Avtalsrörelsen

Nytt avtal för taxiförarna – mot en sundare bransch

Taxi. Efter månader av förhandlingar har taxichaufförerna fått ett nytt avtal. – Uppgörelsen är ett genombrott. Taxiförare som kör renodlad färdtjänst och andra samhällsbetalda resor ska ha fast månadslön, inte ackord, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Vid 16-tiden på fredagseftermiddagen skrev Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund under ett treårigt föraravtal.

Uppgörelsen är historisk. Under många år har Transport slagits för att få bort regler som gjort att förarna tvingats köra gamla, sjuka, skolbarn och funktionshindrade på rakt ackord, så kallad procentlön.

– Nu har vi tagit ett första steg mot en rejäl förbättring av villkoren i branschen, säger Tommy Wreeth. Alla de tusentals förare som uteslutande kör upphandlad trafik, och som har minst två år i yrket, ska ha minst 23 239 kronor i fast månadslön. Tidigare har många tvingats jobba på löner ned mot 19 000 kronor.

Det finns ett par hakar. Regeln om fast månadslön börjar gälla den 1 december 2017 och omfattar bara kommunala upphandlingar som påbörjats efter detta datum.

Skälet är att bolagen inte ska tvingas betala ut en väsentligt högre lön än den som gällde när man la anbud och skrev kontrakt på samhällsbetald trafik.

Ett krux kan uppstå för chaufförer som kör färdtjänst både på gamla och nya kommunala kontrakt, samtidigt. Då gäller inte automatiskt kravet på att arbetsgivaren måste betala månadslön.

– Målet, säger Tommy Wreeth, är att fler och fler chaufförer ska få fast månadslön ju längre avtalet löper. Förhoppningen är också att fler chaufförer organiserar sig och säger nej till procentlön.

– Procentlönen förutsätter faktiskt att företag och chaufförer är överens, ifall den löneformen ska tillämpas. Så har det inte fungerat i praktiken. Det är företagen som ensidigt infört det raka ackordet.

Det nya föraravtalet innehåller flera andra förbättringar. En handlar om lönebeskeden. Två nya skrivningar är viktiga att komma ihåg:

  • Av lönebeskedet ska det framgå all arbetad tid och frånvaro, samt betalda, obetalda och sparade semesterdagar.
  • Vid avlöning med procent på det inkörda beloppet ska även inkört lönegrundande belopp redovisas.

Transports förhandlare Lars Mikaelsson säger:

– Under årens lopp har vi haft många tvister om arbetad tid och inloggad tid, enligt taxametern. Nu kan vi hänvisa till lönebeskedet.

Förbundsordförande Tommy Wreeth konstaterar att det krävdes många förhandlingsdagar och bitvis hårda duster innan uppgörelsen kunde skrivas under:

– Föraravtalet har varit det mest komplicerade att ro i land i avtalsrörelsen. Tonläget vid förhandlingsbordet har varit både högt och lågt. Men jag vill ändå ge arbetsgivarna en eloge. De har också velat ha en förändring som på sikt kan ge taxiföraryrket högre status.

Fakta om avtalet

Uppgörelsen gäller i tre år – från den 1 juli 2017 till den 30 juni 2020.

Retroaktiv lön från den 1 juli ska betalas ut senaste den 31 december 2017.

– Det är viktigt att medlemmar som slutat köra taxi eller bytt arbetsgivare under sensommaren eller hösten anmäler det till företaget senast den 30 november, annars går man miste om den retroaktiva lönen, påminner Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Chaufförer som kör på procentlön har rätt till en minsta garantilön, om intäkterna är skrala. Garantibeloppen höjs med totalt 6,5 procent under avtalsperioden. Höjningar sker i tre steg – först med 2,2 procent, sedan 2,0 procent och sista året med 2,3 procent.

För chaufförer som har rätt till fast månadslön enligt de nya bestämmelserna gäller:

Begynnelselön

  • från den 1 december 2017: minst 22 758 kronor
  • från den 1 juli 2018: minst 23 249 kronor
  • från den 1 juli 2019: minst 23 824 kronor

Lön för chaufförer med minst två år i yrket:

  • från den 1 december 2017: minst 23 239 kronor
  • från den 1 juli 2018: minst 23 730 kronor
  • från den 1 juli 2019: minst 24 305 kronor

Förare med månadslön har rätt till ob- och övertidsersättning. De tilläggen höjs också med 6,5 procent under de tre år som avtalet löper.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. jonas hellmer:
    11 januari, 2018

    skandal att ba och transport inte kan svara på vad timpenningen blir för timavlönade chaufförer.

  2. Lena Blomquist, red:
    30 oktober, 2017

    I morgon skriver vi mer om avtalet. Då blir detaljer och kommentarer.

  3. Torgny Vikström:
    29 oktober, 2017

    Gäller arbetstidsförkortning vid planerad och återkommande helgtjänstgöring?

  4. Søren H. Nicolaisen. TiD:
    29 oktober, 2017

    Det arbejder vi også for i Danmark. BRAVO Sverige!

  5. Mikke Lillman:
    29 oktober, 2017

    Låter för bra för att vara sant. Men jag hoppas verkligen. Man ska inte köra folk på ackord.

  6. Thorleif:
    28 oktober, 2017

    Övriga taxi chaufförer som kör blandade körningar vad gäller där.

  7. Stefan C:
    28 oktober, 2017

    Låter mycket bra. Skulle vi haft på min tid så har man sluppit å jaga livet ur sig på provisionkörningar och fått ett drägligare liv.

  8. Roger mattsson:
    27 oktober, 2017

    Äntligen börjar det likna ett avtal. Nu är det bara obligatoriska rasten efter 5tim.

Lästips:

Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Bevakning. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Transportarbetarens logga

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.