Avtalsrörelsen

Nya löner i bärgningsbilar och på oljedepåer

Bärgning och oljedepå. Bärgare och anställda på oljedepåer har fått nya avtal. På onsdagskvällen gick förhandlingarna med arbetsgivarna i hamn.

Resultatet på lönesidan förvånar ingen som har hängt med i årets avtalsrörelse. I både bärgaravtalet och depåavtalet blir höjningarna 6,5 procent på tre år. Samma nivåer som industriarbetarna fick i det avtal som utgör märket som resten av arbetsmarknaden följer.

Från och med den första april i år höjs lönerna med 2,2 procent, ett år senare 2,0 och den första april 2019 med 2,3 procent. Dock kan facket eller arbetsgivarna välja att säga upp det sista avtalsåret och förhandla på nytt.

I depåavtalet finns lönepotter på de olika arbetsplatserna kvar. De fördelas efter lokala förhandlingar individuellt mellan arbetarna. Transport gillar inte modellen, men har konstaterat att löneskillnaderna är för stora för att få igenom rena tarifflöner.

I årets förhandlingar fick facket igenom en skrivning som ger viss trygghet när det gäller hyvling. Det vill säga när arbetsgivare minskar ner heltidsjobb till deltider. Så här funkar den nya överenskommelsen:

Om ett företag skär ner en tjänst från låt säga heltid, 100 procent, till 75 procent måste man iaktta samma ”uppsägningstider” som i lagen om anställningsskydd. Den anställda har rätt att behålla sin heltidslön i en till sex månader, beroende på anställningstid – innan tjänsten krymps.

En annan nyhet för depåanställda är att julafton förs in bland de storhelger som ger extra högt ob-tillägg, enligt uppgörelsen med Petroleumbranschens arbetsgivareförbund.

Bärgningsbranschens framtida behov ska diskuteras i en arbetsgrupp som facket och arbetsgivarna i Motorbranschens arbetsgivareförbund ska bilda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Jörgen Björn, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Iskallt uppdrag

Arbetsplats: Bärgningsbil. Bil på taket, långt ute i snön! Nix, det blev inte vinterns lugnaste torsdag för bärgarna i Umeå. Kända från tv.

Transportarbetarens logga

Flygteknikerna återstår innan Transport avslutar lönerörelsen

Flyg. Förra årets stora avtalsrörelse är inte över för Transports del. Flygteknikerna återstår och den här veckan sker nya överläggningar mellan fack och arbetsgivare.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.