Close
Nyvalda vu-ledamöter: förbundskassör Anna Ryding och förbundssekretarare Lars Mikaelsson.
Close
Kongress 2017

Ny ledning i Transport: ”Nu kör vi”

Ledningen. Transport har fått en ny, komplett ledning. Ombudsman Lars Mikaelsson valdes på kongressens tredje dag enhälligt till förbundssekreterare och Anna Ryding, från Transports Västerårsavdelning, blir ny förbundskassör.

Valen blev en snabb procedur när de två som ska leda förbundet tillsammans med nya ordföranden Tommy Wreeth utsågs.

Båda valdes med acklamation. Till posten som förbundskassör fanns bara en kandidat. Samma gällde för förbundssekreteraren, efter att Matts Haglund dragit tillbaka sin kandidatur.

Direkt efter ombudens enhälliga ”ja” klev Lars Mikaelsson upp i talarstolen:

– Jag vill först tacka kongressen för att ni valde Tommy Wreeth till ordförande i går. Ett stort tack också till Markus Pettersson och Matts Haglund för allt arbete ni gjort. Ett tack riktar jag också till förbundets förre ordförande Lars Lindgren, som inte är här i dag.

Lars Mikaelsson beskrev kort sin bakgrund som lastbilschaufför och lokalombudsman i Sundsvall, innan han blev central åkeriombudsman på förbundskontoret i Stockholm.

”Gäller att vi håller ihop”

Han gick sedan in på situationen i förbundet och utvecklingen på arbetsmarknaden, med korta påhugg och osäkra anställningar.

– Det är dags att Transport blir ännu mer relevanta i våra medlemmars vardag. Utmaningar råder det ingen brist på. Därför måste vi ha ett fackligt arbete i politiken.

– Det gäller nu att vi håller ihop, i stort och i smått. Medlemsvärvning och facklig organisering ska vara en självklar del av avdelningarnas arbete. Många personer som har sin bakgrund i vårt organiseringsprojekt har sedan tagit på sig förtroendeuppdrag, det är bra.

Mikaelsson förklarade sedan att det behövs en ordning som säkrar ett enat förbund.

– Det ska vara ett där det finns plats både för förhandlings- och arbetsmiljöarbete och för medlemsrekrytering och facklig organisering på arbetsplatserna.

Som slutord sa han:

– Och kom ihåg: Ingenting är omöjligt! Det kan bara ta lite längre tid.

Haglund upp i stolen

Organisationssekreterare Matts Haglund var snabbt upp i talarstolen och gratulerade Lars Mikaelsson. Haglund tackade alla som nominerat och stöttat hans egen kandidatur.

Han sa sedan:

– Anledningen till att jag drog tillbaka min kandidatatur är att det i förbundet finns små skiljelinjer i hur vi ska gå framåt, och hur snabbt det ska ske. Men det finns mer som förenar, än som skiljer. Det är viktigt att vi är enade.

Ny förbundskassör

Anna Ryding är väktare i botten. De senaste åren har hon jobbat som ombudsman och kassör i Västeråsavdelningen. Nu får hon alltså ansvaret för förbundets ekonomi – en rörelse som omsätter omkring 270 miljoner kronor per år.

När applåderna lagt sig tackade Anna Ryding för förtroendet och sa:

– Transport har under lång tid stått inför stora utmaningar. Vi måste jobba stenhårt för att bli fler medlemmar i förbundet, så att vi blir starkare vid förhandlingsborden.

– Hade det varit en enkel uppgift att rekrytera hade vi redan varit fler. Men det är ingen lätt uppgift. Det känns fantastiskt att få jobba ihop med Tommy Wreeth och Lars Mikaelsson. Nu kör vi!

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.