Avtalsrörelsen

Nya löner i bärgningsbilar och på oljedepåer

Bärgning och oljedepå. Bärgare och anställda på oljedepåer har fått nya avtal. På onsdagskvällen gick förhandlingarna med arbetsgivarna i hamn.

Resultatet på lönesidan förvånar ingen som har hängt med i årets avtalsrörelse. I både bärgaravtalet och depåavtalet blir höjningarna 6,5 procent på tre år. Samma nivåer som industriarbetarna fick i det avtal som utgör märket som resten av arbetsmarknaden följer.

Från och med den första april i år höjs lönerna med 2,2 procent, ett år senare 2,0 och den första april 2019 med 2,3 procent. Dock kan facket eller arbetsgivarna välja att säga upp det sista avtalsåret och förhandla på nytt.

I depåavtalet finns lönepotter på de olika arbetsplatserna kvar. De fördelas efter lokala förhandlingar individuellt mellan arbetarna. Transport gillar inte modellen, men har konstaterat att löneskillnaderna är för stora för att få igenom rena tarifflöner.

I årets förhandlingar fick facket igenom en skrivning som ger viss trygghet när det gäller hyvling. Det vill säga när arbetsgivare minskar ner heltidsjobb till deltider. Så här funkar den nya överenskommelsen:

Om ett företag skär ner en tjänst från låt säga heltid, 100 procent, till 75 procent måste man iaktta samma ”uppsägningstider” som i lagen om anställningsskydd. Den anställda har rätt att behålla sin heltidslön i en till sex månader, beroende på anställningstid – innan tjänsten krymps.

En annan nyhet för depåanställda är att julafton förs in bland de storhelger som ger extra högt ob-tillägg, enligt uppgörelsen med Petroleumbranschens arbetsgivareförbund.

Bärgningsbranschens framtida behov ska diskuteras i en arbetsgrupp som facket och arbetsgivarna i Motorbranschens arbetsgivareförbund ska bilda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Daniel Bergman håller ett öga på trafiken. Hastig­heterna går ner först när det bildats kö.

Yrke: Krockskydd

Bärgning. TMA-chaufförens jobb är att rädda liv. Bilens lysande bakparti hjälper till att undvika olyckor. Och när smällen väl kommer ska skyddet rädda livet på både olycksfågeln och de som är på väg att bli överkörda.

Transportarbetarens logga

Krav på TMA-skydd rivs upp för hundratals bärgningsfirmor

Bärgning. Arbetsmiljöverket har tänkt klart. Myndigheten river upp alla generella beslut om TMA-fordon vid bärgning och andra servicejobb på riskklassade vägar. – Det är chockerande. Vi kommer att överklaga till högsta instans, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.