Close
Nyvalda vu-ledamöter: förbundskassör Anna Ryding och förbundssekretarare Lars Mikaelsson.
Close
Kongress 2017

Ny ledning i Transport: ”Nu kör vi”

Ledningen. Transport har fått en ny, komplett ledning. Ombudsman Lars Mikaelsson valdes på kongressens tredje dag enhälligt till förbundssekreterare och Anna Ryding, från Transports Västerårsavdelning, blir ny förbundskassör.

Valen blev en snabb procedur när de två som ska leda förbundet tillsammans med nya ordföranden Tommy Wreeth utsågs.

Båda valdes med acklamation. Till posten som förbundskassör fanns bara en kandidat. Samma gällde för förbundssekreteraren, efter att Matts Haglund dragit tillbaka sin kandidatur.

Direkt efter ombudens enhälliga ”ja” klev Lars Mikaelsson upp i talarstolen:

– Jag vill först tacka kongressen för att ni valde Tommy Wreeth till ordförande i går. Ett stort tack också till Markus Pettersson och Matts Haglund för allt arbete ni gjort. Ett tack riktar jag också till förbundets förre ordförande Lars Lindgren, som inte är här i dag.

Lars Mikaelsson beskrev kort sin bakgrund som lastbilschaufför och lokalombudsman i Sundsvall, innan han blev central åkeriombudsman på förbundskontoret i Stockholm.

”Gäller att vi håller ihop”

Han gick sedan in på situationen i förbundet och utvecklingen på arbetsmarknaden, med korta påhugg och osäkra anställningar.

– Det är dags att Transport blir ännu mer relevanta i våra medlemmars vardag. Utmaningar råder det ingen brist på. Därför måste vi ha ett fackligt arbete i politiken.

– Det gäller nu att vi håller ihop, i stort och i smått. Medlemsvärvning och facklig organisering ska vara en självklar del av avdelningarnas arbete. Många personer som har sin bakgrund i vårt organiseringsprojekt har sedan tagit på sig förtroendeuppdrag, det är bra.

Mikaelsson förklarade sedan att det behövs en ordning som säkrar ett enat förbund.

– Det ska vara ett där det finns plats både för förhandlings- och arbetsmiljöarbete och för medlemsrekrytering och facklig organisering på arbetsplatserna.

Som slutord sa han:

– Och kom ihåg: Ingenting är omöjligt! Det kan bara ta lite längre tid.

Haglund upp i stolen

Organisationssekreterare Matts Haglund var snabbt upp i talarstolen och gratulerade Lars Mikaelsson. Haglund tackade alla som nominerat och stöttat hans egen kandidatur.

Han sa sedan:

– Anledningen till att jag drog tillbaka min kandidatatur är att det i förbundet finns små skiljelinjer i hur vi ska gå framåt, och hur snabbt det ska ske. Men det finns mer som förenar, än som skiljer. Det är viktigt att vi är enade.

Ny förbundskassör

Anna Ryding är väktare i botten. De senaste åren har hon jobbat som ombudsman och kassör i Västeråsavdelningen. Nu får hon alltså ansvaret för förbundets ekonomi – en rörelse som omsätter omkring 270 miljoner kronor per år.

När applåderna lagt sig tackade Anna Ryding för förtroendet och sa:

– Transport har under lång tid stått inför stora utmaningar. Vi måste jobba stenhårt för att bli fler medlemmar i förbundet, så att vi blir starkare vid förhandlingsborden.

– Hade det varit en enkel uppgift att rekrytera hade vi redan varit fler. Men det är ingen lätt uppgift. Det känns fantastiskt att få jobba ihop med Tommy Wreeth och Lars Mikaelsson. Nu kör vi!

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.