Taxiförare, Stockholm.
Close
Många av Stockholms taxiförare kör på rakt ackord. I kollektivavtalet finns en garantilön, men den är låg och tillämpas sällan.
Close

Nytt avtal på gång för taxiförarna

Den 30 juni löper taxiförarnas kollektivavtal ut. I dag, tisdag, startade förhandlingarna om en ny uppgörelse. – Även den här gången lyfter vi frågan om en fast månadslön för chaufförerna. Många kör ju på rakt ackord, procentlön, säger ombudsman Lars Mikaelsson.

Taxiförarna arbetsvillkor är omdebatterade. Just nu kan man se dokumentärfilmen Taxiklubben på Aftonbladets hemsida. Den ger en unik blick i en bransch där arbetsveckor på 60-65 timmar och timlöner ner mot 95–100 kronor blivit legio.

På förmiddagen träffades Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) för en första trevare. Arbetsgivarnas utgångspunkt är att branschen brottas med dålig lönsamhet och att utrymmet för lönehöjningar är minimalt. Facket vill att taxi blir en näring som andra – med reglerade arbetstider och en fast månadslön som det går att leva på.

I Transports förhandlingsdelegation vittnade ombuden om kaotiska arbetsförhållandena. På vissa håll tillämpar arbetsgivare med kollektivavtal fortfarande passningstjänst – en konstruktion som togs bort ur avtalet för flera år sedan. Det innebär att förarna har jour hemma och måste rycka in på kort varsel. Lön utgår bara om det kommer körningar.

Karin Peterson, ombudsman i Transports Göteborgsavdelning, påpekar att taxibranschen åtminstone ger näring åt folkhumorn:

– Ett stående skämt när någon hoppar som taxiförare och börjar jobba med något annat är: ”Jaså, ska du gå ner på halvtid!!”

Förhandlingarna fortsätter i morgon och nya förhandlingsdagar är utsatta till den 29 och 30 juni. Taxi och flyget är de avtalsområden som återstår innan Transport har gått i mål i årets stora lönerörelse.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.