Nya avtal klara – för depå och flygtankning

Anställa på oljedepåer och i flygtankningsbolag fick nya löneavtal i dag, tisdag. De två uppgörelserna är ettåriga och ger 2,2 procent på snittlönerna. Det innebär 697 kronor som mest till flygtankarna och 647 kronor i snitt på depåerna.

Flygtankning och depå sticker ut i Transports avtalsflora. Det är de enda kollektivavtalen som haft potter och individuell utläggning av lönerna.

I och med dagens överenskommelse skrotas systemet på det ena området – flygtankarnas. Transports ombudsman Magnus Larsson har lett den fackliga förhandlingsdelegationen:

– Det var lätt att enas. Varken vi eller arbetsgivarna har velat ha de individuella lönerna. Höjningarna har i praktiken lagts ut generellt, lika för alla. Från och med nu har flygtankningen ett rent tariffavtal, som andra yrkesgrupper i förbundet.

– På depåsidan blir den individuella utläggningen kvar. Där är löneskillnaderna för stora.

I korthet innebär de nya avtalen följande:

 Flygtankning

  • Ettårigt avtal, från den 1 april 2016 till 31 mars 2017.
  • 2,2 procent i lönehöjning på dagens snittlön. Det ger 697 kronor mer i högsta löneklassen.
  • Parterna enades om att tillsätta en arbetsgrupp som ska försöka reda ut om yrkeskompetensbevis (YKB) och ADR-utbildning (för transport av farligt gods) krävs när man kör tunga fordon inne på flygplatser. Se separat artikel.

 Depåavtalet

  • Ettårigt avtal, från den 1 april 2016 till 31 mars 2017.
  • 2,2 procent i lönehöjning på dagens snittlön. Det innebär 647 kronor i högsta löneklassen. Av det läggs 329 kronor i en lokal pott som fördelas individuellt på arbetsplatsen.
  • Uttaget av mertid begränsas till 200 timmar.
  • Arbetsgivaren ska stå för yrkeskompetensbevis (YKB).
  • Den som jobbar mycket övertid får maximalt ha 40 timmar kompledigt innestående vid årets slut. Finns det fler timmar i ”banken” ska de betalas ut som lön – såvida inte överenskommelse görs om annat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.