Ny vd för Transportföretagen vill diskutera mer om las

Får vi lov att presentera Mattias Dahl? I dag förhandlingschef på Svensk Handel. Senast från den 1 juni vd för Transportföretagen – och därmed högst ansvarig för Transports största motpart.

Mattias Dahl har en bakgrund som jurist hos arbetsgivarna på handelssidan innan han blev förhandlingschef för tre år sedan. Långt tidigare i livet har han jobbat i flera av Transports branscher: körde taxi under studietiden, kört budbil och under en kort tid jobbat som speditör.

Han blir kvar hos Svensk Handel tills vinterns och vårens avtalsrörelse är klar. Det gör att nya jobbet får vänta till maj eller senast juni. På Transportföregtagen blir han högste chef för både förhandlare och vd:ar i de olika medlemsförbunden som bygger på branscherna: bil- och åkeritrafiken, taxi, renhållning, busstrafiken, hamnarna, flygbranschen, petroliumföretagen, sjöfarten.

Hur aktivt kommer du framöver förhandla för dem?

– Det är mitt första vd-uppdrag och det kanske blir svårt att avhålla sig … Men det finns jätteduktiga förhandlare i branschförbunden, och mitt jobb som ytterst ansvarig blir att supporta och hjälpa dem.

I handeln är du en tydlig förespråkare för individuella löner och större lönespridning. Inom Transports avtalsområden är grunden tarifflöner – din kommentar?

– Jag vill inte säga något i sak ännu. Först måste jag ta reda på vad företagen som jag ska representera tycker.

Tar du med dig idén att frysa lägstalönerna?

– Jag måste kolla med företagen i transportbranschen där också. Men generellt måste vi nog fundera kring det på arbetsmarknaden.

Du har i din nuvarande roll fört diskussionerna med facket om las och en uppluckring av anställningsskyddet?

– Rent generellt har vi på arbetsgivarsidan under lång tid drivit frågan. Men vi måste diskutera med facken. Det måste bli ett byte som båda sidor tjänar på. Är det svårt? Ja, det är skitsvårt.

Vad säger du om de lönekrav som industrifacken och 6F har kommit med: 2,8 respektive 3,2 procents höjningar?

– Jag tror att kraven ligger för högt. Vi kan inte bygga konkurrenskraftiga företag med de lönerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.