Avtalsrörelsen

Nytt avtal för taxiförarna – mot en sundare bransch

Taxi. Efter månader av förhandlingar har taxichaufförerna fått ett nytt avtal. – Uppgörelsen är ett genombrott. Taxiförare som kör renodlad färdtjänst och andra samhällsbetalda resor ska ha fast månadslön, inte ackord, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Vid 16-tiden på fredagseftermiddagen skrev Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund under ett treårigt föraravtal.

Uppgörelsen är historisk. Under många år har Transport slagits för att få bort regler som gjort att förarna tvingats köra gamla, sjuka, skolbarn och funktionshindrade på rakt ackord, så kallad procentlön.

– Nu har vi tagit ett första steg mot en rejäl förbättring av villkoren i branschen, säger Tommy Wreeth. Alla de tusentals förare som uteslutande kör upphandlad trafik, och som har minst två år i yrket, ska ha minst 23 239 kronor i fast månadslön. Tidigare har många tvingats jobba på löner ned mot 19 000 kronor.

Det finns ett par hakar. Regeln om fast månadslön börjar gälla den 1 december 2017 och omfattar bara kommunala upphandlingar som påbörjats efter detta datum.

Skälet är att bolagen inte ska tvingas betala ut en väsentligt högre lön än den som gällde när man la anbud och skrev kontrakt på samhällsbetald trafik.

Ett krux kan uppstå för chaufförer som kör färdtjänst både på gamla och nya kommunala kontrakt, samtidigt. Då gäller inte automatiskt kravet på att arbetsgivaren måste betala månadslön.

– Målet, säger Tommy Wreeth, är att fler och fler chaufförer ska få fast månadslön ju längre avtalet löper. Förhoppningen är också att fler chaufförer organiserar sig och säger nej till procentlön.

– Procentlönen förutsätter faktiskt att företag och chaufförer är överens, ifall den löneformen ska tillämpas. Så har det inte fungerat i praktiken. Det är företagen som ensidigt infört det raka ackordet.

Det nya föraravtalet innehåller flera andra förbättringar. En handlar om lönebeskeden. Två nya skrivningar är viktiga att komma ihåg:

  • Av lönebeskedet ska det framgå all arbetad tid och frånvaro, samt betalda, obetalda och sparade semesterdagar.
  • Vid avlöning med procent på det inkörda beloppet ska även inkört lönegrundande belopp redovisas.

Transports förhandlare Lars Mikaelsson säger:

– Under årens lopp har vi haft många tvister om arbetad tid och inloggad tid, enligt taxametern. Nu kan vi hänvisa till lönebeskedet.

Förbundsordförande Tommy Wreeth konstaterar att det krävdes många förhandlingsdagar och bitvis hårda duster innan uppgörelsen kunde skrivas under:

– Föraravtalet har varit det mest komplicerade att ro i land i avtalsrörelsen. Tonläget vid förhandlingsbordet har varit både högt och lågt. Men jag vill ändå ge arbetsgivarna en eloge. De har också velat ha en förändring som på sikt kan ge taxiföraryrket högre status.

Fakta om avtalet

Uppgörelsen gäller i tre år – från den 1 juli 2017 till den 30 juni 2020.

Retroaktiv lön från den 1 juli ska betalas ut senaste den 31 december 2017.

– Det är viktigt att medlemmar som slutat köra taxi eller bytt arbetsgivare under sensommaren eller hösten anmäler det till företaget senast den 30 november, annars går man miste om den retroaktiva lönen, påminner Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Chaufförer som kör på procentlön har rätt till en minsta garantilön, om intäkterna är skrala. Garantibeloppen höjs med totalt 6,5 procent under avtalsperioden. Höjningar sker i tre steg – först med 2,2 procent, sedan 2,0 procent och sista året med 2,3 procent.

För chaufförer som har rätt till fast månadslön enligt de nya bestämmelserna gäller:

Begynnelselön

  • från den 1 december 2017: minst 22 758 kronor
  • från den 1 juli 2018: minst 23 249 kronor
  • från den 1 juli 2019: minst 23 824 kronor

Lön för chaufförer med minst två år i yrket:

  • från den 1 december 2017: minst 23 239 kronor
  • från den 1 juli 2018: minst 23 730 kronor
  • från den 1 juli 2019: minst 24 305 kronor

Förare med månadslön har rätt till ob- och övertidsersättning. De tilläggen höjs också med 6,5 procent under de tre år som avtalet löper.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. jonas hellmer:
    11 januari, 2018

    skandal att ba och transport inte kan svara på vad timpenningen blir för timavlönade chaufförer.

  2. Lena Blomquist, red:
    30 oktober, 2017

    I morgon skriver vi mer om avtalet. Då blir detaljer och kommentarer.

  3. Torgny Vikström:
    29 oktober, 2017

    Gäller arbetstidsförkortning vid planerad och återkommande helgtjänstgöring?

  4. Søren H. Nicolaisen. TiD:
    29 oktober, 2017

    Det arbejder vi også for i Danmark. BRAVO Sverige!

  5. Mikke Lillman:
    29 oktober, 2017

    Låter för bra för att vara sant. Men jag hoppas verkligen. Man ska inte köra folk på ackord.

  6. Thorleif:
    28 oktober, 2017

    Övriga taxi chaufförer som kör blandade körningar vad gäller där.

  7. Stefan C:
    28 oktober, 2017

    Låter mycket bra. Skulle vi haft på min tid så har man sluppit å jaga livet ur sig på provisionkörningar och fått ett drägligare liv.

  8. Roger mattsson:
    27 oktober, 2017

    Äntligen börjar det likna ett avtal. Nu är det bara obligatoriska rasten efter 5tim.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Transportarbetarens logga

Fler kollektivavtal förlängda

Avtalsrörelsen. Stora grupper inom Transport arbetar redan på avtal som egentligen löpt ut. För andra kommer nuvarande kollektivavtal att förlängas och gälla till årets sista dag. Förhandlingarna har flyttat fram till hösten.

Tommy Wreeth

Vi har tagit vår del av ansvaret

Ordförandeord. Vi fortsätter att arbeta oss igenom den största samhällskris vi sett i modern tid. Många av våra branscher drabbas hårt.

Corona.

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Corona

Här pratar Transport med film

Facket. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. I går hade Transports avdelning i mellersta Norrland filmpremiär.

I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.