Avtalsrörelsen 2017

Nya löner på gång för Transports miljöarbetare

Avtalsförhandlingarna har startat för landets miljöarbetare. Det är en bransch där regelbundna kommunala upphandlingar skapar ovisshet. – I Stockholm är sopgubbarna upprörda. En del står utan jobb i höst och andra riskerar stora lönesänkningar, säger Tommy "Skalman" Stenqvist, som sitter med i Transports förhandlingsdelegation.

Vid lunchtid i dag, måndag, gick Transports förhandlare in till motparten, Biltrafikens arbetsgivareförbund, med en kravlista. I botten ligger LO-samordningen och de uppgörelser som andra LO-förbund skrev på i helgen.

Först ut var IF Metall med ett treårigt avtal som ger sammanlagt 6,65 procent. Då inräknas avsättningen till så kallad flexpension och dessutom ”ränta-på-räntaeffekten” som uppstår när man höjer löner i flera steg.

Med samma räknemetod tycks Handels ha lyckats aningen bättre. Förbundet teckande ett treårigt avtal där lönerna höjs med 2,0 procent i år och sedan 2,3 procent år två och tre. Det innebär totalt 6,74 procent. Här uppges en del gå till premier till tjänstepensionen.

I båda fallen finns en låglönesatsning med. Det är ett av de viktigaste kraven som ligger med i LO-samordningen.

När det gäller miljöarbetarna går Transport in förhandlingarna med i princip samma delegation och samma krav på trygghet i anställningen som förra året.

Runt om i landet fortsätter upphandlingarna skapa problem i branschen. I Malmö blev 55 miljöarbetare uppsagda i höstas, efter att företaget Suez tappat ett kontrakt som omfattar Malmö, Svedala och Lomma.

– De anställda jobbade sin sista dag i fredags. En del går tyvärr ut i arbetslöshet, säger Kenneth Pettersson, som sitter med i förhandlingsdelegationen och är ordförande i Malmöavdelningen.

Två företag tar över efter Suez – Reno Norden och Ohlssons renhållning. Renhållarna som går över till Ohlssons får lönen sänkt med omkring tio kronor i timmen.

Tommy ”Skalman” Stenqvist konstaterar att det är stor turbulens i Stockholm. Stadens upphandling har överklagats och ärendet väntar fortfarande på ett avgörande i kammarrätten.

Trots det har upphandlarna på det kommunala bolaget Stockholm Vatten valt att gå vidare på den linje som överklagats. Det innebär att miljöföretaget Liselotte Lööf tappar all hämtning den 30 september 2017. Kontrakten tas över av Reno Norden och Suez.

Tommy ”Skalman” Stenqvist jobbar på Reno Norden. Där kan det bli så att 24 miljöarbetare går över till Suez.

– Vi har fått ett bud som innebär en kraftig lönesänkning och samtidigt mer jobb. Det viktigaste för oss i förhandlingarna är att ackordslistan, Bilaga C, blir kvar i kollektivavtalet. Den gör att vi får betalt för jobbet vi utför och kontroll på belastningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Joakim och Malin

Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet

Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.

Transportarbetarens logga

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Transportarbetarens logga

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.