Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Säkring av gods är en viktig uppgift på båtar – oavsett om de fraktar containrar, trailers eller lösa virkespaket.

Vem som ska göra jobbet var länge en stridsfråga. Det är sjömännen ombord, ansåg många rederier. Nej, sa facken som menade att sjömännen behöver vila och ledig tid under hamnuppehållen.

På papperet segrade den fackliga linjen och ansvaret reglerades i ett avtal mellan det globala transportfacket, ITF, och redarna.

– Fast avtalet var luddigt och det fick aldrig ordentligt genomslag, säger Peter Lövkvist, som själv ingått i den delegation som tog upp nya förhandlingar med redarnas internationella förhandlingsorganisation, JNG.

Resultatet blev ett nytt avtal i februari 2018, med en starkare skrivning.

Det är nu klart att lastsäkringen ska utföras av stuveriarbetare. Fast i delar av världen, bland annat Norden, fick parterna en frist fram till den 1 januari 2020 innan avtalet börjar gälla.

– Det var för att vissa rederier är bundna av avtal som reglerade surrningsansvaret, förtydligar Peter Lövkvist.

Transport startar nu en uppsökande verksamhet i hamnarna. Syftet är förmå stuveribolagen och hamnarbetarna att kräva sin rätt till surrningsarbetet.

– Ännu vet vi riktigt inte hur våra krav kommer att bemötas. Hittills har vi fått en del positiva reaktioner när vi argumenterar för att ta tillbaka surrningsjobben. När avtalet var klart för två år sedan gjorde vi också en informationssatsning. Då var intresset ganska ljumt, säger Peter Lövkvist.

Han anser att avtalet borde innebära en win-win-situation för hamnarna. Stuveriarbetarna får ökad sysselsättning och stuveribolagen kan ta betalt av rederierna för surrningstjänsterna.

Hur mycket av lastsäkringen utförs i dag av sjömän, i stället för av hamnarbetare som det var tänkt?

Peter Lövkvist säger:

– Det finns hamnar, exempelvis APM-terminals i Göteborg, där hamnarbetarna utför arbetet på stora båtar. Men på mindre är det oftast sjömän. Majoriteten av surrningsarbetet utförs tyvärr inte av hamnarbetare.

Vid sidan av lobbyarbetet i hamnarna skickar Transport sex personer på kurs i Antwerpen. De ska utbildas till instruktörer i godssäkring.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Danskägt bolag tar över Lysekils hamn

Hamn. Det danska företaget SDK Shipping tar över driften av Lysekils hamn. Bolaget driver redan nu verksamhet i hamnen. – Jag tror faktiskt att det bli bra. Kommunen har inte velat satsa på hamnen, säger Patrik Östbjerg, ombudsman på Transport.

Därför säger Transport nej till dubbla avtal i hamnarna

Hamn. Sex dagar av varslade strejker och lockouter. På konfliktens tredje dag har Transports avtalssekreterare Peter Winstén svårt att se en lösning: – Inte ens Hamnarbetarförbundet tycker i grunden att det är bra med dubbla fack och dubbla kollektivavtal i hamnarna.

Transportarbetarens logga

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.