Nu ska gifterna bort i hamnen

500 000 kubikmeter gamla gifter ska bort. I veckan startade saneringen av hamnen i Oskarshamn på allvar. – Jag får hålla koll på detta, säger huvudskyddsombudet Peter Vind. Framför allt så att det inte blir lukt.

Transportarbetaren har med ojämna mellanrum skrivit om den planerade hamnsaneringen. Förberedelserna har pågått i åtminstone 20 år. I går reste lokala medier runt på en guidad båttur som ett startskott för muddringen.

En stor del av Östersjöns giftiga dioxin finns i bottensedimenten i Oskarshamns hamn. Föroreningarna kommer från kopparverk och batteritillverkning som har släppt ut dem där från mitten av 1800-talet. Länsstyrelsen har de exakta mängderna: 160 ton bly, 3 ton kadmium, 570 ton zink, 28 ton arsenik och 250 ton koppar.

– Så småningom kommer halten dioxin i fisk och andra djur som lever i Östersjön att minska, sa Bodil Liedberg Jönsson på Oskarshamns kommun ombord på journalistbåten.

– Det här tar tyvärr lite tid eftersom näringskedjorna är som de är. Småkrypen ska ätas upp av större som äts av ännu större och så vidare. Så det dröjer lite innan man får den fulla effekten, fortsatte hon enligt P4 Kalmar.

Peter Vind, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud i Oskarshamn, var inte med på invigningen av det gigantiska miljöprojektet.

– Vi är inte direkt inblandade, säger han. De kommer att ta i land massorna med gifter på ett inhägnat område och där pressar de ihop dem för att lasta på lastbilar. Och bilarna kommer att köra förbi där vi jobbar.

– Men än så länge har det inte varit några problem för oss i hamnen.

Kostnaden för saneringen är beräknad till 510 miljoner kronor. Den största delen står statliga Naturvårdsverket för. Oskarshamn kommun och batterifabriken Saft (som är en av de tidigare miljöbovarna) bidrar också.

– Sedan får hamnen tillbaka en stor och värdefull yta, säger Peter Vind. Då får vi se om verksamheten växer också.

I dag sysselsätter den 37 hamnarbetare och 11 tjänstemän. En annan aktuell förändring är att det kommunala hamnbolaget i dagarna tar över Västerviks hamn.

– Där kan det också bli förändringar, säger Peter Vind. Nu är det bara två hamnarbetare som jobbar där.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.