholm och 110:75 kronor i resten av landet.

Procentlönen var ursprungligen tänkt som grädde på moset för flitiga chaufförer som tog många kunder. Garantin skulle vara ett skydd under tillfälliga dippar.

I verkligheten har den låga garantilönen blivit ett sätt att kontinuerligt avlöna färdtjänstförare – en grupp som har minimal möjlighet att påverka ”inkörda pengar” under arbetspasset. Transport har länge försökt förmå arbetsgivarna att gå med på att skapa ett separat avtal för färdtjänst och andra samhällsbetalda körningar.

– Vi nådde inte ända fram nu heller. Men vi fick ändå till en arbetsgrupp som ska jobba med frågan till nästa avtalsrörelse, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Han pustar nu ut, innan nästa stora avtalsmatch rullar i gång om bara några månader:

– Jag tycker att vi lyckats väl. Vi har fått 2,2 procent till alla yrkesgrupper och många låginkomsttagare har fått betydligt mer. På flera områden, bland annat bensinstation och terminal, fick vi igenom förändringar som kan ge åtskilliga tusenlappar extra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

ETC startar taxi och budkörning – utan tillstånd

Taxi. ETC är en känd tidningskoncern med vänsterprägel. Nu startar ETC taxi- och budkörning med en Tesla elbil som ska gå i en slinga runt Mälaren till Göteborg. Fast bilen är varken registrerad för taxi- eller godstrafik, uppger Transportstyrelsen.

Taxihållplatsen vid Centralstationen

Regeringen öppnar för ny taximodell

Taxi. Två sorters taxi – med och utan taxameter i bilen. Regeringen föreslår en ny kategori taxibilar för att möta tekniken med appar och förskottsbetalning.

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.