Nya regler för transportsektorn tas upp i EU

EU. På EU-parlamentets möte i kväll kommer EU-kommissionen för första gången att lätta på förlåten kring unionens stora vägpaket. Den kommande översynen av transportsektorn väntas bland annat innehålla nya regler för cabotage, smarta färdskrivare samt kör- och vilotidsregler.

Vägpaketet, som varit på gång länge, har tagit omvägen via initiativ till att nu kallas ”rörlighetspaket” (mobility package).

Men ingen vet exakt vad den kommande revideringen av olika regler inom transportnäringen kommer att innehålla, förklarar Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk.

Han siar om en omfattande översyn, som kommer att beröra olika former av lagstiftning. EU-kommissionen är ju den instans som har rätt att lägga fram förslag på ny lagstiftning.

– Det har inte gjorts några förändringar på vägområdet på många år så sannolikt kommer det att bli stora förändringar, säger Magnus Falk.

Uppgifter som läckt ut är i alla fall att paketet troligen kommer att innehålla nya regler för cabotage, inrikes körningar av utländska åkerier.

Andra inslag rör vad som ska gälla för utländska arbetare i andra EU-länder, så kallad utstationering, liksom kör- och vilotider, smarta färdskrivare och en europeisk vägmyndighet.

Utsläppsregler och vägsäkerhet antas också tas med i granskningen. Transport hoppas dessutom att kombidirektivet ska ses över. Och skrotas.

Tillsammans med LO och Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, har förbundet skrivit till EU-kommissionen och begärt att det så kallade kombidirektivet med snåriga regler för kombinerade väg- och järnvägstransporter ska avskaffas.

För att få med allt förväntas kommissionen lägga fram vägpaketet i två steg. Presentationen görs av den slovenska transportkommissionären Violeta Bulc från den liberala partigruppen Alde (där svenska centerpartiet och liberalerna ingår).

Hur ser transport på översynen? Med fasa eller förväntan?

– Både och. Farhågan är att unionen luckrar upp kör- och vilotidsreglerna så att chaufförerna får köra mycket längre pass. Det skulle kunna få mycket allvarliga konsekvenser för trafiksäkerheten, svarar Magnus Falk.

Han nämner förslag som går ut på att öka flexibiliteten för transportföretagen, som kan komma att införas ”på de anställdas bekostnad.”

– Men, som sagt, det här handlar om läckor. Några skarpa förslag har vi inte sett än. Det finns uppgifter om att de kommer i slutet av maj.

Sammanslutningen av europeiska transportfack, ETF, där svenska Transport ingår, är så oroad att man bedrivit en kampanj för att stoppa hela paketet, berättar Magnus Falk.

– Förbunden inom federationen är rädda att försämringarna ska bli så stora att vi inte ens kommer att nå upp till dagens nivå.

Kan något bli bättre?

– Jag vill gärna hoppas det. Vi måste styra upp cabotaget och de utländska transporterna, men risken är förstås att reglerna förändras till det sämre, säger Magnus Falk.

Mitt i oklarheten är det i alla fall klart att debatten beräknas börja vid 18-tiden på EU-parlamentets sammanträde i Strasbourg i dag. Och att de svenska EU-parlamentarikerna Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD) från transportutskottet anmält sig på talarlistan.

En minut vardera har de på sig att lägga fram sina argument, enligt gällande regler.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Transportarbetarens logga

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Transportarbetarens logga

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.