Organisering

Nye Transportbasen tillbakavisar kritiken

Organisering. Transports tillförordnande ordförande Markus Pettersson och organisationssekreterare Matts Haglund får ta del av artikeln om Danny Palm. Hur ser de på uppgifterna?

– Det är nog min uppfattning att det inte är sant. Hade det varit det, är det så klart allvarligt, säger Markus Pettersson.

Transportarbetaren träffar Markus Pettersson och Matts Haglund med en bandspelare på bordet. Haglund tar spontant upp Dannys Palm beskrivning av pressen Danny känt under organiseringsarbetet.

– Det är nog många som känner press, att man ska leverera. Att det finns ett mål, säger Matts Haglund.

I övrigt blir det bara Markus Pettersson som går i svaromål.

Om Dannys beskrivning är korrekt: Det vill säga att organiserarna via ledningen upprepade gånger fått höra att Lars Lindgren lägger ner verksamheten, om organiserarna inte presterar tillräckligt bra…

– Det får Danny Palm stå för. Det finns ett antal kongressmotioner om organiseringsarbetet. En del av dem bygger på att verksamheten ska läggas ner. Det är inget konstigt om det blir oro.

Danny uppger att organiserarna suttit på Bommersvik och gått igenom avdelning för avdelning, kongressombud för kongressombud, för att kartlägga motståndet mot Lars Lindgren. Hur ser du som på det?

– Det är en hypotetisk fråga. Har du pratat med dem som var på konferensen? De får väl redogöra för sin bild.

Om det ändå är sant? Är det okej kartlägga enskilda personer inför en kongress på det sättet?

– Alla i det här förbundet diskuterar en massa olika frågor på en massa olika konferenser. Exakt hur man gör det har jag ingen aning om. Man får väl fråga människor om vad de tycker och tänker.

– Jag får jättemycket frågor om än den ena än det andra, tredje eller fjärde. Alla har åsikter i det här förbundet. Och det är det som samlar ihop och blir ett förbund.

Om vi ändå, hypotetiskt, utgår från att Danny Palms beskrivning från Bommersvik är korrekt, hur ser du…

– Vi kan inte ha en hypotetisk diskussion. Antingen har det hänt något, då kan vi kommentera det. Vi kan ju inte hypotetiskt diskutera att det fanns en annan konferens samtidigt som gjorde exakt samma sak, på något annat håll. Hypotetiskt.

Du och Matts Haglund höll i två pass på Bommersvik. Enligt Danny Palm handlade de också om maktkampen i förbundet. Kommentar?

– Jag kom till Bommersvik efter en förfrågan från organisatörsgänget. De hade frågor om hur ledningen såg på massa olika saker. Den primära frågan var utmaningar framåt, hur vi ska bygga ett starkt förbund.

– Den andra frågan var precis den samma som diskuterats i förbundet i två år nu. Alltså, finns det stadgehinder? Vad händer om man väljer någon som har en förmånsbaserad pension? Vad blir konsekvenserna av det? Då svarade jag samma sak som jag gjort tidigare. Att jag anser att det är en väldigt olämplig åtgärd. Den linjen har jag hållit internt hela tiden.

– Den tredje frågan som diskuterades var alla läckor i förbundet. Framför allt detta att någon gjort dataintrång på förbundskontoret. Plockat bilder ur en dator som sedan publicerades i Transportarbetaren. Hur fan det kan gå till så? Att bilder hämtas som sedan publiceras i vår egen tidning.

– Det blev också en diskussion om ett öppet brev som skrevs av ett antal avdelningar. Brev som spreds externt för att påverka förbundsstyrelsen.

Är det något annat du vill kommentera i Danny Palms berättelse?

– Jag tänker att bilden som Danny ger sammanfaller med bilden som hans avdelning verkar ha. I någon slags reaktion på det som hänt i förbundet den sista tiden. Det är bara väldigt tråkigt att man känner så här. Om man nu känner så. Det är väldigt synd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?