Taxiförare, Stockholm.
Close
Många av Stockholms taxiförare kör på rakt ackord. I kollektivavtalet finns en garantilön, men den är låg och tillämpas sällan.
Close

Nytt avtal på gång för taxiförarna

Den 30 juni löper taxiförarnas kollektivavtal ut. I dag, tisdag, startade förhandlingarna om en ny uppgörelse. – Även den här gången lyfter vi frågan om en fast månadslön för chaufförerna. Många kör ju på rakt ackord, procentlön, säger ombudsman Lars Mikaelsson.

Taxiförarna arbetsvillkor är omdebatterade. Just nu kan man se dokumentärfilmen Taxiklubben på Aftonbladets hemsida. Den ger en unik blick i en bransch där arbetsveckor på 60-65 timmar och timlöner ner mot 95–100 kronor blivit legio.

På förmiddagen träffades Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) för en första trevare. Arbetsgivarnas utgångspunkt är att branschen brottas med dålig lönsamhet och att utrymmet för lönehöjningar är minimalt. Facket vill att taxi blir en näring som andra – med reglerade arbetstider och en fast månadslön som det går att leva på.

I Transports förhandlingsdelegation vittnade ombuden om kaotiska arbetsförhållandena. På vissa håll tillämpar arbetsgivare med kollektivavtal fortfarande passningstjänst – en konstruktion som togs bort ur avtalet för flera år sedan. Det innebär att förarna har jour hemma och måste rycka in på kort varsel. Lön utgår bara om det kommer körningar.

Karin Peterson, ombudsman i Transports Göteborgsavdelning, påpekar att taxibranschen åtminstone ger näring åt folkhumorn:

– Ett stående skämt när någon hoppar som taxiförare och börjar jobba med något annat är: ”Jaså, ska du gå ner på halvtid!!”

Förhandlingarna fortsätter i morgon och nya förhandlingsdagar är utsatta till den 29 och 30 juni. Taxi och flyget är de avtalsområden som återstår innan Transport har gått i mål i årets stora lönerörelse.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?