Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Säkring av gods är en viktig uppgift på båtar – oavsett om de fraktar containrar, trailers eller lösa virkespaket.

Vem som ska göra jobbet var länge en stridsfråga. Det är sjömännen ombord, ansåg många rederier. Nej, sa facken som menade att sjömännen behöver vila och ledig tid under hamnuppehållen.

På papperet segrade den fackliga linjen och ansvaret reglerades i ett avtal mellan det globala transportfacket, ITF, och redarna.

– Fast avtalet var luddigt och det fick aldrig ordentligt genomslag, säger Peter Lövkvist, som själv ingått i den delegation som tog upp nya förhandlingar med redarnas internationella förhandlingsorganisation, JNG.

Resultatet blev ett nytt avtal i februari 2018, med en starkare skrivning.

Det är nu klart att lastsäkringen ska utföras av stuveriarbetare. Fast i delar av världen, bland annat Norden, fick parterna en frist fram till den 1 januari 2020 innan avtalet börjar gälla.

– Det var för att vissa rederier är bundna av avtal som reglerade surrningsansvaret, förtydligar Peter Lövkvist.

Transport startar nu en uppsökande verksamhet i hamnarna. Syftet är förmå stuveribolagen och hamnarbetarna att kräva sin rätt till surrningsarbetet.

– Ännu vet vi riktigt inte hur våra krav kommer att bemötas. Hittills har vi fått en del positiva reaktioner när vi argumenterar för att ta tillbaka surrningsjobben. När avtalet var klart för två år sedan gjorde vi också en informationssatsning. Då var intresset ganska ljumt, säger Peter Lövkvist.

Han anser att avtalet borde innebära en win-win-situation för hamnarna. Stuveriarbetarna får ökad sysselsättning och stuveribolagen kan ta betalt av rederierna för surrningstjänsterna.

Hur mycket av lastsäkringen utförs i dag av sjömän, i stället för av hamnarbetare som det var tänkt?

Peter Lövkvist säger:

– Det finns hamnar, exempelvis APM-terminals i Göteborg, där hamnarbetarna utför arbetet på stora båtar. Men på mindre är det oftast sjömän. Majoriteten av surrningsarbetet utförs tyvärr inte av hamnarbetare.

Vid sidan av lobbyarbetet i hamnarna skickar Transport sex personer på kurs i Antwerpen. De ska utbildas till instruktörer i godssäkring.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Hamnen åtalas för dödsolycka i Oxelösund

Hamn. Oxelösunds Hamn och två chefer på bolaget åtalas för vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Åklagaren anser att de bär ansvaret för en ung hamnarbetares död för snart två år sedan.

Transportarbetarens logga

Danskägt bolag tar över Lysekils hamn

Hamn. Det danska företaget SDK Shipping tar över driften av Lysekils hamn. Bolaget driver redan nu verksamhet i hamnen. – Jag tror faktiskt att det bli bra. Kommunen har inte velat satsa på hamnen, säger Patrik Östbjerg, ombudsman på Transport.

Därför säger Transport nej till dubbla avtal i hamnarna

Hamn. Sex dagar av varslade strejker och lockouter. På konfliktens tredje dag har Transports avtalssekreterare Peter Winstén svårt att se en lösning: – Inte ens Hamnarbetarförbundet tycker i grunden att det är bra med dubbla fack och dubbla kollektivavtal i hamnarna.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.