Ny vd för Transportföretagen vill diskutera mer om las

Får vi lov att presentera Mattias Dahl? I dag förhandlingschef på Svensk Handel. Senast från den 1 juni vd för Transportföretagen – och därmed högst ansvarig för Transports största motpart.

Mattias Dahl har en bakgrund som jurist hos arbetsgivarna på handelssidan innan han blev förhandlingschef för tre år sedan. Långt tidigare i livet har han jobbat i flera av Transports branscher: körde taxi under studietiden, kört budbil och under en kort tid jobbat som speditör.

Han blir kvar hos Svensk Handel tills vinterns och vårens avtalsrörelse är klar. Det gör att nya jobbet får vänta till maj eller senast juni. På Transportföregtagen blir han högste chef för både förhandlare och vd:ar i de olika medlemsförbunden som bygger på branscherna: bil- och åkeritrafiken, taxi, renhållning, busstrafiken, hamnarna, flygbranschen, petroliumföretagen, sjöfarten.

Hur aktivt kommer du framöver förhandla för dem?

– Det är mitt första vd-uppdrag och det kanske blir svårt att avhålla sig … Men det finns jätteduktiga förhandlare i branschförbunden, och mitt jobb som ytterst ansvarig blir att supporta och hjälpa dem.

I handeln är du en tydlig förespråkare för individuella löner och större lönespridning. Inom Transports avtalsområden är grunden tarifflöner – din kommentar?

– Jag vill inte säga något i sak ännu. Först måste jag ta reda på vad företagen som jag ska representera tycker.

Tar du med dig idén att frysa lägstalönerna?

– Jag måste kolla med företagen i transportbranschen där också. Men generellt måste vi nog fundera kring det på arbetsmarknaden.

Du har i din nuvarande roll fört diskussionerna med facket om las och en uppluckring av anställningsskyddet?

– Rent generellt har vi på arbetsgivarsidan under lång tid drivit frågan. Men vi måste diskutera med facken. Det måste bli ett byte som båda sidor tjänar på. Är det svårt? Ja, det är skitsvårt.

Vad säger du om de lönekrav som industrifacken och 6F har kommit med: 2,8 respektive 3,2 procents höjningar?

– Jag tror att kraven ligger för högt. Vi kan inte bygga konkurrenskraftiga företag med de lönerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).