Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Lena Ag
Lena Ag. Foto: Kvinna till kvinna

– Facken är en otroligt viktig aktör, inte minst när det handlar om arbetsmiljö. Fackligt aktiva har absolut anledning att följa med i vad vi gör, och jag ser fram emot samtal med dem, säger Lena Ag.

I dag, måndag, installerade hon sig på den nya myndighet där hon är högsta chef: Jämställdhetsmyndigheten. Omkring 40 av planerade 70 anställda har börjat jobbet i Angered, Göteborg.

Men vi har ju redan Diskrimineringsombudsmannen?

– Javisst, men vi har ett helt annat uppdrag, säger Lena Ag. Enkelt uttryckt sköter DO enskilda fall där människor upplever sig diskriminerade. Vi har ett brett och mer strategiskt uppdrag som går ut på att regeringens sex politiska mål för jämställdhet ska uppnås.

Målen handlar om att män och kvinnor ska ha samma möjligheter till makt och inflytande. De ska ta samma ansvar för hemarbete. Lägg till detta samma chans till utbildning och hälsa. Ekonomisk jämställdhet mellan könen ska uppnås. Och mäns våld mot kvinnor ska upphöra, enligt de svenska målen för jämställdhet.

Vad ska ni göra lite mer i praktiken?

– Vi är en utpräglad expertmyndighet och ska bland annat sprida information om hur andra myndigheter arbetar med jämställdhetsintegrering.

Till exempel?

– Det kan handla om att Arbetsförmedlingen upptäcker att kvinnor slentrianmässigt erbjuds jobb i vården medan män erbjuds industriarbeten.

Vad blir det första som kommer ut från Jämställdhetsmyndigheten?

– Vi sätter i gång flera projekt som ska redovisas i höst och nästa år. Men redan i maj ska vi hålla en stor internationell konferens om män och jämställdhet.

Bland de konkreta projekt som myndigheten drar i gång finns en kartläggning av problemen för kvinnor med funktionsnedsättning att nå ekonomisk jämställdhet. Dessutom ska Sveriges strategi för att motverka mäns våld mot kvinnor följas upp. Ett annat projekt handlar om att sammanställa arbetsmetoder för att arbeta mot våld som riktar sig mot pojkar inom hederskulturer.

Sexuella trakasserier, en fråga som är högaktuell efter höstens #metoo-upprop, står också på agendan. Myndighetens uppdrag är att samla och sprida kunskap om detta.

– Ja, #metoo har rört vid en smärtpunkt både i det svenska samhället och globalt, säger Lena Ag. Vi ska hämta kunskaper från DO och rikta in oss på sexuella trakasserier mot barn och unga. Myndigheten ska jobba med frågan i två år och redovisa flera gånger under tiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Metoo mobilskärm

Gärna tuff jargong, men ge fan i sexism och rasism

Debatt. Alltså. På tal om #metoo och #banaväg (som jag i skrivande stund inte vet vart det landar) och alla andra fantastiska hashtags och upprop mot sexuella trakasserier och övergrepp: Hör jag någon mer yppa orden ”äsch, jag tar det inte på allvar” eller ”jag kan stå upp för mig själv” – då kommer jag kräkas. Kaskadkräkas.

Metoo i retur

Davids krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

Transportarbetarens logga

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Hallå där!

Henrik Sternberg

… mr Cabotagestudien, som efter sommaren blir professor i USA. Han flyttar sin forskning om transportbranschen, och sina studier av fusk, social dumpning och oschyst konkurrens, till universitetet i Iowa.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.