Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Från och med den 1 oktober delar Reno Norden och Suez på all hämtning av hushållsavfall i Stockholm. Reno Norden hämtar sopor i sju områden och Suez i fyra. Efter den sopkonflikten i somras sa ett flertal av sopgubbarna upp sig. De flesta av miljöarbetarna på Liselotte Lööf valde också att sluta som sopgubbar istället för att gå över till Reno Norden eller Suez.

Transportarbetaren har åkt runt i Stockholm och träffat nya och gamla sopgubbar. De pratar gärna om hur vardagen ser ut. Men på grund av den hårda stämningen efter sommarens konflikt väljer de alla att inte ställa upp med namn eller bild.

En sopgubbe som hämtar sopor för Reno Norden i en del av Stockholm säger att det funkar bra för honom. Han kör kvar i sin gamla trakt. Han har jobbat som miljöarbetare i Stockholm i sju år. Hans lön har gått ner lite och landar på ungefär 35 000 kronor i månaden. Eftersom han hamnar under brytpunkten för statlig skatt, säger han sig inte känna av lönesänkningen särskilt mycket. Renhållaren delar bilen med en kollega som är ny på jobbet men har c-körkort, kollegan har gått in på 29 500 kronor. Arbetstiden har gått upp lite.

– Jag jobbar 27 timmar i veckan nu, det är inte mycket att gnälla om, säger sopgubben.

Konflikten i somras drog i gång på grund av en nyckelinventering som inleddes efter påbud från Stockholm Vatten och Avfall, det kommunala bolag som upphandlar sophämtning.

– Vi har ganska bra koll på nycklarna i de gamla Reno Norden-trakterna. Men jag tror att det är svårare för dem som jobbar i Liselott Lööfs trakter.

Miljöarbetaren säger att han blev kvar eftersom han inte hade råd att säga upp sig.

– Som tur var hade jag semester när strejken började. Annars hade jag nog också stått där. Men jag tror nog att många ångrar sig att de har slutat nu. Ungefär 20 gubbar har kommit tillbaka och fler har sökt jobb igen.

Sopgubben berättar att det är mycket starka känslor och åsikter från gamla arbetskamrater och från arbetsgivaren.

– Men egentligen är det inte något annat än upphandlingssystemets fel, säger han.

För honom har personalomsättningen varit det stora bekymret.

– Det är svårt att få tag i bra folk. Jag har haft tio olika personer med mig i bilen. Men jag har sagt till cheferna när det inte har funkat.

Han berättar att arbetsdagen är lång för många av de mindre rutinerade kollegorna.

– Förra måndagen när jag kom in klockan fyra var det bara 9 av ungefär 60 bilar inne.

I en annan del av Stockholm pratar vi med en egenföretagare som jobbar för Reno Norden. Han kör i en bil bakom en sopbil, i en av Liselotte Lööfs gamla trakter, för att hjälpa gubbarna i bilen att tömma soprummen så fort som möjlig.

– Det är fullt överallt, säger han till en man som klagar på att just hans soprum är fullt.

Företagaren börjar fem på morgonen och jobbar till sent på kvällen. Efter halva dagen brukar sopgubbarna i bilen bytas ut.

Förra veckan gick Stockholm Vatten och Avlopp ut och hävdade att det är oordning bland nycklarna och att avfall därför inte hämtats som det ska. Konsulten delar den bilden och menar också att flera kafé- och restaurangägare försökt fortsätta betala vid sidan av för att hämta avfall.

– En restaurangägare hade kontrakt för en sopsäck i veckan men vi hämtade flera kärl om dagen.

I ännu en annan del av Stockholm kliver tre yngre män ut ur en sopbil.

Också de kör i en av Liselotte Lööfs gamla trakter. Han som har kört längst började någon gång i våras. Han känner inte igen sig i bilden av att restaurang- och kaféägare vill betala svart för sophämtning. Däremot har också de fått nycklarna i oordning och att vissa soprum har varit överfulla. Han förstår att gamla sopgubbar är frustrerade, men:

– Jag förstår inte varför de ska ge sig på oss. Det är inte vi som jobbar som är ansvariga för att deras företag förlorade budgivningen.

Också han vittnar om att det är svårt att få tag i folk. De är tre gubbar i bilen och bara en av dem har c-körkort.

– Jag har haft fem-sex olika personer med mig, men det är inte alla som klarar jobbet. Det är inte jättesvårt, men man måste kunna ta instruktioner, säger han.

Att många saknar rutin och att det är svårt med nycklarna gör att dagarna blir långa.

– Förra veckan jobbade vi 20 timmar övertid, den här veckan är vi redan uppe i sex timmar, och då är det bara tisdag!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Paul:
    10 oktober, 2017

    Hoppas kommunen har körts sig hur en upphandling skall gå till.

  2. Burväktaren:
    10 oktober, 2017

    Upphandlingen som skulle bli så bra. Politikerna i Stockholm Vattens styrelse borde skämmas för hur de hanterar offentliga medel. Löften om viteseftergifter, garantier om övertagande av sopbilar, utbetalningar av stora ersättningar direkt vid avtalsstarten och likande. (källa: Jan Majlard, SvD)

    Vem betalar? Innevånarna i Stockholm stad...

Lästips:

Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Weine Wiqvist

… som är vd på Avfall Sverige. Organisationen har satt målet 25 procent mindre restavfall och matavfall år 2025.

Transportarbetarens logga

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.

Oroliga förare på Ringduve taxi gick gemensamt till facket

Taxi. Ett 20-tal upprörda förare på Ringduve taxi samlades på Transports Malmöavdelning på måndagsmorgonen. Förarna har fortfarande inte fått januarilönen och de får inga besked om framtiden från företaget. Transport påbörjar nu en process som kan sluta med att Ringduve taxi begärs i konkurs.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.