Nytt avtal för däckjobbare följer märket

Anställda på gummiverkstäderna fick ett nytt löneavtal vid lunchtid i dag, onsdag. Uppgörelsen gäller i ett år och ger 2,2 procent. Det innebär 591-592 kronor mer i månaden för alla som har mer än ett år i yrket.

– Vi började förhandla i går och kom till slut överens om löptid och pengar. Länge kom vi inte. Arbetsgivarna ville gärna luckra upp arbetstidsreglerna. Men det känns inte lockande. Ur facklig synvinkel är reglerna bra som de är, säger Transports ombudsman och förhandlare Magnus Larsson.

Jobbet på däckverkstäderna har två högintensiva perioder, vår och höst, när alla bilägare vill skifta hjul samtidigt. Då blir det också mycket övertid som ger extrapengar till de anställda.

– Arbetsgivarna vill ha större flexibilitet och möjlighet att säsongsanpassa arbetstiderna. Då skulle de komma billigare undan. På vår kravlista finns arbetstidsförkortning, men där fick vi å andra sidan inget gehör, säger Magnus Larsson.

Avtalet som tecknats mellan Transport och Motorbranschens arbetsgivareförbund innebär i korthet:

  • Gäller från den 1 april 2016 till den 31 mars 2017.
  • Lönerna höjs enligt följande:

– Minst sex år i yrket:     592 kronor

– Minst fyra år i yrket:    591 kronor

– Minst tre år i yrket:      591 kronor

– Minst två år i yrket:      591 kronor

– Minst ett år i yrket:      591 kronor

– Unga som fyllt 17 år:   378 kronor.

Nästa löneklass, fyllda 18 år, får ingen höjning alls i årets avtalsrörelse.

Magnus Larsson säger:

– I förra avtalsrörelsen ökade vi avstånden lite grand i lönestegen. Nu gjorde vi samma sak. Fast man ska komma ihåg att ingångslönen ändå är bra. Den som fyllt 18 år får 23 228 kronor redan från start.

För en anställd med sex år i yrket blir den nya månadslönen 25 771 kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.