Close
”Jag kommer med lite ny energi”, säger Jimmy Ovesson som nu arbetar med Transports kartläggning och upplysning om åkeribranschen.
Close

Ny duo vill bringa ordning och reda i transportsektorn

Åkeri. – Ska jag vara ärlig så klarar vi oss inte längre utan utländska chaufförer i Sverige. Men de ska ha samma lön och rättigheter som vi, säger Jimmy Ovesson. Han har tagit klivet in i Transports verksamhet för att försöka bringa ordning och reda i åkeribranschen.

För några år sedan startade Transport projektet Ordning och reda i åkeribranschen för att granska, upplysa politiker och myndigheter och väcka opinion om den hårt konkurrensutsatta sektorn.

Projektet är nu en integrerad del i förbundets internationella verksamhet. Och Jimmy Ovesson arbetar sedan ett par veckor tillsammans med Tommy Jonsson. Den senare kommer från Jönköpingsavdelningen och var med från start, har kartlagt utländska transporter och åkt landet runt på upplysnings-turné bland tjänstemän, makthavare och Transportmedlemmar.

Jimmy Ovesson var murarlärling, men bytte bana till lastbilschaufför när utländska konkurrenter blev allt vanligare i byggbranschen. Som tankbilschaufför, bulk-, farligt gods- och fjärrbilsförare har han sedan upplevt samma utveckling i transportsektorn. Hans fackliga bana började som skyddsombud på Hoyer. Jimmy Ovesson har sedan haft en rad fackliga uppdrag på både förbunds- och avdelningsnivå.

Parallellt med arbetet inom ordning och reda kommer han att sitta kvar som ordförande, studie- och ungdomsansvarig i avdelning 51, som sträcker sig från Kristianstad, över Blekinge, Kronoberg och Kalmar upp till Oskarshamn.

Varför vill du jobba med ordning och reda inom åkeri?

– Därför att jag kommer från branschen och fortfarande är tankbilsförare i hjärtat. Jag vill vara med och jobba för en förbättring.

– När jag körde fjärrtransporter i Norden och låg ute på vägarna gjorde jag samma jobb som chaufförerna från öst. De var mina kollegor, men skillnaden var att jag gick in på vägkrogarna och åt medan de stod ute och lagade sin mat. Jag vill att vi ska ha samma löner och villkor.

Dagens situation beskriver Jimmy Ovesson som ett svek mot den svenska modellen med kollektivavtal, som ”våra fackliga föregångare byggt upp”.

– Som de utländska chaufförerna lever i Sverige nu levde vi för hundra år sen, säger han.

Är det någon åkerifråga du brinner särskilt för?

– Det jag brinner extra för är stora svenska och globala företag som utnyttjar systemet. Bolagen har ofta kollektivavtal på arbetsplatserna i hemlandet och skriver fina uppförandekoder, code of conducts, men sen utnyttjas underentreprenörerna hårt. Det är likadant inom både bygg och åkeri, man bryr sig inte.

I övrigt handlar arbetet inom ordning och reda om att marknadsföra Transports förslag för att förbättra branschen och nå ut, på bred front, berättar Jimmy Ovesson.

– Jag är övertygad om att många av våra medlemmar inte känner till vårt arbete inom åkeribranschen. De vill vi ha kontakt med. Vi kan komma till medlemsmöten på avdelningarna och berätta, säger han.

Ordning och reda samarbetar med flera nationella och internationella fack och Ikea står på dagordningen för ett möte med fackförbund från Belgien, Frankrike, Danmark, England och Internationella Transportarbetarefederationen i dag och i morgon. Annars arbetar duon med kartläggning av ett antal åkerier, vilka transporter de har och om företagen finns regelmässigt i Sverige eller lämnar landet efter leveranserna. Exakt vilka eller var vill Jimmy Ovesson inte avslöja.

Han lyfter fram konsumenternas makt och tror att många är beredda att betala lite mer för transporterna, om vi får veta att de sker på schysta villkor med vettiga löner. Jimmy Ovesson drar en parallell till eko- och fairtrade-produkter som ökar i försäljning.

– Säg att du betalar några procent extra. Samtidigt vet du att Sverige får in mer skatteintäkter, som bidrar till vår gemensamma välfärd.

– Du kan ju också passa på och fråga försäljaren om transporterna nästa gång du handlar på Ikea. Du får väl knappast något svar, men andra kunder kan i alla fall snappa upp frågan och förhoppningsvis sprida den vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan:
    28 juni, 2018

    Vore bra med någon som har samma driv på backsidan. Är ju under all kritik med regler, lagar och framförallt lönerna. Undersköterskor gnäller för att dom har dålig lön. Dom borde prova att köra taxi på minimilön...

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Arbetsmiljöverket: 1,6 meter är okej takhöjd vid lastning och lossning

Åkeri. Arbetsmiljöverket har sagt sitt. Tommy Nordberghs åkeri måste fixa rutiner och utbildning för dubbeldäckade lastbilar. Däremot är 1,6 meters takhöjd vid lastning och lossning okej även i fortsättningen.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.