Nya regler för transportsektorn tas upp i EU

EU. På EU-parlamentets möte i kväll kommer EU-kommissionen för första gången att lätta på förlåten kring unionens stora vägpaket. Den kommande översynen av transportsektorn väntas bland annat innehålla nya regler för cabotage, smarta färdskrivare samt kör- och vilotidsregler.

Vägpaketet, som varit på gång länge, har tagit omvägen via initiativ till att nu kallas ”rörlighetspaket” (mobility package).

Men ingen vet exakt vad den kommande revideringen av olika regler inom transportnäringen kommer att innehålla, förklarar Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk.

Han siar om en omfattande översyn, som kommer att beröra olika former av lagstiftning. EU-kommissionen är ju den instans som har rätt att lägga fram förslag på ny lagstiftning.

– Det har inte gjorts några förändringar på vägområdet på många år så sannolikt kommer det att bli stora förändringar, säger Magnus Falk.

Uppgifter som läckt ut är i alla fall att paketet troligen kommer att innehålla nya regler för cabotage, inrikes körningar av utländska åkerier.

Andra inslag rör vad som ska gälla för utländska arbetare i andra EU-länder, så kallad utstationering, liksom kör- och vilotider, smarta färdskrivare och en europeisk vägmyndighet.

Utsläppsregler och vägsäkerhet antas också tas med i granskningen. Transport hoppas dessutom att kombidirektivet ska ses över. Och skrotas.

Tillsammans med LO och Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, har förbundet skrivit till EU-kommissionen och begärt att det så kallade kombidirektivet med snåriga regler för kombinerade väg- och järnvägstransporter ska avskaffas.

För att få med allt förväntas kommissionen lägga fram vägpaketet i två steg. Presentationen görs av den slovenska transportkommissionären Violeta Bulc från den liberala partigruppen Alde (där svenska centerpartiet och liberalerna ingår).

Hur ser transport på översynen? Med fasa eller förväntan?

– Både och. Farhågan är att unionen luckrar upp kör- och vilotidsreglerna så att chaufförerna får köra mycket längre pass. Det skulle kunna få mycket allvarliga konsekvenser för trafiksäkerheten, svarar Magnus Falk.

Han nämner förslag som går ut på att öka flexibiliteten för transportföretagen, som kan komma att införas ”på de anställdas bekostnad.”

– Men, som sagt, det här handlar om läckor. Några skarpa förslag har vi inte sett än. Det finns uppgifter om att de kommer i slutet av maj.

Sammanslutningen av europeiska transportfack, ETF, där svenska Transport ingår, är så oroad att man bedrivit en kampanj för att stoppa hela paketet, berättar Magnus Falk.

– Förbunden inom federationen är rädda att försämringarna ska bli så stora att vi inte ens kommer att nå upp till dagens nivå.

Kan något bli bättre?

– Jag vill gärna hoppas det. Vi måste styra upp cabotaget och de utländska transporterna, men risken är förstås att reglerna förändras till det sämre, säger Magnus Falk.

Mitt i oklarheten är det i alla fall klart att debatten beräknas börja vid 18-tiden på EU-parlamentets sammanträde i Strasbourg i dag. Och att de svenska EU-parlamentarikerna Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD) från transportutskottet anmält sig på talarlistan.

En minut vardera har de på sig att lägga fram sina argument, enligt gällande regler.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Mattias Goldmann vd och grundare 2030-sekretariatet.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Oklart vad nya EU-reglerna innebär för svenska gigarbetare

Gigarbetare. EU har förhandlat fram ett plattformsdirektiv. Oklart hur det påverkar den svenska arbetsmarknaden.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.