Ny asyllag införs i dag – hur ska facket agera?

I dag inför Sverige en stramare asyllag. För nyanlända blir det svårare att få permanent uppehållstillstånd och anhöriginvandringen begränsas. Nu måste facket och arbetsgivarna ta ett större ansvar, anser Lisa Pelling, utredare på tankesmedjan Arena.

– Det är bra att arbetsgivarens roll diskuteras. Det är faktiskt de som anställer, säger Transports ordförande Lars Lindgren, som är kluven till kraven som riktas mot facket.

Den nya lagen innebär en kraftig förändring av asylpolitiken. I stället för permanenta uppehållstillstånd, som varit det normala, införs två typer av tillfälliga tillstånd:

  • Personer som bedöms ha flyktingstatus får stanna i tre år.
  • Övriga räknas som ”alternativt skyddsbehövande” och får uppehållstillstånd i 13 månader.

Samtidigt ändras reglerna för anhöriginvandring. Bara de nyanlända som fått tillfälligt uppehållstillstånd i tre år har rätt att ansöka om familjeåterförening. Men då krävs att de har bostad och kan försörja sig själva och familjen.

”Alternativt skyddsbehövande” har inte rätt att ta hit anhöriga.

Fast för båda grupperna finns en utväg. Om de lyckats skaffa ett jobb när tidsfristen löpt ut har de rätt till permanent uppehållstillstånd, och rätt att ta hit familjen.

Kravet på anställning sätter stor press på de nyanlända, menar Lisa Pelling, som är statsvetare och utredningschef på Arena idé. I en debattartikel i Dagens Nyheter listar hon punkter som facket och arbetsgivarna måste ta tag i för att motverka att nyanlända utnyttjas och att löner och anställningsvillkor försämras på arbetsmarknaden.

På fackets att-göra-lista finns bland annat:

  • Fackliga ombudsmän och förtroendemän måste vara beredda att hjälpa nyanlända och informera om vad som krävs för att ett jobb verkligen ska leda till permanent uppehållstillstånd.
  • Satsa på att organisera de nyanlända. Här ingår att etablera samarbete med andra sociala rörelser som står upp för asylrätten.

Även arbetsgivarlägret får en att-göra-lista. Här finns saker som att försvara öppenheten på arbetsplatserna. Den kan påverkas negativt när det blir hård konkurrens om jobben. Ansvarsfulla arbetsgivare måste kliva fram och de oseriösa ska tas i örat av sina branschorganisationer, skriver Lisa Pelling.

Transports ordförande Lars Lindgren tycker att det är bra med skärpta krav och förväntningar på arbetsgivarna. Men han är också oroad över fackets möjligheter att värna den svenska modellen och arbetsrätten, när hundratusentals flyktingar desperat måste slåss om jobb som inte finns:

– Man får inte glömma att vi ytterst företräder våra betalande medlemmar. Har de ett intresse av att vi lägger stora resurser på detta? Som internationell sekreterare i förbundet upplevde jag ofta hur vårt internationella arbete ifrågasattes.

– Vår huvuduppgift är att tillvara våra medlemmars intressen på arbetsmarknaden. De nyanlända är givetvis välkomna att gå med i facket, vi hjälper gärna till.

Lars Lindgren betonar att förbundet genom åren lagt mycket krut på att samverka med fackförbund i andra länder. Och på att motverka lönedumpning på hemmaplan – inte minst i åkeribranschen. När det gäller arbetstillstånd hade förbundet tidigare en utredare som ägnade sig nästan på heltid åt att granska ansökningar som förbundet fått för yttrande från Migrationsverket, påpekar Lindgren:

– Vi skrev under massor av handlingar där företag bedyrade att man skulle betala 21 000 kronor i månaden. Men staten gick aldrig in och kollade att villkoren uppfylldes.

– Det är bara Sverige som svenska fackföreningar har. Andra länder har andra system och oftast är det staten som står för kontrollerna på arbetsmarknaden. I den situation som råder nu måste svenska staten ta ett mycket större ansvar.

Debattören Lisa Pelling håller med om att det är myndigheterna som har det största ansvaret för att se till att människor inte utnyttjas.

– Fast facket har en roll också, säger hon till Transportarbetaren. Facket finns ute på arbetsplatserna. När nyanlända försöker skaffa jobb och uppfylla de strikta krav som ställs på anställningen finns det massor som kan gå fel. Konsekvenserna kan bli förödande.

– Jag håller med om att fackföreningsrörelsen står inför en komplicerad uppgift. Men vi kan få en stor press nedåt på lönerna. Det borde ligga i Transports intresse att försöka förhindra lönedumpning. Värnar man de här utsatta människorna, värnar man också arbetsrätten.

Lisa Pelling tycker att de svenska förbunden har mycket att lära av fackliga organisationer i andra länder:

– En sak är att samverka med andra sociala rörelser. I USA har facket gjort en riktig resa och insett att man måste samarbeta med bland annat miljö- och medborgarrättsorganisationer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.