Nya regler ger mer till de flesta deltidsarbetslösa

A-kassa. Den som är arbetslös på deltid ska börja räkna veckor i stället för dagar. Nya regler för a-kassa gäller från och med måndag den 15 maj. Det betyder fler ersättningsdagar för de flesta – men färre för andra.

– Alla våra timanställda och behovsanställda får det betydligt bättre, säger Berit Andersson, som är biträdande föreståndare på Transports a-kassa.

Reglerna ändras i samtliga a-kassor efter ett beslut i riksdagen.

Ändringen gäller den som arbetar deltid eller är timanställd och under samma vecka är deltidsarbetslös. Med de nya reglerna kommer hen att kunna få a-kasseersättning under de arbetslösa dagarna i max 60 veckor. Tidigare var maxgränsen 75 dagar med a-kassa.

När de 60 veckorna har tagit slut får den som är arbetslös bara ersättning för hela veckor, det vill säga när hen inte jobbar över huvud taget.

För deltidsarbetslösa kommer Transports a-kassa, liksom alla andra a-kassor, från och med måndag att räkna om de arbetslösa dagarna till deltidsveckor.

Exempel: Den som nu är inne i en ersättningsperiod och har fått a-kassa under 20 dagar utspridda på åtta veckor har förbrukat åtta deltidsveckor med de nya reglerna. Det betyder ersättning för alla arbetslösa dagar under ytterligare 52 deltidsveckor.

Den som redan har fått sina 75 dagar med de gamla reglerna kan alltså ha rätt till fler dagar nu.

– Kontakta för att få veta hur just du påverkas, säger Berit Andersson.

Vad betyder de nya reglerna för den som jobbar halvtid?

– Den personen får rätt till 150 dagar med a-kasseersättning under 60 veckor. Dubbelt så många som med de gamla reglernas max 75 dagar.

För den som är arbetslös de flesta dagar i veckan?

– Då blir det mycket mera pengar från a-kassan eftersom ersättningsdagarna blir fler.

Och vad betyder ändringen för den som jobbar ganska mycket, men stämplar kanske en dag i veckan?

– Tyvärr blir det kortare tid med a-kassa då, säger Berit Andersson. Den gruppen missgynnas av de nya reglerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Svartarbete försvåras på verkstäder

Skattefusk. Frisörer och byggfirmor har redan haft det. Nu ska också fortdonsföretag ha personalliggare, för att minska svartarbete.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Transportarbetarens logga

HF:s a-kassa kan tvingas lägga ner

Hamn. Hamnarbetarförbundets a-kassa hotas av nedläggning om nuvarande stöd till små a-kassor slopas. Ett förslag finns och beslut bereds just nu på arbetsmarknadsdepartementet. Frågan är om regeringen tar sig an frågan före valet.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.