Close
Nyvalda vu-ledamöter: förbundskassör Anna Ryding och förbundssekretarare Lars Mikaelsson.
Close
Kongress 2017

Ny ledning i Transport: ”Nu kör vi”

Ledningen. Transport har fått en ny, komplett ledning. Ombudsman Lars Mikaelsson valdes på kongressens tredje dag enhälligt till förbundssekreterare och Anna Ryding, från Transports Västerårsavdelning, blir ny förbundskassör.

Valen blev en snabb procedur när de två som ska leda förbundet tillsammans med nya ordföranden Tommy Wreeth utsågs.

Båda valdes med acklamation. Till posten som förbundskassör fanns bara en kandidat. Samma gällde för förbundssekreteraren, efter att Matts Haglund dragit tillbaka sin kandidatur.

Direkt efter ombudens enhälliga ”ja” klev Lars Mikaelsson upp i talarstolen:

– Jag vill först tacka kongressen för att ni valde Tommy Wreeth till ordförande i går. Ett stort tack också till Markus Pettersson och Matts Haglund för allt arbete ni gjort. Ett tack riktar jag också till förbundets förre ordförande Lars Lindgren, som inte är här i dag.

Lars Mikaelsson beskrev kort sin bakgrund som lastbilschaufför och lokalombudsman i Sundsvall, innan han blev central åkeriombudsman på förbundskontoret i Stockholm.

”Gäller att vi håller ihop”

Han gick sedan in på situationen i förbundet och utvecklingen på arbetsmarknaden, med korta påhugg och osäkra anställningar.

– Det är dags att Transport blir ännu mer relevanta i våra medlemmars vardag. Utmaningar råder det ingen brist på. Därför måste vi ha ett fackligt arbete i politiken.

– Det gäller nu att vi håller ihop, i stort och i smått. Medlemsvärvning och facklig organisering ska vara en självklar del av avdelningarnas arbete. Många personer som har sin bakgrund i vårt organiseringsprojekt har sedan tagit på sig förtroendeuppdrag, det är bra.

Mikaelsson förklarade sedan att det behövs en ordning som säkrar ett enat förbund.

– Det ska vara ett där det finns plats både för förhandlings- och arbetsmiljöarbete och för medlemsrekrytering och facklig organisering på arbetsplatserna.

Som slutord sa han:

– Och kom ihåg: Ingenting är omöjligt! Det kan bara ta lite längre tid.

Haglund upp i stolen

Organisationssekreterare Matts Haglund var snabbt upp i talarstolen och gratulerade Lars Mikaelsson. Haglund tackade alla som nominerat och stöttat hans egen kandidatur.

Han sa sedan:

– Anledningen till att jag drog tillbaka min kandidatatur är att det i förbundet finns små skiljelinjer i hur vi ska gå framåt, och hur snabbt det ska ske. Men det finns mer som förenar, än som skiljer. Det är viktigt att vi är enade.

Ny förbundskassör

Anna Ryding är väktare i botten. De senaste åren har hon jobbat som ombudsman och kassör i Västeråsavdelningen. Nu får hon alltså ansvaret för förbundets ekonomi – en rörelse som omsätter omkring 270 miljoner kronor per år.

När applåderna lagt sig tackade Anna Ryding för förtroendet och sa:

– Transport har under lång tid stått inför stora utmaningar. Vi måste jobba stenhårt för att bli fler medlemmar i förbundet, så att vi blir starkare vid förhandlingsborden.

– Hade det varit en enkel uppgift att rekrytera hade vi redan varit fler. Men det är ingen lätt uppgift. Det känns fantastiskt att få jobba ihop med Tommy Wreeth och Lars Mikaelsson. Nu kör vi!

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.