Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Från och med den 1 oktober delar Reno Norden och Suez på all hämtning av hushållsavfall i Stockholm. Reno Norden hämtar sopor i sju områden och Suez i fyra. Efter den sopkonflikten i somras sa ett flertal av sopgubbarna upp sig. De flesta av miljöarbetarna på Liselotte Lööf valde också att sluta som sopgubbar istället för att gå över till Reno Norden eller Suez.

Transportarbetaren har åkt runt i Stockholm och träffat nya och gamla sopgubbar. De pratar gärna om hur vardagen ser ut. Men på grund av den hårda stämningen efter sommarens konflikt väljer de alla att inte ställa upp med namn eller bild.

En sopgubbe som hämtar sopor för Reno Norden i en del av Stockholm säger att det funkar bra för honom. Han kör kvar i sin gamla trakt. Han har jobbat som miljöarbetare i Stockholm i sju år. Hans lön har gått ner lite och landar på ungefär 35 000 kronor i månaden. Eftersom han hamnar under brytpunkten för statlig skatt, säger han sig inte känna av lönesänkningen särskilt mycket. Renhållaren delar bilen med en kollega som är ny på jobbet men har c-körkort, kollegan har gått in på 29 500 kronor. Arbetstiden har gått upp lite.

– Jag jobbar 27 timmar i veckan nu, det är inte mycket att gnälla om, säger sopgubben.

Konflikten i somras drog i gång på grund av en nyckelinventering som inleddes efter påbud från Stockholm Vatten och Avfall, det kommunala bolag som upphandlar sophämtning.

– Vi har ganska bra koll på nycklarna i de gamla Reno Norden-trakterna. Men jag tror att det är svårare för dem som jobbar i Liselott Lööfs trakter.

Miljöarbetaren säger att han blev kvar eftersom han inte hade råd att säga upp sig.

– Som tur var hade jag semester när strejken började. Annars hade jag nog också stått där. Men jag tror nog att många ångrar sig att de har slutat nu. Ungefär 20 gubbar har kommit tillbaka och fler har sökt jobb igen.

Sopgubben berättar att det är mycket starka känslor och åsikter från gamla arbetskamrater och från arbetsgivaren.

– Men egentligen är det inte något annat än upphandlingssystemets fel, säger han.

För honom har personalomsättningen varit det stora bekymret.

– Det är svårt att få tag i bra folk. Jag har haft tio olika personer med mig i bilen. Men jag har sagt till cheferna när det inte har funkat.

Han berättar att arbetsdagen är lång för många av de mindre rutinerade kollegorna.

– Förra måndagen när jag kom in klockan fyra var det bara 9 av ungefär 60 bilar inne.

I en annan del av Stockholm pratar vi med en egenföretagare som jobbar för Reno Norden. Han kör i en bil bakom en sopbil, i en av Liselotte Lööfs gamla trakter, för att hjälpa gubbarna i bilen att tömma soprummen så fort som möjlig.

– Det är fullt överallt, säger han till en man som klagar på att just hans soprum är fullt.

Företagaren börjar fem på morgonen och jobbar till sent på kvällen. Efter halva dagen brukar sopgubbarna i bilen bytas ut.

Förra veckan gick Stockholm Vatten och Avlopp ut och hävdade att det är oordning bland nycklarna och att avfall därför inte hämtats som det ska. Konsulten delar den bilden och menar också att flera kafé- och restaurangägare försökt fortsätta betala vid sidan av för att hämta avfall.

– En restaurangägare hade kontrakt för en sopsäck i veckan men vi hämtade flera kärl om dagen.

I ännu en annan del av Stockholm kliver tre yngre män ut ur en sopbil.

Också de kör i en av Liselotte Lööfs gamla trakter. Han som har kört längst började någon gång i våras. Han känner inte igen sig i bilden av att restaurang- och kaféägare vill betala svart för sophämtning. Däremot har också de fått nycklarna i oordning och att vissa soprum har varit överfulla. Han förstår att gamla sopgubbar är frustrerade, men:

– Jag förstår inte varför de ska ge sig på oss. Det är inte vi som jobbar som är ansvariga för att deras företag förlorade budgivningen.

Också han vittnar om att det är svårt att få tag i folk. De är tre gubbar i bilen och bara en av dem har c-körkort.

– Jag har haft fem-sex olika personer med mig, men det är inte alla som klarar jobbet. Det är inte jättesvårt, men man måste kunna ta instruktioner, säger han.

Att många saknar rutin och att det är svårt med nycklarna gör att dagarna blir långa.

– Förra veckan jobbade vi 20 timmar övertid, den här veckan är vi redan uppe i sex timmar, och då är det bara tisdag!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Paul:
    10 oktober, 2017

    Hoppas kommunen har körts sig hur en upphandling skall gå till.

  2. Burväktaren:
    10 oktober, 2017

    Upphandlingen som skulle bli så bra. Politikerna i Stockholm Vattens styrelse borde skämmas för hur de hanterar offentliga medel. Löften om viteseftergifter, garantier om övertagande av sopbilar, utbetalningar av stora ersättningar direkt vid avtalsstarten och likande. (källa: Jan Majlard, SvD)

    Vem betalar? Innevånarna i Stockholm stad...

Lästips:

Transportarbetarens logga

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Transportarbetarens logga

Sparkade miljöarbetare åter i arbete

Renhållning. Stena recycling backade. De två miljöarbetare som sparkades i somras är tillbaka på jobbet. Renhållningsföretaget drog tillbaka avskeden i förhandlingar med facket.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.