Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Från och med den 1 oktober delar Reno Norden och Suez på all hämtning av hushållsavfall i Stockholm. Reno Norden hämtar sopor i sju områden och Suez i fyra. Efter den sopkonflikten i somras sa ett flertal av sopgubbarna upp sig. De flesta av miljöarbetarna på Liselotte Lööf valde också att sluta som sopgubbar istället för att gå över till Reno Norden eller Suez.

Transportarbetaren har åkt runt i Stockholm och träffat nya och gamla sopgubbar. De pratar gärna om hur vardagen ser ut. Men på grund av den hårda stämningen efter sommarens konflikt väljer de alla att inte ställa upp med namn eller bild.

En sopgubbe som hämtar sopor för Reno Norden i en del av Stockholm säger att det funkar bra för honom. Han kör kvar i sin gamla trakt. Han har jobbat som miljöarbetare i Stockholm i sju år. Hans lön har gått ner lite och landar på ungefär 35 000 kronor i månaden. Eftersom han hamnar under brytpunkten för statlig skatt, säger han sig inte känna av lönesänkningen särskilt mycket. Renhållaren delar bilen med en kollega som är ny på jobbet men har c-körkort, kollegan har gått in på 29 500 kronor. Arbetstiden har gått upp lite.

– Jag jobbar 27 timmar i veckan nu, det är inte mycket att gnälla om, säger sopgubben.

Konflikten i somras drog i gång på grund av en nyckelinventering som inleddes efter påbud från Stockholm Vatten och Avfall, det kommunala bolag som upphandlar sophämtning.

– Vi har ganska bra koll på nycklarna i de gamla Reno Norden-trakterna. Men jag tror att det är svårare för dem som jobbar i Liselott Lööfs trakter.

Miljöarbetaren säger att han blev kvar eftersom han inte hade råd att säga upp sig.

– Som tur var hade jag semester när strejken började. Annars hade jag nog också stått där. Men jag tror nog att många ångrar sig att de har slutat nu. Ungefär 20 gubbar har kommit tillbaka och fler har sökt jobb igen.

Sopgubben berättar att det är mycket starka känslor och åsikter från gamla arbetskamrater och från arbetsgivaren.

– Men egentligen är det inte något annat än upphandlingssystemets fel, säger han.

För honom har personalomsättningen varit det stora bekymret.

– Det är svårt att få tag i bra folk. Jag har haft tio olika personer med mig i bilen. Men jag har sagt till cheferna när det inte har funkat.

Han berättar att arbetsdagen är lång för många av de mindre rutinerade kollegorna.

– Förra måndagen när jag kom in klockan fyra var det bara 9 av ungefär 60 bilar inne.

I en annan del av Stockholm pratar vi med en egenföretagare som jobbar för Reno Norden. Han kör i en bil bakom en sopbil, i en av Liselotte Lööfs gamla trakter, för att hjälpa gubbarna i bilen att tömma soprummen så fort som möjlig.

– Det är fullt överallt, säger han till en man som klagar på att just hans soprum är fullt.

Företagaren börjar fem på morgonen och jobbar till sent på kvällen. Efter halva dagen brukar sopgubbarna i bilen bytas ut.

Förra veckan gick Stockholm Vatten och Avlopp ut och hävdade att det är oordning bland nycklarna och att avfall därför inte hämtats som det ska. Konsulten delar den bilden och menar också att flera kafé- och restaurangägare försökt fortsätta betala vid sidan av för att hämta avfall.

– En restaurangägare hade kontrakt för en sopsäck i veckan men vi hämtade flera kärl om dagen.

I ännu en annan del av Stockholm kliver tre yngre män ut ur en sopbil.

Också de kör i en av Liselotte Lööfs gamla trakter. Han som har kört längst började någon gång i våras. Han känner inte igen sig i bilden av att restaurang- och kaféägare vill betala svart för sophämtning. Däremot har också de fått nycklarna i oordning och att vissa soprum har varit överfulla. Han förstår att gamla sopgubbar är frustrerade, men:

– Jag förstår inte varför de ska ge sig på oss. Det är inte vi som jobbar som är ansvariga för att deras företag förlorade budgivningen.

Också han vittnar om att det är svårt att få tag i folk. De är tre gubbar i bilen och bara en av dem har c-körkort.

– Jag har haft fem-sex olika personer med mig, men det är inte alla som klarar jobbet. Det är inte jättesvårt, men man måste kunna ta instruktioner, säger han.

Att många saknar rutin och att det är svårt med nycklarna gör att dagarna blir långa.

– Förra veckan jobbade vi 20 timmar övertid, den här veckan är vi redan uppe i sex timmar, och då är det bara tisdag!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Paul:
    10 oktober, 2017

    Hoppas kommunen har körts sig hur en upphandling skall gå till.

  2. Burväktaren:
    10 oktober, 2017

    Upphandlingen som skulle bli så bra. Politikerna i Stockholm Vattens styrelse borde skämmas för hur de hanterar offentliga medel. Löften om viteseftergifter, garantier om övertagande av sopbilar, utbetalningar av stora ersättningar direkt vid avtalsstarten och likande. (källa: Jan Majlard, SvD)

    Vem betalar? Innevånarna i Stockholm stad...

Lästips:

Leif Andersson

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre ska testa nytt sopsystem

Miljöarbetare. 250 villaägare i Helsingborg blir först att testa sophämtning bara när det behövs. Smartare soptunnor och sopgubbar som är beredda att ändra rutten efter kundernas önskemål krävs för försöket.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.