Nu ska gifterna bort i hamnen

500 000 kubikmeter gamla gifter ska bort. I veckan startade saneringen av hamnen i Oskarshamn på allvar. – Jag får hålla koll på detta, säger huvudskyddsombudet Peter Vind. Framför allt så att det inte blir lukt.

Transportarbetaren har med ojämna mellanrum skrivit om den planerade hamnsaneringen. Förberedelserna har pågått i åtminstone 20 år. I går reste lokala medier runt på en guidad båttur som ett startskott för muddringen.

En stor del av Östersjöns giftiga dioxin finns i bottensedimenten i Oskarshamns hamn. Föroreningarna kommer från kopparverk och batteritillverkning som har släppt ut dem där från mitten av 1800-talet. Länsstyrelsen har de exakta mängderna: 160 ton bly, 3 ton kadmium, 570 ton zink, 28 ton arsenik och 250 ton koppar.

– Så småningom kommer halten dioxin i fisk och andra djur som lever i Östersjön att minska, sa Bodil Liedberg Jönsson på Oskarshamns kommun ombord på journalistbåten.

– Det här tar tyvärr lite tid eftersom näringskedjorna är som de är. Småkrypen ska ätas upp av större som äts av ännu större och så vidare. Så det dröjer lite innan man får den fulla effekten, fortsatte hon enligt P4 Kalmar.

Peter Vind, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud i Oskarshamn, var inte med på invigningen av det gigantiska miljöprojektet.

– Vi är inte direkt inblandade, säger han. De kommer att ta i land massorna med gifter på ett inhägnat område och där pressar de ihop dem för att lasta på lastbilar. Och bilarna kommer att köra förbi där vi jobbar.

– Men än så länge har det inte varit några problem för oss i hamnen.

Kostnaden för saneringen är beräknad till 510 miljoner kronor. Den största delen står statliga Naturvårdsverket för. Oskarshamn kommun och batterifabriken Saft (som är en av de tidigare miljöbovarna) bidrar också.

– Sedan får hamnen tillbaka en stor och värdefull yta, säger Peter Vind. Då får vi se om verksamheten växer också.

I dag sysselsätter den 37 hamnarbetare och 11 tjänstemän. En annan aktuell förändring är att det kommunala hamnbolaget i dagarna tar över Västerviks hamn.

– Där kan det också bli förändringar, säger Peter Vind. Nu är det bara två hamnarbetare som jobbar där.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.