Avtalsrörelsen

Nya löneavtal på gång för flyget

Flyg. Nya löneavtal är på gång för Transports markpersonal inom flyget. – Vi har förhandlat den här veckan och nästa vecka har vi satt ut två nya dagar. Jag hoppas att vi går i mål då, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

För Transport är avtalsrörelsen ännu inte helt avslutad. De grupper som återstår är flyget och taxiförarna.

När det gäller taxi har parterna träffats ett flertal gånger. Vid senaste förhandlingsrundan, den 21 september, tog fack och arbetsgivare ett rejält kliv framåt och nu hoppas Transport att ett nytt avtal kan vara påskrivet och klart den 12 oktober.

För flygbranschen har Transport fyra olika kollektivavtal. För tre grupper – lastare, mekaniker och flygfrakt – är förhandlingarna i gång. Delegationen har varit inkallad onsdag och torsdag den här veckan.

– Det går framåt, säger Peter Winstén. Vi har kallat in vår förhandlingsdelegation onsdag och torsdag den kommande veckan också. Förhoppningsvis blir vi klara då.

– Sedan har vi bara flygteknikerna kvar. Där löper avtalet ut den sista oktober och förhandlingarna startar i början av november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Transportarbetarens logga

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

”Urholkad las ger tystare arbetsplatser”

Transport. – Centerns förslag skulle slå hårt mot Transports medlemmar. En stor majoritet jobbar i företag med färre än 50 anställda. Men även en utökning av två-undantaget till fyra eller fem personer skulle försämra anställningstryggheten radikalt.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kongressen kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.