Organisering

Nye Transportbasen tillbakavisar kritiken

Organisering. Transports tillförordnande ordförande Markus Pettersson och organisationssekreterare Matts Haglund får ta del av artikeln om Danny Palm. Hur ser de på uppgifterna?

– Det är nog min uppfattning att det inte är sant. Hade det varit det, är det så klart allvarligt, säger Markus Pettersson.

Transportarbetaren träffar Markus Pettersson och Matts Haglund med en bandspelare på bordet. Haglund tar spontant upp Dannys Palm beskrivning av pressen Danny känt under organiseringsarbetet.

– Det är nog många som känner press, att man ska leverera. Att det finns ett mål, säger Matts Haglund.

I övrigt blir det bara Markus Pettersson som går i svaromål.

Om Dannys beskrivning är korrekt: Det vill säga att organiserarna via ledningen upprepade gånger fått höra att Lars Lindgren lägger ner verksamheten, om organiserarna inte presterar tillräckligt bra…

– Det får Danny Palm stå för. Det finns ett antal kongressmotioner om organiseringsarbetet. En del av dem bygger på att verksamheten ska läggas ner. Det är inget konstigt om det blir oro.

Danny uppger att organiserarna suttit på Bommersvik och gått igenom avdelning för avdelning, kongressombud för kongressombud, för att kartlägga motståndet mot Lars Lindgren. Hur ser du som på det?

– Det är en hypotetisk fråga. Har du pratat med dem som var på konferensen? De får väl redogöra för sin bild.

Om det ändå är sant? Är det okej kartlägga enskilda personer inför en kongress på det sättet?

– Alla i det här förbundet diskuterar en massa olika frågor på en massa olika konferenser. Exakt hur man gör det har jag ingen aning om. Man får väl fråga människor om vad de tycker och tänker.

– Jag får jättemycket frågor om än den ena än det andra, tredje eller fjärde. Alla har åsikter i det här förbundet. Och det är det som samlar ihop och blir ett förbund.

Om vi ändå, hypotetiskt, utgår från att Danny Palms beskrivning från Bommersvik är korrekt, hur ser du…

– Vi kan inte ha en hypotetisk diskussion. Antingen har det hänt något, då kan vi kommentera det. Vi kan ju inte hypotetiskt diskutera att det fanns en annan konferens samtidigt som gjorde exakt samma sak, på något annat håll. Hypotetiskt.

Du och Matts Haglund höll i två pass på Bommersvik. Enligt Danny Palm handlade de också om maktkampen i förbundet. Kommentar?

– Jag kom till Bommersvik efter en förfrågan från organisatörsgänget. De hade frågor om hur ledningen såg på massa olika saker. Den primära frågan var utmaningar framåt, hur vi ska bygga ett starkt förbund.

– Den andra frågan var precis den samma som diskuterats i förbundet i två år nu. Alltså, finns det stadgehinder? Vad händer om man väljer någon som har en förmånsbaserad pension? Vad blir konsekvenserna av det? Då svarade jag samma sak som jag gjort tidigare. Att jag anser att det är en väldigt olämplig åtgärd. Den linjen har jag hållit internt hela tiden.

– Den tredje frågan som diskuterades var alla läckor i förbundet. Framför allt detta att någon gjort dataintrång på förbundskontoret. Plockat bilder ur en dator som sedan publicerades i Transportarbetaren. Hur fan det kan gå till så? Att bilder hämtas som sedan publiceras i vår egen tidning.

– Det blev också en diskussion om ett öppet brev som skrevs av ett antal avdelningar. Brev som spreds externt för att påverka förbundsstyrelsen.

Är det något annat du vill kommentera i Danny Palms berättelse?

– Jag tänker att bilden som Danny ger sammanfaller med bilden som hans avdelning verkar ha. I någon slags reaktion på det som hänt i förbundet den sista tiden. Det är bara väldigt tråkigt att man känner så här. Om man nu känner så. Det är väldigt synd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.