Nu ska gifterna bort i hamnen

500 000 kubikmeter gamla gifter ska bort. I veckan startade saneringen av hamnen i Oskarshamn på allvar. – Jag får hålla koll på detta, säger huvudskyddsombudet Peter Vind. Framför allt så att det inte blir lukt.

Transportarbetaren har med ojämna mellanrum skrivit om den planerade hamnsaneringen. Förberedelserna har pågått i åtminstone 20 år. I går reste lokala medier runt på en guidad båttur som ett startskott för muddringen.

En stor del av Östersjöns giftiga dioxin finns i bottensedimenten i Oskarshamns hamn. Föroreningarna kommer från kopparverk och batteritillverkning som har släppt ut dem där från mitten av 1800-talet. Länsstyrelsen har de exakta mängderna: 160 ton bly, 3 ton kadmium, 570 ton zink, 28 ton arsenik och 250 ton koppar.

– Så småningom kommer halten dioxin i fisk och andra djur som lever i Östersjön att minska, sa Bodil Liedberg Jönsson på Oskarshamns kommun ombord på journalistbåten.

– Det här tar tyvärr lite tid eftersom näringskedjorna är som de är. Småkrypen ska ätas upp av större som äts av ännu större och så vidare. Så det dröjer lite innan man får den fulla effekten, fortsatte hon enligt P4 Kalmar.

Peter Vind, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud i Oskarshamn, var inte med på invigningen av det gigantiska miljöprojektet.

– Vi är inte direkt inblandade, säger han. De kommer att ta i land massorna med gifter på ett inhägnat område och där pressar de ihop dem för att lasta på lastbilar. Och bilarna kommer att köra förbi där vi jobbar.

– Men än så länge har det inte varit några problem för oss i hamnen.

Kostnaden för saneringen är beräknad till 510 miljoner kronor. Den största delen står statliga Naturvårdsverket för. Oskarshamn kommun och batterifabriken Saft (som är en av de tidigare miljöbovarna) bidrar också.

– Sedan får hamnen tillbaka en stor och värdefull yta, säger Peter Vind. Då får vi se om verksamheten växer också.

I dag sysselsätter den 37 hamnarbetare och 11 tjänstemän. En annan aktuell förändring är att det kommunala hamnbolaget i dagarna tar över Västerviks hamn.

– Där kan det också bli förändringar, säger Peter Vind. Nu är det bara två hamnarbetare som jobbar där.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.