Ny facklig försäkring ger ökat skydd vid arbetslöshet

Arbetslöshet. Transport och Folksam har tagit fram en ny tilläggsförsäkring som träder in vid arbetslöshet. Medlemmar som tecknar den frivilliga försäkringen får 80 procent av den tidigare inkomsten i upp till 300 dagar. I stället för 100 dagar, som gäller med förbundets vanliga inkomstförsäkring.

– För några tior extra i månaden får många av våra medlemmar ett förstärkt skydd vid arbetslöshet. Tilläggsförsäkringen gynnar alla som tjänar lägst 20 900 kronor i månaden, säger Transports försäkringsansvarige, Sture Thorsell.

Ända sedan 2007 har Transport haft en inkomstförsäkring som automatiskt ingår i medlemskapet. (Förutsatt att man är med i både förbundet och a-kassan.)

Skyddet kom till efter att den allmänna statliga arbetslöshetsförsäkringen urholkats kraftigt, ­så att allt färre fick ut de 80 procent som ursprungligen var målet.

Genom åren har förbundets inkomstförsäkring garanterat att alla arbetslösa verkligen får 80 procent. I 100 dagar. I praktiken motsvarar det ungefär 4,5 månader.

Ursprungligen var ”brytpunkten” 18 700 kronor i månaden. Alla som tjänade upp till det beloppet fick 80 procent i statlig a-kassa och hade alltså ingen nytta av inkomstförsäkringen. Vinnare var de som tjänat över 18 700 kronor. Ju högre inkomst desto mer påfyllning kom från den fackliga inkomstförsäkringen.

Efter hård kritik mot a-kassereglerna drev den rödgröna regeringen 2015 igenom förbättringar. Högsta dagpenning räknades upp till 910 kronor.

Effekten blev att brytpunkten för att nå 80 procent försköts uppåt. Alla arbetslösa som tjänat upp till 25 025 kronor fick nu 80 procent från a-kassan de första 100 dagarna.

Färre hade därmed nytta av förbundets inkomstförsäkring och röster har höjts för att den borde skrotas.

I stället har Transport och LO förhandlat fram ett medlemserbjudande hos Folksam. Den som vill kan från den 1 oktober teckna en tilläggsförsäkring. För en premie på 39-79 kronor per månad får en stor majoritet av förbundets medlemmar extra skydd vid arbetslöshet. Till 80 procent av lönen i maximalt 300 dagar.

Transports försäkringsansvarige Sture Thorsell betonar att den nya frivilliga försäkringen inte bara gynnar medlemmar med inkomster över brytpunkten, 25 025 kronor. Fler, med lägre inkomster, får ett förstärkt skydd framför allt vid vid långvarig arbetslöshet.

Förklaringen är att dagpenningen på 910 kronor från a-kassan (dock högst 80 procent av lönen) bara gäller i 100 dagar. Sedan sänks ersättningen till 760 kronor.

– Genom tilläggsförsäkringen blir nivån, 80 procent, densamma i 300 dagar. Vi får en ny brytpunkt på 20 900 kronor. Alla som tjänar över den nivån har nytta av tilläggsförsäkringen, förtydligar Sture Thorsell.

För Transports vanliga inkomstförsäkring gäller en kvalifikationstid på ett år. Man måste ha varit medlem i förbundet 12 månader för att kunna utnyttja försäkringen. För tilläggsförsäkringen gäller samma sak. Först efter ett års betalda premier kan medlemmen åberopa den.

Är ersättningsnivåer och regler krångliga? Här är räkneexempel som visar att en vanlig arbetslös chaufför kan tjäna uppåt 50 000 kronor per år genom tilläggsförsäkringen:

Lisa är lastbilschaufför och tjänar 27 500 kronor i månaden. Hon har varit med i Transport i flera år och blir arbetslös. Efter karenstiden får Lisa med förbundets vanliga inkomstförsäkring, fast utan tilläggsförsäkringen:

Från a-kassan, dag 1–100: 910 kronor/dag

Från inkomstförsäkringen: 1 980 kronor/månad

Totalt/månad: 22 000 kronor

 

Från a-kassan, dag 201–300: 760 kronor

Totalt/månad: 16 720 kronor

 

Med förbundets nya tilläggsförsäkring får Lisa:

Från a-kassan, dag 1–100: 910 kronor/dag

Från inkomstförsäkringen, dag 1–100: 1 980 kronor/månad

Totalt/månad: 22 000 kronor

 

Från a-kassan, dag 201–300: 760 kronor/dag

Från tilläggsförsäkringen: 5 280 kronor/månad

Totalt/månad: 22 000 kronor

 

Kalle är väktare, tjänar 22 000 kronor och har också varit med i Transport i flera år. Med förbundets vanliga inkomstförsäkring, fast utan tilläggsförsäkringen får han:

 Från a-kassan, dag 1–100: 800 kronor/dag

Från inkomstförsäkringen: 0 kronor/månad

Totalt/månad: 17 600 kronor

 

Från a-kassan, dag 101–200: 760 kronor/dag

Totalt/månad: 16 720 kronor

 

Från a-kassan, dag 201–300: 700 kronor/dag

Totalt/månad: 15 400 kronor

 

Med förbundets nya tilläggsförsäkring får Kalle:

Från a-kassan, dag 1–100: 800 kronor/dag

Från inkomstförsäkringen: 0 kronor/månad

Totalt/månad: 17 600 kronor

 

Från a-kassan, dag 101–200: 760 kronor/dag

Från tilläggsförsäkringen: 880 kronor/månad

Totalt/månad: 17 600 kronor

 

Från a-kassan, dag 201–300: 700 kronor/dag

Från tilläggsförsäkringen: 2 200 kronor/månad

Totalt/månad: 17 600 kronor

 

Premien för tilläggsförsäkringen varierar beroende på inkomst:

Lön/Premie per månad

20 900–25 000/39 kronor

25 001–30 000/42 kronor

30 001–36 000/79 kronor

 

36 001–43 000/101 kronor

43 001–50 000/128 kronor

50 001–55 000/150 kronor

(Tabellen fortsätter upp till inkomster på 100 000 kronor i månaden.)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.