Close
”Jag kommer med lite ny energi”, säger Jimmy Ovesson som nu arbetar med Transports kartläggning och upplysning om åkeribranschen.
Close

Ny duo vill bringa ordning och reda i transportsektorn

Åkeri. – Ska jag vara ärlig så klarar vi oss inte längre utan utländska chaufförer i Sverige. Men de ska ha samma lön och rättigheter som vi, säger Jimmy Ovesson. Han har tagit klivet in i Transports verksamhet för att försöka bringa ordning och reda i åkeribranschen.

För några år sedan startade Transport projektet Ordning och reda i åkeribranschen för att granska, upplysa politiker och myndigheter och väcka opinion om den hårt konkurrensutsatta sektorn.

Projektet är nu en integrerad del i förbundets internationella verksamhet. Och Jimmy Ovesson arbetar sedan ett par veckor tillsammans med Tommy Jonsson. Den senare kommer från Jönköpingsavdelningen och var med från start, har kartlagt utländska transporter och åkt landet runt på upplysnings-turné bland tjänstemän, makthavare och Transportmedlemmar.

Jimmy Ovesson var murarlärling, men bytte bana till lastbilschaufför när utländska konkurrenter blev allt vanligare i byggbranschen. Som tankbilschaufför, bulk-, farligt gods- och fjärrbilsförare har han sedan upplevt samma utveckling i transportsektorn. Hans fackliga bana började som skyddsombud på Hoyer. Jimmy Ovesson har sedan haft en rad fackliga uppdrag på både förbunds- och avdelningsnivå.

Parallellt med arbetet inom ordning och reda kommer han att sitta kvar som ordförande, studie- och ungdomsansvarig i avdelning 51, som sträcker sig från Kristianstad, över Blekinge, Kronoberg och Kalmar upp till Oskarshamn.

Varför vill du jobba med ordning och reda inom åkeri?

– Därför att jag kommer från branschen och fortfarande är tankbilsförare i hjärtat. Jag vill vara med och jobba för en förbättring.

– När jag körde fjärrtransporter i Norden och låg ute på vägarna gjorde jag samma jobb som chaufförerna från öst. De var mina kollegor, men skillnaden var att jag gick in på vägkrogarna och åt medan de stod ute och lagade sin mat. Jag vill att vi ska ha samma löner och villkor.

Dagens situation beskriver Jimmy Ovesson som ett svek mot den svenska modellen med kollektivavtal, som ”våra fackliga föregångare byggt upp”.

– Som de utländska chaufförerna lever i Sverige nu levde vi för hundra år sen, säger han.

Är det någon åkerifråga du brinner särskilt för?

– Det jag brinner extra för är stora svenska och globala företag som utnyttjar systemet. Bolagen har ofta kollektivavtal på arbetsplatserna i hemlandet och skriver fina uppförandekoder, code of conducts, men sen utnyttjas underentreprenörerna hårt. Det är likadant inom både bygg och åkeri, man bryr sig inte.

I övrigt handlar arbetet inom ordning och reda om att marknadsföra Transports förslag för att förbättra branschen och nå ut, på bred front, berättar Jimmy Ovesson.

– Jag är övertygad om att många av våra medlemmar inte känner till vårt arbete inom åkeribranschen. De vill vi ha kontakt med. Vi kan komma till medlemsmöten på avdelningarna och berätta, säger han.

Ordning och reda samarbetar med flera nationella och internationella fack och Ikea står på dagordningen för ett möte med fackförbund från Belgien, Frankrike, Danmark, England och Internationella Transportarbetarefederationen i dag och i morgon. Annars arbetar duon med kartläggning av ett antal åkerier, vilka transporter de har och om företagen finns regelmässigt i Sverige eller lämnar landet efter leveranserna. Exakt vilka eller var vill Jimmy Ovesson inte avslöja.

Han lyfter fram konsumenternas makt och tror att många är beredda att betala lite mer för transporterna, om vi får veta att de sker på schysta villkor med vettiga löner. Jimmy Ovesson drar en parallell till eko- och fairtrade-produkter som ökar i försäljning.

– Säg att du betalar några procent extra. Samtidigt vet du att Sverige får in mer skatteintäkter, som bidrar till vår gemensamma välfärd.

– Du kan ju också passa på och fråga försäljaren om transporterna nästa gång du handlar på Ikea. Du får väl knappast något svar, men andra kunder kan i alla fall snappa upp frågan och förhoppningsvis sprida den vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan:
    28 juni, 2018

    Vore bra med någon som har samma driv på backsidan. Är ju under all kritik med regler, lagar och framförallt lönerna. Undersköterskor gnäller för att dom har dålig lön. Dom borde prova att köra taxi på minimilön...

Lästips:

Jessica Thorzén

Jessica har drömjobbet

Turné. Jessica Thorzén är chauffören som hamnade i musiksvängen och ligger ute på turnéer med rockband, cirkusar och shower. Ett jobb som har breddat hennes musiksmak mer än hon någonsin anat.

Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?

David Ericsson

Hur ska det gå?

Davids krönika. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Månadens klubb
Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtransklubben i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.

SAS-plan på marken

Mindre att lasta när piloterna strejkar

Flyg. Piloternas strejk fortsätter in på sin femte dag och runt 550 SAS-flygningar är inställda i dag. Hundratals flyglastare fortsätter att gå till jobbet, men med betydligt mindre att göra.

Chaufförsbristen tema när Transport besökte skogsåkeri

Facket. Chaufförsbristen. Och fackets försäkringar. Det var två heta frågor när Transports Hälsingeavdelning besökte Sandres skogsåkeri i Edsbyn. – Jag är klämd mellan Transport och Transportstyrelsen, sa åkare Peter Sandres med ett visst allvar i rösten.

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Facken rasar mot las-utredning

Politik. Fler undantag från sist in – först ut. Billigare att säga upp anställda. Regeringens utredare har fått direktiv som inte går fackens väg.