Nya regler ska minska skattefusk

Svenska åkerier och andra företag kan få det svårare att skattefiffla med regeringens förslag till nya regler. Utredningen om vägslitageskatt – som också ska stoppa fusk från utländska åkerier – dröjer däremot till i slutet av februari.

I dagarna har regeringen släppt ifrån sig en proposition med den kanske inte helt lättsmälta titeln: Utgifter på individnivå i arbetsgivardeklarationen.

– Det ska bli svårare för företag att ha svart arbetskraft eller fuska med skatten på något annat sätt, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Grunden i förslaget är att företagen varje månad ska redovisa vilka löner och andra ersättningar de har betalat till olika personer. Även hur mycket skatt företaget har dragit av ska redovisas på personnivå. I dag är kravet i båda fallen en gång per år.

Om riksdagen röstar igenom förslaget under våren räknar regeringen med att införa reglerna sommaren 2018.

Ett annat förslag i propositionen är att Försäkringskassan, Migrationsverket och Arbetsförmedlingen ska kunna gå in direkt i Skatteverkets databas när det gäller betalning till och beskattning av individer.

– Transportbranschen är ett av områdena där skattefusk ska kunna avslöjas med de nya kraven, säger Magdalena Andersson. Det gör konkurrensläget bättre för företag som sköter skatter och avgifter.

Hon konstaterar att bara bolag som betalar sin skatt i Sverige berörs av den väntade lagändringen.

– När det handlar om utländska åkerier och olaglig cabotagetrafik kommer vägslitageskatten som ska gälla alla tunga fordon, säger hon.

Den utredningen har fått förlängd tid. Senaste beskedet är att regeringen vill ha förslagen om en ny skatt för tung trafik senast den 28 februari nästa år. Förklaringen är att det tar tid att reda ut tekniken kring hur vägslitageskatten ska beräknas och tas ut.

– Om utredningen fastnar för en gps-lösning får vi ökade möjligheter att övervaka även utländska åkerier, säger Magdalena Andersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Han ska få fuskåkerier att betala

Viktigt uppdrag. Fuskande åkerier klarar sig ofta undan medan deras lastbilschaufförer straffas med några tusenlappar i böter. Med en ny åklagarsatsning ska företagen själva få betala en betydligt dyrare nota. Uppdraget är Mikael Bäckströms.

Misstänkta falska F-skattare vid Boråsbygge

Fusk. Facken och Borås kommunala energibolag är överens om att det stora värme- och avloppsverket ska byggas av arbetare med schysta villkor. Transporterna ska skötas av chaufförer från seriösa åkerier. Ändå kallar riksdagspolitiker till presskonferens med rubriken: Missbruk av svenska modellen i Borås?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.