Ny bakläxa för Andreassons

Andreassons åkeris skatteupplägg har ännu en gång underkänts av Skatteverket. Ett krav på 5,8 miljoner kronor damp ner hos företaget under våren. Polska och rumänska chaufförer har hyrts in via ett nystartat företag, men Skatteverkets revision visar att de har varit anställda.

Ungefär samtidigt som Skatteverket slutligen fick rätt mot Andreassons åkeri när det gäller tidigare års arbetsgivaravgifter för chaufförer granskade myndigheten företagets skatteupplägg för 2014.

Resultat: Åkeriet krävs på drygt fem miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och närmare 800 000 i skattetillägg.

Orsak: Andreassons åkeri fortsätter med modellen med bemanningsföretag där chaufförerna är enmansföretagare i sina hemländer. Skatteverkets granskning visar att chaufförerna får direkt betalt av Andreassons. Myndighetens slutsats är därför att det svenska åkeriet ska betala svenska arbetsgivaravgifter.

Fortsättning: Andreassons åkeri har möjligheten att överklaga beslutet i förvaltningsrätten och sedan kammarrätten för att slutligen be Högsta förvaltningsdomstolen att ta upp ärendet.

– Ingenting talar för att vi skulle förlora den här gången heller, säger Pia Bergman, Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet. Vi är mycket noggranna innan vi går vidare i sådana här fall.

Hon vill inte uttala sig mer om själva fallet Andreassons, men beskriver hur en utredning av det här slaget går till:

– Företagen har generellt en fasad utåt, medan vi får en helt annan bild när vi granskar det. Vi går igenom bankkonton, färdskrivarrapporter, körjournaler, bokföring, kundkontakter … vi har kontakt med myndigheter och företag i andra länder. Och för att underlätta det här arbetet skulle vi vilja att politikerna lättar på sekretessen myndigheter emellan.

I ett 25 sidor långt och detaljerat beslut beskriver Skatteverket hur Andreassons har lagt upp verksamheten under 2014. Åkeriet har 120 dragbilar i sin verksamhet i halländska Veddige. Transporterna sköts av 260 inhyrda chaufförer från Polen och Rumänien. Kostnaden för chaufförerna är cirka 43 miljoner kronor.

Sajten Stoppafusket.se fiskade upp beslutet, som kom redan i april, häromdagen.

Skatteverket har tidigare underkänt ett liknande upplägg, och fick rätt trots att företaget överklagade till högsta instans. Chaufförer krävdes på svensk skatt och Andreassons samt ett tidigare och numera konkursat bemanningsföretag (Zimit) fick betala arbetsgivaravgifter.

Den här gången heter bemanningsföretaget Ajeden AB. Skatteverkets utredning visar att det har startats av två anställda hos åkeriet och att vd:n och delägaren Yvonne Andreasson står för aktiekapitalet. Ajeden har sin verksamhet i åkeriets lokaler utan att betala hyra.

Företaget hyr in chaufförer från Polen och Rumänien som hyrs vidare till Andreassons, antingen direkt eller via ett utländskt bemanningsföretag. Flertalet chaufförer har dock stadigt befunnit sig i Sverige.

Skatteverkets bedömning är att Ajeden enbart har fungerat som en mellanhand och förmedlare av betalningen mellan chaufförerna och Andreassons. Ajedens existens är helt beroende av åkeriet, både ekonomiskt och kompetensmässigt. De chaufförer som uppges vara egenföretagare är, enligt myndigheten, anställda av Andreassons.

Därav kravet på arbetsgivaravgifter och skattetillägg på sammanlagt 5,8 miljoner kronor.

– Det betalade vi i februari, säger Yvonne Andreasson. Sedan har vi överklagat Skatteverkets hopdiktade historia till förvaltningsrätten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Hans-Erik Johansen

”Kassan säger att jag ska ta ett annat jobb”

Sjukförsäkringen. Lotschauffören Hans-Erik Johansen haltar fram, stödd på sin krycka. – Det har gått 15 månader sen jag fick 800 kilo truck på foten, men jag har inte fått en krona i sjukpenning. Försäkringskassan säger att jag ska ta ett annat jobb, men inte vilket.

Ikeakampanj 2017

Ikea skyller på otydliga regler

Åkeri. Bring Trucking hävdar att åkeriets chaufförer inte kör någon inrikestrafik i Sverige och företaget tänker heller inte skriva kollektivavtal med Transport. Brings storkund, Ikea, säger sig välkomna fackets anmälningar.

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.