Annons:
Annons:
Avtalsrörelsen 2017

Nya löner på gång för Transports miljöarbetare

Avtalsförhandlingarna har startat för landets miljöarbetare. Det är en bransch där regelbundna kommunala upphandlingar skapar ovisshet. – I Stockholm är sopgubbarna upprörda. En del står utan jobb i höst och andra riskerar stora lönesänkningar, säger Tommy "Skalman" Stenqvist, som sitter med i Transports förhandlingsdelegation.

Vid lunchtid i dag, måndag, gick Transports förhandlare in till motparten, Biltrafikens arbetsgivareförbund, med en kravlista. I botten ligger LO-samordningen och de uppgörelser som andra LO-förbund skrev på i helgen.

Först ut var IF Metall med ett treårigt avtal som ger sammanlagt 6,65 procent. Då inräknas avsättningen till så kallad flexpension och dessutom ”ränta-på-räntaeffekten” som uppstår när man höjer löner i flera steg.

Med samma räknemetod tycks Handels ha lyckats aningen bättre. Förbundet teckande ett treårigt avtal där lönerna höjs med 2,0 procent i år och sedan 2,3 procent år två och tre. Det innebär totalt 6,74 procent. Här uppges en del gå till premier till tjänstepensionen.

I båda fallen finns en låglönesatsning med. Det är ett av de viktigaste kraven som ligger med i LO-samordningen.

När det gäller miljöarbetarna går Transport in förhandlingarna med i princip samma delegation och samma krav på trygghet i anställningen som förra året.

Runt om i landet fortsätter upphandlingarna skapa problem i branschen. I Malmö blev 55 miljöarbetare uppsagda i höstas, efter att företaget Suez tappat ett kontrakt som omfattar Malmö, Svedala och Lomma.

– De anställda jobbade sin sista dag i fredags. En del går tyvärr ut i arbetslöshet, säger Kenneth Pettersson, som sitter med i förhandlingsdelegationen och är ordförande i Malmöavdelningen.

Två företag tar över efter Suez – Reno Norden och Ohlssons renhållning. Renhållarna som går över till Ohlssons får lönen sänkt med omkring tio kronor i timmen.

Tommy ”Skalman” Stenqvist konstaterar att det är stor turbulens i Stockholm. Stadens upphandling har överklagats och ärendet väntar fortfarande på ett avgörande i kammarrätten.

Trots det har upphandlarna på det kommunala bolaget Stockholm Vatten valt att gå vidare på den linje som överklagats. Det innebär att miljöföretaget Liselotte Lööf tappar all hämtning den 30 september 2017. Kontrakten tas över av Reno Norden och Suez.

Tommy ”Skalman” Stenqvist jobbar på Reno Norden. Där kan det bli så att 24 miljöarbetare går över till Suez.

– Vi har fått ett bud som innebär en kraftig lönesänkning och samtidigt mer jobb. Det viktigaste för oss i förhandlingarna är att ackordslistan, Bilaga C, blir kvar i kollektivavtalet. Den gör att vi får betalt för jobbet vi utför och kontroll på belastningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.

Lars Göran Mellberg i däckverkstaden

Farliga lyft i däckbytarbranschen

Däckarbetare. Sex värktabletter om dagen. Lars Göran Mellberg är ett levande exempel på hur det står till med landets däckarbetare. Nio av tio verkstäder måste åtgärda arbetsmiljön visar Arbetsmiljöverkets senaste drive i gummibranschen.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.