Ny färdtjänsthärva under uppsegling i Skåne

Taxi. Förra året försattes Ringduve taxi i konkurs efter att ha lurat omkring 100 chaufförer på stora lönebelopp. En del av bilarna och färdtjänstkörningarna togs över av Lundafolket taxi. Nu upprepas historien. Förarna är blåsta på lön och taxibolaget har begärts i konkurs.

Ringduve taxi blev en skandalhistoria som skakade om den största uppdragsgivaren, Skånetrafiken, som upphandlar färdtjänst och sjukresor. Facket kämpade i veckor med att försätta bolaget i konkurs, efter att företrädarna ersatts av målvakter. Kraschen slutade med att staten fick gå in med stora summor i lönegaranti.

Lone Olsson, ombudsman på Transports Malmöavdelning, lade ner hundratals timmar på att hjälpa de drabbade chaufförerna.

– Nu händer samma sak igen, konstaterar hon. Det är bedrövligt.

När Ringduve gått omkull tog bolaget Lundafolket taxi över en del bilar och färdtjänstuppdrag för Skånetrafiken. Kontrakten skulle löpa till den 31 januari 2020.

Lone Olsson berättar att förarna fick sina löner till och med januari. Men hela den intjänade semesterlönen har uteblivit.

– I februari började medlemmarna ringa. De var oroliga.

Transport företräder åtta medlemmar som har ett krav på sammanlagt 240 000 kronor på Lundafolket taxi. Facket har skickat betalningsuppmaningar, men stött på problem. Precis som med Ringduve taxi.

– Bolaget har bytt företrädare på löpande band. Ingen går att få tag i, trots att vi anlitat ett delgivningsföretag. Vi får också signaler om att en av de ursprungliga huvudmännen i Ringduve taxi skött lönerna på Lundafolket taxi, säger Lone Olsson.

Den 7 maj kom nästa kalldusch för chaufförerna. Den person som på papperet företräder Lundafolket taxi, Sanna Zeinab Merhi, skickade då in en kortfattad konkursansökan till tingsrätten i Lund. Samma dag klubbade domstolen konkursbeslutet.

Vem som i verkligheten styrt bolaget och skrivit under konkursansökan är dock oklart. Konkursansökan är odaterad och det uppgivna organisationsnumret på bolaget är felaktigt.

Ansökan är skriven efter en mall där det finns en särskild rad för telefonnummer till företrädaren. Raden är tom.

Transportarbetaren har precis som delgivningsbyrån försökt nå Sanna Zeinab Merhi, utan att lyckas.

Lundafolket taxi har ett 80-tal betalningsförelägganden hos Kronofogden. Två av kraven – från ett drivmedelsföretag och en bilverkstad – uppgår tillsammans till cirka 320 000 kronor.

En kontroll hos Skatteverket visar att inga skatter och arbetsgivaravgifter har redovisats för januari, februari och mars 2020.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars:
    18 maj, 2020

    Detta är resultatet av att det skall vara så billigt som möjligt när man gör upphandlingar. Om vi säger det kostar ett sundtföretag 90:-/milen så kan man inte ta ett företag som lägger sig på 70:-/milen. Då är det inte så svårt att räkna ut att det bara håller ett tag och sedan blir det konkurs med en massa skulder.

  2. Pelle Axner:
    17 maj, 2020

    nu är det dags för alla dessa upphandlare att ta sitt ansvar och kolla upp allt sånt innan avtal skrivs på! jag har varit personligen med om att sätta en arbetsgivare i konkurs. hur kan upphandlande tillåtas begå samma misstag gång efter gång?

  3. Agne Johansson:
    16 maj, 2020

    Jag köper inte inget som kommer från transport,var har ni varit har ni sovit,ni har haft 30 år på er rätta till taxibranchen efter avregleringen rasa hela branschen ihop,de ändå ni har varit duktiga på de är att ta betalt utan att prestera nånting,jag känner den personen han jobbar dag och natt försöka rädda sitt företag,jag har jobbat hos honom i två år alltid fått min lön den 25 varje månad skatten har kommit in ,så sluta upp med era trakasserier.

Lästips:

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.