Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Från och med den 1 oktober delar Reno Norden och Suez på all hämtning av hushållsavfall i Stockholm. Reno Norden hämtar sopor i sju områden och Suez i fyra. Efter den sopkonflikten i somras sa ett flertal av sopgubbarna upp sig. De flesta av miljöarbetarna på Liselotte Lööf valde också att sluta som sopgubbar istället för att gå över till Reno Norden eller Suez.

Transportarbetaren har åkt runt i Stockholm och träffat nya och gamla sopgubbar. De pratar gärna om hur vardagen ser ut. Men på grund av den hårda stämningen efter sommarens konflikt väljer de alla att inte ställa upp med namn eller bild.

En sopgubbe som hämtar sopor för Reno Norden i en del av Stockholm säger att det funkar bra för honom. Han kör kvar i sin gamla trakt. Han har jobbat som miljöarbetare i Stockholm i sju år. Hans lön har gått ner lite och landar på ungefär 35 000 kronor i månaden. Eftersom han hamnar under brytpunkten för statlig skatt, säger han sig inte känna av lönesänkningen särskilt mycket. Renhållaren delar bilen med en kollega som är ny på jobbet men har c-körkort, kollegan har gått in på 29 500 kronor. Arbetstiden har gått upp lite.

– Jag jobbar 27 timmar i veckan nu, det är inte mycket att gnälla om, säger sopgubben.

Konflikten i somras drog i gång på grund av en nyckelinventering som inleddes efter påbud från Stockholm Vatten och Avfall, det kommunala bolag som upphandlar sophämtning.

– Vi har ganska bra koll på nycklarna i de gamla Reno Norden-trakterna. Men jag tror att det är svårare för dem som jobbar i Liselott Lööfs trakter.

Miljöarbetaren säger att han blev kvar eftersom han inte hade råd att säga upp sig.

– Som tur var hade jag semester när strejken började. Annars hade jag nog också stått där. Men jag tror nog att många ångrar sig att de har slutat nu. Ungefär 20 gubbar har kommit tillbaka och fler har sökt jobb igen.

Sopgubben berättar att det är mycket starka känslor och åsikter från gamla arbetskamrater och från arbetsgivaren.

– Men egentligen är det inte något annat än upphandlingssystemets fel, säger han.

För honom har personalomsättningen varit det stora bekymret.

– Det är svårt att få tag i bra folk. Jag har haft tio olika personer med mig i bilen. Men jag har sagt till cheferna när det inte har funkat.

Han berättar att arbetsdagen är lång för många av de mindre rutinerade kollegorna.

– Förra måndagen när jag kom in klockan fyra var det bara 9 av ungefär 60 bilar inne.

I en annan del av Stockholm pratar vi med en egenföretagare som jobbar för Reno Norden. Han kör i en bil bakom en sopbil, i en av Liselotte Lööfs gamla trakter, för att hjälpa gubbarna i bilen att tömma soprummen så fort som möjlig.

– Det är fullt överallt, säger han till en man som klagar på att just hans soprum är fullt.

Företagaren börjar fem på morgonen och jobbar till sent på kvällen. Efter halva dagen brukar sopgubbarna i bilen bytas ut.

Förra veckan gick Stockholm Vatten och Avlopp ut och hävdade att det är oordning bland nycklarna och att avfall därför inte hämtats som det ska. Konsulten delar den bilden och menar också att flera kafé- och restaurangägare försökt fortsätta betala vid sidan av för att hämta avfall.

– En restaurangägare hade kontrakt för en sopsäck i veckan men vi hämtade flera kärl om dagen.

I ännu en annan del av Stockholm kliver tre yngre män ut ur en sopbil.

Också de kör i en av Liselotte Lööfs gamla trakter. Han som har kört längst började någon gång i våras. Han känner inte igen sig i bilden av att restaurang- och kaféägare vill betala svart för sophämtning. Däremot har också de fått nycklarna i oordning och att vissa soprum har varit överfulla. Han förstår att gamla sopgubbar är frustrerade, men:

– Jag förstår inte varför de ska ge sig på oss. Det är inte vi som jobbar som är ansvariga för att deras företag förlorade budgivningen.

Också han vittnar om att det är svårt att få tag i folk. De är tre gubbar i bilen och bara en av dem har c-körkort.

– Jag har haft fem-sex olika personer med mig, men det är inte alla som klarar jobbet. Det är inte jättesvårt, men man måste kunna ta instruktioner, säger han.

Att många saknar rutin och att det är svårt med nycklarna gör att dagarna blir långa.

– Förra veckan jobbade vi 20 timmar övertid, den här veckan är vi redan uppe i sex timmar, och då är det bara tisdag!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Paul:
    10 oktober, 2017

    Hoppas kommunen har körts sig hur en upphandling skall gå till.

  2. Burväktaren:
    10 oktober, 2017

    Upphandlingen som skulle bli så bra. Politikerna i Stockholm Vattens styrelse borde skämmas för hur de hanterar offentliga medel. Löften om viteseftergifter, garantier om övertagande av sopbilar, utbetalningar av stora ersättningar direkt vid avtalsstarten och likande. (källa: Jan Majlard, SvD)

    Vem betalar? Innevånarna i Stockholm stad...

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.