Ny bakläxa för Andreassons

Andreassons åkeris skatteupplägg har ännu en gång underkänts av Skatteverket. Ett krav på 5,8 miljoner kronor damp ner hos företaget under våren. Polska och rumänska chaufförer har hyrts in via ett nystartat företag, men Skatteverkets revision visar att de har varit anställda.

Ungefär samtidigt som Skatteverket slutligen fick rätt mot Andreassons åkeri när det gäller tidigare års arbetsgivaravgifter för chaufförer granskade myndigheten företagets skatteupplägg för 2014.

Resultat: Åkeriet krävs på drygt fem miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och närmare 800 000 i skattetillägg.

Orsak: Andreassons åkeri fortsätter med modellen med bemanningsföretag där chaufförerna är enmansföretagare i sina hemländer. Skatteverkets granskning visar att chaufförerna får direkt betalt av Andreassons. Myndighetens slutsats är därför att det svenska åkeriet ska betala svenska arbetsgivaravgifter.

Fortsättning: Andreassons åkeri har möjligheten att överklaga beslutet i förvaltningsrätten och sedan kammarrätten för att slutligen be Högsta förvaltningsdomstolen att ta upp ärendet.

– Ingenting talar för att vi skulle förlora den här gången heller, säger Pia Bergman, Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet. Vi är mycket noggranna innan vi går vidare i sådana här fall.

Hon vill inte uttala sig mer om själva fallet Andreassons, men beskriver hur en utredning av det här slaget går till:

– Företagen har generellt en fasad utåt, medan vi får en helt annan bild när vi granskar det. Vi går igenom bankkonton, färdskrivarrapporter, körjournaler, bokföring, kundkontakter … vi har kontakt med myndigheter och företag i andra länder. Och för att underlätta det här arbetet skulle vi vilja att politikerna lättar på sekretessen myndigheter emellan.

I ett 25 sidor långt och detaljerat beslut beskriver Skatteverket hur Andreassons har lagt upp verksamheten under 2014. Åkeriet har 120 dragbilar i sin verksamhet i halländska Veddige. Transporterna sköts av 260 inhyrda chaufförer från Polen och Rumänien. Kostnaden för chaufförerna är cirka 43 miljoner kronor.

Sajten Stoppafusket.se fiskade upp beslutet, som kom redan i april, häromdagen.

Skatteverket har tidigare underkänt ett liknande upplägg, och fick rätt trots att företaget överklagade till högsta instans. Chaufförer krävdes på svensk skatt och Andreassons samt ett tidigare och numera konkursat bemanningsföretag (Zimit) fick betala arbetsgivaravgifter.

Den här gången heter bemanningsföretaget Ajeden AB. Skatteverkets utredning visar att det har startats av två anställda hos åkeriet och att vd:n och delägaren Yvonne Andreasson står för aktiekapitalet. Ajeden har sin verksamhet i åkeriets lokaler utan att betala hyra.

Företaget hyr in chaufförer från Polen och Rumänien som hyrs vidare till Andreassons, antingen direkt eller via ett utländskt bemanningsföretag. Flertalet chaufförer har dock stadigt befunnit sig i Sverige.

Skatteverkets bedömning är att Ajeden enbart har fungerat som en mellanhand och förmedlare av betalningen mellan chaufförerna och Andreassons. Ajedens existens är helt beroende av åkeriet, både ekonomiskt och kompetensmässigt. De chaufförer som uppges vara egenföretagare är, enligt myndigheten, anställda av Andreassons.

Därav kravet på arbetsgivaravgifter och skattetillägg på sammanlagt 5,8 miljoner kronor.

– Det betalade vi i februari, säger Yvonne Andreasson. Sedan har vi överklagat Skatteverkets hopdiktade historia till förvaltningsrätten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Försöket med elväg för lastbilar förlängs ett halvår

Miljö. I vår skulle försöket med elvägen vid Sandviken ha avslutats. Men nu förlängs testperioden. Orsaken är för snällt väder, framför allt förra vintern som blev snöfattig.

Jens Nilsson i EU

Jens Nilsson i EU-parlamentet vill ha strängare cabotageregler

Åkeri. Nya, strängare regler för tillfälliga inrikes transporter av utländska företag, cabotage, är på gång. I eftermiddag lägger Jens Nilsson (S) fram sitt förslag i EU-parlamentets transportutskott. En het debatt väntar. Här svarar han på frågor om rapporten.

Transportarbetarens logga

Green Cargo lägger ner direktlinje för kombitransporter

Godstrafik. Att köra trailrar och containrar på järnväg skulle bli ett miljövänligt alternativ till långväga lastbilstransporter. Nu lägger den statliga tågoperatören Green Cargo ner direktlinjen mellan Skåne och Årsta i Stockholm. En som drabbas är åkaren Ulf Jönsson i Helsingborg som satsat just på järnvägstransporter i bolaget Stay Fresh Sweden.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.