Avtalsrörelsen

Nytt avtal för taxiförarna – mot en sundare bransch

Taxi. Efter månader av förhandlingar har taxichaufförerna fått ett nytt avtal. – Uppgörelsen är ett genombrott. Taxiförare som kör renodlad färdtjänst och andra samhällsbetalda resor ska ha fast månadslön, inte ackord, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Vid 16-tiden på fredagseftermiddagen skrev Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund under ett treårigt föraravtal.

Uppgörelsen är historisk. Under många år har Transport slagits för att få bort regler som gjort att förarna tvingats köra gamla, sjuka, skolbarn och funktionshindrade på rakt ackord, så kallad procentlön.

– Nu har vi tagit ett första steg mot en rejäl förbättring av villkoren i branschen, säger Tommy Wreeth. Alla de tusentals förare som uteslutande kör upphandlad trafik, och som har minst två år i yrket, ska ha minst 23 239 kronor i fast månadslön. Tidigare har många tvingats jobba på löner ned mot 19 000 kronor.

Det finns ett par hakar. Regeln om fast månadslön börjar gälla den 1 december 2017 och omfattar bara kommunala upphandlingar som påbörjats efter detta datum.

Skälet är att bolagen inte ska tvingas betala ut en väsentligt högre lön än den som gällde när man la anbud och skrev kontrakt på samhällsbetald trafik.

Ett krux kan uppstå för chaufförer som kör färdtjänst både på gamla och nya kommunala kontrakt, samtidigt. Då gäller inte automatiskt kravet på att arbetsgivaren måste betala månadslön.

– Målet, säger Tommy Wreeth, är att fler och fler chaufförer ska få fast månadslön ju längre avtalet löper. Förhoppningen är också att fler chaufförer organiserar sig och säger nej till procentlön.

– Procentlönen förutsätter faktiskt att företag och chaufförer är överens, ifall den löneformen ska tillämpas. Så har det inte fungerat i praktiken. Det är företagen som ensidigt infört det raka ackordet.

Det nya föraravtalet innehåller flera andra förbättringar. En handlar om lönebeskeden. Två nya skrivningar är viktiga att komma ihåg:

  • Av lönebeskedet ska det framgå all arbetad tid och frånvaro, samt betalda, obetalda och sparade semesterdagar.
  • Vid avlöning med procent på det inkörda beloppet ska även inkört lönegrundande belopp redovisas.

Transports förhandlare Lars Mikaelsson säger:

– Under årens lopp har vi haft många tvister om arbetad tid och inloggad tid, enligt taxametern. Nu kan vi hänvisa till lönebeskedet.

Förbundsordförande Tommy Wreeth konstaterar att det krävdes många förhandlingsdagar och bitvis hårda duster innan uppgörelsen kunde skrivas under:

– Föraravtalet har varit det mest komplicerade att ro i land i avtalsrörelsen. Tonläget vid förhandlingsbordet har varit både högt och lågt. Men jag vill ändå ge arbetsgivarna en eloge. De har också velat ha en förändring som på sikt kan ge taxiföraryrket högre status.

Fakta om avtalet

Uppgörelsen gäller i tre år – från den 1 juli 2017 till den 30 juni 2020.

Retroaktiv lön från den 1 juli ska betalas ut senaste den 31 december 2017.

– Det är viktigt att medlemmar som slutat köra taxi eller bytt arbetsgivare under sensommaren eller hösten anmäler det till företaget senast den 30 november, annars går man miste om den retroaktiva lönen, påminner Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Chaufförer som kör på procentlön har rätt till en minsta garantilön, om intäkterna är skrala. Garantibeloppen höjs med totalt 6,5 procent under avtalsperioden. Höjningar sker i tre steg – först med 2,2 procent, sedan 2,0 procent och sista året med 2,3 procent.

För chaufförer som har rätt till fast månadslön enligt de nya bestämmelserna gäller:

Begynnelselön

  • från den 1 december 2017: minst 22 758 kronor
  • från den 1 juli 2018: minst 23 249 kronor
  • från den 1 juli 2019: minst 23 824 kronor

Lön för chaufförer med minst två år i yrket:

  • från den 1 december 2017: minst 23 239 kronor
  • från den 1 juli 2018: minst 23 730 kronor
  • från den 1 juli 2019: minst 24 305 kronor

Förare med månadslön har rätt till ob- och övertidsersättning. De tilläggen höjs också med 6,5 procent under de tre år som avtalet löper.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    30 oktober, 2017

    I morgon skriver vi mer om avtalet. Då blir detaljer och kommentarer.

  2. Torgny Vikström:
    29 oktober, 2017

    Gäller arbetstidsförkortning vid planerad och återkommande helgtjänstgöring?

  3. Søren H. Nicolaisen. TiD:
    29 oktober, 2017

    Det arbejder vi også for i Danmark. BRAVO Sverige!

  4. Mikke Lillman:
    29 oktober, 2017

    Låter för bra för att vara sant. Men jag hoppas verkligen. Man ska inte köra folk på ackord.

  5. Thorleif:
    28 oktober, 2017

    Övriga taxi chaufförer som kör blandade körningar vad gäller där.

  6. Stefan C:
    28 oktober, 2017

    Låter mycket bra. Skulle vi haft på min tid så har man sluppit å jaga livet ur sig på provisionkörningar och fått ett drägligare liv.

  7. Roger mattsson:
    27 oktober, 2017

    Äntligen börjar det likna ett avtal. Nu är det bara obligatoriska rasten efter 5tim.

Lästips:

Färdtjänstförare Keolis Jönköping.

”Ett steg i rätt riktning för färdtjänstförare”

Taxi. – Det här är ett steg i rätt riktning för att få till ett eget färdtjänstavtal. Så kommenterar färdtjänstchaufförerna Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg det nya taxiförararavtalet.

Värt att veta om nya taxiavtalet

Taxi. Det nya avtalet för taxiförare väcker många frågor. Precis som tidigare öppnar uppgörelsen för olika avlöningsformer. På företag som saknar avtal är lönesättningen dessutom fri. Fast här kan skärpta krav i kommunala upphandlingar ändå få stor betydelse för chaufförerna.

Transportarbetarens logga

Genmäle: Anklagelserna i Transportarbetaren är grundlösa

Färdtjänst. Med anledning av den artikel som ni publicerat om det företag som jag driver, K-holm vård och omsorg AB, och de påståenden om vår verksamhet som ni gör, vill jag säga följande:

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?