Nu ska gifterna bort i hamnen

500 000 kubikmeter gamla gifter ska bort. I veckan startade saneringen av hamnen i Oskarshamn på allvar. – Jag får hålla koll på detta, säger huvudskyddsombudet Peter Vind. Framför allt så att det inte blir lukt.

Transportarbetaren har med ojämna mellanrum skrivit om den planerade hamnsaneringen. Förberedelserna har pågått i åtminstone 20 år. I går reste lokala medier runt på en guidad båttur som ett startskott för muddringen.

En stor del av Östersjöns giftiga dioxin finns i bottensedimenten i Oskarshamns hamn. Föroreningarna kommer från kopparverk och batteritillverkning som har släppt ut dem där från mitten av 1800-talet. Länsstyrelsen har de exakta mängderna: 160 ton bly, 3 ton kadmium, 570 ton zink, 28 ton arsenik och 250 ton koppar.

– Så småningom kommer halten dioxin i fisk och andra djur som lever i Östersjön att minska, sa Bodil Liedberg Jönsson på Oskarshamns kommun ombord på journalistbåten.

– Det här tar tyvärr lite tid eftersom näringskedjorna är som de är. Småkrypen ska ätas upp av större som äts av ännu större och så vidare. Så det dröjer lite innan man får den fulla effekten, fortsatte hon enligt P4 Kalmar.

Peter Vind, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud i Oskarshamn, var inte med på invigningen av det gigantiska miljöprojektet.

– Vi är inte direkt inblandade, säger han. De kommer att ta i land massorna med gifter på ett inhägnat område och där pressar de ihop dem för att lasta på lastbilar. Och bilarna kommer att köra förbi där vi jobbar.

– Men än så länge har det inte varit några problem för oss i hamnen.

Kostnaden för saneringen är beräknad till 510 miljoner kronor. Den största delen står statliga Naturvårdsverket för. Oskarshamn kommun och batterifabriken Saft (som är en av de tidigare miljöbovarna) bidrar också.

– Sedan får hamnen tillbaka en stor och värdefull yta, säger Peter Vind. Då får vi se om verksamheten växer också.

I dag sysselsätter den 37 hamnarbetare och 11 tjänstemän. En annan aktuell förändring är att det kommunala hamnbolaget i dagarna tar över Västerviks hamn.

– Där kan det också bli förändringar, säger Peter Vind. Nu är det bara två hamnarbetare som jobbar där.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.