Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Lena Ag
Lena Ag. Foto: Kvinna till kvinna

– Facken är en otroligt viktig aktör, inte minst när det handlar om arbetsmiljö. Fackligt aktiva har absolut anledning att följa med i vad vi gör, och jag ser fram emot samtal med dem, säger Lena Ag.

I dag, måndag, installerade hon sig på den nya myndighet där hon är högsta chef: Jämställdhetsmyndigheten. Omkring 40 av planerade 70 anställda har börjat jobbet i Angered, Göteborg.

Men vi har ju redan Diskrimineringsombudsmannen?

– Javisst, men vi har ett helt annat uppdrag, säger Lena Ag. Enkelt uttryckt sköter DO enskilda fall där människor upplever sig diskriminerade. Vi har ett brett och mer strategiskt uppdrag som går ut på att regeringens sex politiska mål för jämställdhet ska uppnås.

Målen handlar om att män och kvinnor ska ha samma möjligheter till makt och inflytande. De ska ta samma ansvar för hemarbete. Lägg till detta samma chans till utbildning och hälsa. Ekonomisk jämställdhet mellan könen ska uppnås. Och mäns våld mot kvinnor ska upphöra, enligt de svenska målen för jämställdhet.

Vad ska ni göra lite mer i praktiken?

– Vi är en utpräglad expertmyndighet och ska bland annat sprida information om hur andra myndigheter arbetar med jämställdhetsintegrering.

Till exempel?

– Det kan handla om att Arbetsförmedlingen upptäcker att kvinnor slentrianmässigt erbjuds jobb i vården medan män erbjuds industriarbeten.

Vad blir det första som kommer ut från Jämställdhetsmyndigheten?

– Vi sätter i gång flera projekt som ska redovisas i höst och nästa år. Men redan i maj ska vi hålla en stor internationell konferens om män och jämställdhet.

Bland de konkreta projekt som myndigheten drar i gång finns en kartläggning av problemen för kvinnor med funktionsnedsättning att nå ekonomisk jämställdhet. Dessutom ska Sveriges strategi för att motverka mäns våld mot kvinnor följas upp. Ett annat projekt handlar om att sammanställa arbetsmetoder för att arbeta mot våld som riktar sig mot pojkar inom hederskulturer.

Sexuella trakasserier, en fråga som är högaktuell efter höstens #metoo-upprop, står också på agendan. Myndighetens uppdrag är att samla och sprida kunskap om detta.

– Ja, #metoo har rört vid en smärtpunkt både i det svenska samhället och globalt, säger Lena Ag. Vi ska hämta kunskaper från DO och rikta in oss på sexuella trakasserier mot barn och unga. Myndigheten ska jobba med frågan i två år och redovisa flera gånger under tiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lena Levin

… som är svensk projektledare i ett EU-projekt om jämställdhet och mångfald i transportsektorn!

Nicklas Neuman

Grillen fortfarande manligt territorium

Grillforskning. Killen vid grillen börjar få sällskap. Det sker en inbrytning av kvinnor även i denna av tradition manliga bastion.

Transportarbetarens logga

Chaufförer har långt kvar till jämställd barnomsorg

Jämställdhet. Om jämställdhet är att dela lika på föräldraledigheten ligger chaufförer en bra bit ifrån snittet. Det gäller både män och kvinnor bakom ratten. Pappor i bevakningsbranschen når inte heller upp till genomsnittet i landet.

Nina Frandes

Hon kämpar för rumänska chaufförer

Åkeri. Schysta villkor även för chaufförer från Rumänien, är målet för Nina Frandes. Hon är ordförande i fackförbundet SLT – och är här för att både värva medlemmar och hjälpa utsatta rumänska transportarbetare.

Johan Danielsson

EU:s vägpaket fick godkänt – igen

EU. EU:s vägpaket med nya regler för åkeribranschen lever fortfarande. Dagens omröstning i transportutskottet gick socialdemokraten Johan Danielssons väg. Själv har han fått den tunga posten som samordnare för S-gruppen i trafikfrågorna.

Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU

Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.

Arbetsmiljöverket kritiskt efter överfall på tidningsbud

Tidningsbud/Bensin. Arbetsgivaren har inte utrett hur det kommer sig att ett tidningsbud under sin utdelningsrunda överfölls, tillfångatogs och misshandlades. Arbetsmiljöverket efterlyser rutiner och riskbedömningar efter att budet i augusti utsattes för grovt våld, som utreds av polisen i Kristianstad.

Livsfara när chaufförer lossar ICA-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.