Ny facklig försäkring ger ökat skydd vid arbetslöshet

Arbetslöshet. Transport och Folksam har tagit fram en ny tilläggsförsäkring som träder in vid arbetslöshet. Medlemmar som tecknar den frivilliga försäkringen får 80 procent av den tidigare inkomsten i upp till 300 dagar. I stället för 100 dagar, som gäller med förbundets vanliga inkomstförsäkring.

– För några tior extra i månaden får många av våra medlemmar ett förstärkt skydd vid arbetslöshet. Tilläggsförsäkringen gynnar alla som tjänar lägst 20 900 kronor i månaden, säger Transports försäkringsansvarige, Sture Thorsell.

Ända sedan 2007 har Transport haft en inkomstförsäkring som automatiskt ingår i medlemskapet. (Förutsatt att man är med i både förbundet och a-kassan.)

Skyddet kom till efter att den allmänna statliga arbetslöshetsförsäkringen urholkats kraftigt, ­så att allt färre fick ut de 80 procent som ursprungligen var målet.

Genom åren har förbundets inkomstförsäkring garanterat att alla arbetslösa verkligen får 80 procent. I 100 dagar. I praktiken motsvarar det ungefär 4,5 månader.

Ursprungligen var ”brytpunkten” 18 700 kronor i månaden. Alla som tjänade upp till det beloppet fick 80 procent i statlig a-kassa och hade alltså ingen nytta av inkomstförsäkringen. Vinnare var de som tjänat över 18 700 kronor. Ju högre inkomst desto mer påfyllning kom från den fackliga inkomstförsäkringen.

Efter hård kritik mot a-kassereglerna drev den rödgröna regeringen 2015 igenom förbättringar. Högsta dagpenning räknades upp till 910 kronor.

Effekten blev att brytpunkten för att nå 80 procent försköts uppåt. Alla arbetslösa som tjänat upp till 25 025 kronor fick nu 80 procent från a-kassan de första 100 dagarna.

Färre hade därmed nytta av förbundets inkomstförsäkring och röster har höjts för att den borde skrotas.

I stället har Transport och LO förhandlat fram ett medlemserbjudande hos Folksam. Den som vill kan från den 1 oktober teckna en tilläggsförsäkring. För en premie på 39-79 kronor per månad får en stor majoritet av förbundets medlemmar extra skydd vid arbetslöshet. Till 80 procent av lönen i maximalt 300 dagar.

Transports försäkringsansvarige Sture Thorsell betonar att den nya frivilliga försäkringen inte bara gynnar medlemmar med inkomster över brytpunkten, 25 025 kronor. Fler, med lägre inkomster, får ett förstärkt skydd framför allt vid vid långvarig arbetslöshet.

Förklaringen är att dagpenningen på 910 kronor från a-kassan (dock högst 80 procent av lönen) bara gäller i 100 dagar. Sedan sänks ersättningen till 760 kronor.

– Genom tilläggsförsäkringen blir nivån, 80 procent, densamma i 300 dagar. Vi får en ny brytpunkt på 20 900 kronor. Alla som tjänar över den nivån har nytta av tilläggsförsäkringen, förtydligar Sture Thorsell.

För Transports vanliga inkomstförsäkring gäller en kvalifikationstid på ett år. Man måste ha varit medlem i förbundet 12 månader för att kunna utnyttja försäkringen. För tilläggsförsäkringen gäller samma sak. Först efter ett års betalda premier kan medlemmen åberopa den.

Är ersättningsnivåer och regler krångliga? Här är räkneexempel som visar att en vanlig arbetslös chaufför kan tjäna uppåt 50 000 kronor per år genom tilläggsförsäkringen:

Lisa är lastbilschaufför och tjänar 27 500 kronor i månaden. Hon har varit med i Transport i flera år och blir arbetslös. Efter karenstiden får Lisa med förbundets vanliga inkomstförsäkring, fast utan tilläggsförsäkringen:

Från a-kassan, dag 1–100: 910 kronor/dag

Från inkomstförsäkringen: 1 980 kronor/månad

Totalt/månad: 22 000 kronor

 

Från a-kassan, dag 201–300: 760 kronor

Totalt/månad: 16 720 kronor

 

Med förbundets nya tilläggsförsäkring får Lisa:

Från a-kassan, dag 1–100: 910 kronor/dag

Från inkomstförsäkringen, dag 1–100: 1 980 kronor/månad

Totalt/månad: 22 000 kronor

 

Från a-kassan, dag 201–300: 760 kronor/dag

Från tilläggsförsäkringen: 5 280 kronor/månad

Totalt/månad: 22 000 kronor

 

Kalle är väktare, tjänar 22 000 kronor och har också varit med i Transport i flera år. Med förbundets vanliga inkomstförsäkring, fast utan tilläggsförsäkringen får han:

 Från a-kassan, dag 1–100: 800 kronor/dag

Från inkomstförsäkringen: 0 kronor/månad

Totalt/månad: 17 600 kronor

 

Från a-kassan, dag 101–200: 760 kronor/dag

Totalt/månad: 16 720 kronor

 

Från a-kassan, dag 201–300: 700 kronor/dag

Totalt/månad: 15 400 kronor

 

Med förbundets nya tilläggsförsäkring får Kalle:

Från a-kassan, dag 1–100: 800 kronor/dag

Från inkomstförsäkringen: 0 kronor/månad

Totalt/månad: 17 600 kronor

 

Från a-kassan, dag 101–200: 760 kronor/dag

Från tilläggsförsäkringen: 880 kronor/månad

Totalt/månad: 17 600 kronor

 

Från a-kassan, dag 201–300: 700 kronor/dag

Från tilläggsförsäkringen: 2 200 kronor/månad

Totalt/månad: 17 600 kronor

 

Premien för tilläggsförsäkringen varierar beroende på inkomst:

Lön/Premie per månad

20 900–25 000/39 kronor

25 001–30 000/42 kronor

30 001–36 000/79 kronor

 

36 001–43 000/101 kronor

43 001–50 000/128 kronor

50 001–55 000/150 kronor

(Tabellen fortsätter upp till inkomster på 100 000 kronor i månaden.)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Facken rasar mot las-utredning

Politik. Fler undantag från sist in – först ut. Billigare att säga upp anställda. Regeringens utredare har fått direktiv som inte går fackens väg.

Transportare i första majtåg

Firar du första maj med Transport?

Arbetarnas helgdag. Den första maj demonstreras och firas det runt om i världen sedan år 1886. Här kan du hitta Transports talare 2019.

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.